Gå til innhold

Anmeldelse: SimCity (Win)


Anbefalte innlegg

Foreslår at gamer.no anmelder spillet på nytt, trekker fra 1,5 poeng pga unødvendig og kundefiendtlig DRM og minst 1,5 poeng til for bugs og andre feil:

  • Regioner fungerer ikke
  • For små byer
  • Trafikken lar seg ikke styre
    • Utrykningskjøretøy etc står i kø med blålys og sirene
    • Simmer går i stedet for å ta offentlig transport
    • Busser kjører totalt tilfeldig

    [*]Simuleringen av Simmer er ufullstendig

    • Har ikke sitt eget hjem (går til nærmeste ledige hus etter hver arbeidsdag)
    • Har ikke fast arbeidsplass (går til nærmeste ledige arbeidsplass hver dag)
    • Går til nærmeste butikk, uavhengig av klasse osv

Dette spillet er en total skandale, også når man ser bort i fra DRM og serverproblemer. Det ser fantastisk ut og jeg har spilt i mange timer. Har bygd flere byer, opplevde problemene over og prøvde igjen. Samme problem gang på gang. Les her for en bedre forklaring enn det jeg kan gi.

 

Det er godt at andre proffe anmeldere har sett gjennom den fine grafikken og det flotte grensesnittet, for det ser virkelig fint ut. Alt flyter veldig godt, statistikken fungerer bra osv, men alt blekner mot de gigantiske tabbene som er gjort i det bakenforliggende spilldesignet.

 

At DRM gjør spillet ustabilt er én ting, men det fjerner en særdeles viktig funksjon, nemlig å kunne lagre når man vil. Mange ønsker å kunne eksperimentere med naturkatastrofer, eller rett og slett bare faile litt for å lære seg spillet. Det kan man ikke uten å ødelegge alt man har gjort, fordi muligheten til å lagre er fjernet. Helt utrolig at dette ikke trekker spillet ned i gjørma.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne omtalen er den største katastrofen siden lanseringen av spillet. Lite troverdig omtale i forhold til problemene alle har med spillet.

 

- Ustabile servere

- Små "byer"

- MASSE bugs

- Elendig alltid online DRM

- Elendig kundeservice

- Ingen mulighet for å lagre? COME ON. Det er et Sim City spill. En lekekasse. Ikke har man mulighet til å herje og skape kaos i sin egen by uten å fucke det permanent opp. Er jeg seriøst den eneste som savner en så viktig egenskap?

 

Dette er åpenbart en tjeneste mer enn det er et spill, og spillet bør omtales deretter. Gamespot sin 5/10 var på rett plass.

Endret av petterpann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde ikkje fått med meg at Gamespot slo til med 5/10. Hadde vore forfriskande om fleire torde følgje på. Polygon droppa vel karakteren med eitt eller to poeng? Framleis kunsteg høgt.

 

Polygon tjener penger per kopi av Simcity som selges via deres side. Med andre ord, jo høyere en anmeldelse er -> flere kjøp -> mer penger til polygon.

 

Hvilke andre sider har det på samme måten?

Lenke til kommentar

Ikke at jeg spiller dette spillet, men hvordan kan dere gi det 8/10 med alle grunnleggende problemene med spillet som f.eks AI ? SimCity (Simulasjon av en by) men så oppfører AIen seg som dette:

 

http://www.youtube.com/watch?v=-d0b41H-Lnk

 

http://www.youtube.com/watch?v=g418BSF6XBQ

 

Hvis dette får 8/10 så bør dere lage en ny karakter for Heart of the Swarm. Karakter 100.

 

Antageligvis fordi de må få ut en anmeldelse (med høy karakter, selv om det kanskje slo litt tilbake på dem selv denne gangen :p) fortere enn fy for å generere nok klikk til å generere inntekter til Gamer før kundene (altså oss) stikker andre steder.

 

Alternativet er jo at anmelderen ikke har peiling, men det er jo en annen diskusjon, og ikke noe jeg gidder å begi meg innpå. De siste dagene er det avdekket så utrolig mange feil med dette spillet, at alltid online DRM (nesten) blekner i forhold. Virker ikke som det skulle altfor mye spilling til for å finne ut av dette.

 

Forøvrig morsomt at Metacritic-scoren har sunket fra 91 til 67 i dagene etter release. Sikkert ingen der som har snudd kappen etter vinden, nei.

