Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lagt opp egenkoblet CAT 6a-kabel. Ikke så god hastighet


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

 

Jeg har aldri gjort dette så mange ganger (aldri?).

 

Men, jeg har lagt opp en kabel hvor jeg satt på endepluggene selv.

 

Kjøpte en CAT 6a-kabel og plugger (sånn man knepper på).

 

Internett fungerte, og jeg var strålende fornøyd. Måtte tre igjennom vegger og sånn, derfor gjort selv.

 

 

Fant ut nå at kabelen ikke gir den hastigheten jeg skal ha.

 

Jeg skal ha 500 Mbps, men får ca 100.

 

Byttet kabel. Fikk 500 Mbps.

 

Men, den som går igjennom veggene fungerer ikke slik den skal.

 

Begge kablene er 6a. Den som går igjennom veggene er kortere enn den som fungerer.

 

 

Kan en 6a-kabel, som skal klare 500 Mbps allikevel fungere (slik at den gir 100 Mbps), men allikevel være koblet feil slik at den ikke gir maks ytelse (500)? Eller er noe annet galt?

 

Trodde, siden jeg fikk nettet til å fungere, at jeg hadde gjort alt riktig.. :hmm:

 

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Er jo opplagt ikke helt rett i enden av den kabelen som bare gir 100 Mb.
Ja den kan være koblet feil så du bare får 100 Mb.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Hva er kabeltester?

 

 

Noen som vet om et "godt skjema" som jeg kan følge?

 

Jeg forsto det slik at de samme kablene skulle inn i de samme fargede / stripete / halvfargede (eller hvordan de nå så ut) kontaktene i hver av pluggene. Tydeligvis gikk noe galt et sted.

 

 

Takk for alle tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar

Hehehe, i 2007 lagde jeg kabler selv for første gang. Koblet feil, men likt i begge ender, de korte kablene fungerte, men de lengre ga veldig dårlig fart, den lengste overførte ikke data i det heletatt. Som tingo sier, koble etter T568B, så er det sannsynlig at det kommer seg :)

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Hva er kabeltester?

 

 

Noen som vet om et "godt skjema" som jeg kan følge?

 

Jeg forsto det slik at de samme kablene skulle inn i de samme fargede / stripete / halvfargede (eller hvordan de nå så ut) kontaktene i hver av pluggene. Tydeligvis gikk noe galt et sted.

 

 

Takk for alle tilbakemeldinger!

 

Kabeltester er ganske selvforklarende hva er.

 

https://www.kjell.com/no/produkter/data-og-nettverk/nettverk/installasjonsmateriell/verktoy/dibotech-kabeltester-for-nettverkskabel-p38439

Lenke til kommentar

Hadde det samme problemet som deg, fant ut tilslutt at ene enden var kablet etter A skjema, men begge endene skulle være etter B, etter jeg byttet om kontakt punkt så funket det som fjell.

Det har ingenting å si om begge er koblet etter A eller koblet etter B, så lenge begge ender har samme standard. Årsaken til at det fungerte etterpå for deg er sannsynligvis fordi det var dårlig kontakt på første kobling, og god kontakt på andre kobling :)

Lenke til kommentar

Takker igjen for alle svar! :)

 

Tror det er disse jeg kjøpte:

https://www.kjell.com/no/produkter/data-og-nettverk/nettverk/installasjonsmateriell/kontakter/ftp-utp/verktoyfri-rj45-kontakt-cat-6a-p69299

 

Jeg mener å huske på de pluggene jeg kjøpte, at det sto A og B der hvor jeg skulle koble til.

Usikker på om jeg fulgte A på begge pluggene, eller B på begge. Men, det er garantert at jeg koblet etter samme bokstav på begge.

 

Så, det er slik at det er akkurat det samme om jeg kobler etter A, eller B?

 

Ellers er det bare å være sikker på at alle kablene sitter godt, så lenge de går inn i sine "korrekte farger"?

Lenke til kommentar

Heisann,

 

 

Jeg har aldri gjort dette så mange ganger (aldri?).

 

Men, jeg har lagt opp en kabel hvor jeg satt på endepluggene selv.

 

Kjøpte en CAT 6a-kabel og plugger (sånn man knepper på).

 

Internett fungerte, og jeg var strålende fornøyd. Måtte tre igjennom vegger og sånn, derfor gjort selv.

 

 

Fant ut nå at kabelen ikke gir den hastigheten jeg skal ha.

 

Jeg skal ha 500 Mbps, men får ca 100.

 

Byttet kabel. Fikk 500 Mbps.

 

Men, den som går igjennom veggene fungerer ikke slik den skal.

 

Begge kablene er 6a. Den som går igjennom veggene er kortere enn den som fungerer.

 

 

Kan en 6a-kabel, som skal klare 500 Mbps allikevel fungere (slik at den gir 100 Mbps), men allikevel være koblet feil slik at den ikke gir maks ytelse (500)? Eller er noe annet galt?

 

Trodde, siden jeg fikk nettet til å fungere, at jeg hadde gjort alt riktig.. :hmm:

 

Takk for hjelp!

Cat 6a klarer mye...

 

http://wbtnetworks.com