Endret av radiohodet
Lenke til kommentar

Helt klart kom denne anmeldelsen alt for tidlig. Den skulle vært skrevet som en "preview" og testet fremover i minst et par uker før den endelige anmeldelsen og karakter ble satt.

 

Er vel gamer.no i et nøtteskall: overfladisk og kun fasinert av fancy ass graphics :)

Lenke til kommentar

Kan ein kjøpe spel gjennom sida til Polygon? :| Eller har dei berre reklame for Simcity som sender deg til Origin?

 

I så fall burde jo dei vere ramlande inhabile til å omtale spel.

 

Stod nevnt i en artikkel som omhandlet at EA hadde bedt sine partnere slutte å selge spillet inntil videre beskjed. Der var Polygon nevnt. De får en fast sum per spill som blir solgt som er referert via deres side.

Lenke til kommentar

Jeg er positivt overasket over at Gamer gir dette spillet en velfortjent karakter og klarer å se bort fra startproblemer som veldig mange titler har i dag.

 

Etter å ha spilt spillet omtrentlig siden launch (hatt mye tid med influensa hjemme) så har vel inntrykket mitt landet på den positive siden. Spillet er faktisk veldig bra så lenge serversiden fungerer godt og stabilt (fortsatt litt hipp som happ) slik at samhandlinger i regionen per kart fungerer som de skal. Når dette ikke fungerer er det helt klart veldig frustrerende men dette er ting som vil og kan løses 100%.

 

Konseptet er engasjerende, spennende og gir mange nye interesante muligheter. Atmosfæren og opplevelsen av spillet er god.

 

Det er selvfølgelig en god del irritasjonsmomenter både ved AI og rene spillmekanikker, settinger etc. men dette er også ting hvor mye vil løses via patcher. Etter å ha vært med fra de spede dager med Phillips G7000 deretter hjemmedatamaskiner etc. så må jeg si det er sjelden at et spill virkelig engasjerer meg om dagen. Spill i dag har en tendens til å følge kinotrenden som ofte kan fremstå mer kvalmende enn engasjerende.

 

Selv om det også er en tildels bekymringsverdig trend på enkelte serier som eks. Age of Empires, Flight Simulator, andre gamle serier og i grunn også SimCity (kan virke litt fordummet/forenklet ift. tidligere spill for å treffe et bredere publikum) så synes de alikevel har klart å skape noe nytt og engasjerende i sin sjanger, selv om det er en reboot av serien med blandede følelser. En reboot på godt og vondt.

 

Personlig ønsker jeg meg en god mix av SimCity, SimCity 4 og CitiesXL. Problemet med sistnevnte som i grunn hadde enormt potensiale, var at de bare forlot problemer og servere og startet på ny versjon som hele tiden ødela online miljøet. De solgte som regel den nye versjonen til nedsatt pris til de som eide forrige versjon, som plaster på såret. Det var som regel tilbakemeldingene jeg leste hver gang jeg vurderte å kjøpe en XL pakke. De har dog vært åpne for modding som igjen gir mange muligheter, lengre levetid og et godt community.

 

Den manglende muligheten til å lagre er helt klart frustrerende, men en konsekvens av mmo fokuset. Der i mot burde det vært mulig å utføre en "undo" på ens handlinger i egne byer x antall skritt tilbake. Slik at man kunne prøve å sette opp et HQ kvartal og angre hvis det ble feil etc. Muligheten til å plassere omriss av bygninger med alle støttede utvidelser (uten betaling) for å se hvordan de vil passe som en planleggende feature hadde også vært bra. Da slipper man i det minste å gjøre rene konstruksjonsmessige feil og en undo vil da gå mer på større feil. Selv når man har prøvd alt innholdet er det vanskelig å huske fra gang til gang nøyaktig hvor stor plass alt tar.

 

Jeg tror de vil implementere en angre funksjon, men hvordan det blir gjenstår å se. Ikke minst ønsker jeg meg muligheten til å fjerne popups om handlinger mellom byer. En annen ting ift. region konseptet er at det burde vært mulig å sette opp at feks. kull fra by #2 automatisk forsyner strømfabrikken i by #1. Per i dag må dette gjøres med manuell gavesending, men jeg håper det også er features som vil implementeres når den verste støyen har lagt seg og bugsene først er løst.

 

Ellers en flott skrevet anmeldelse av Gamer.no :thumbup:

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...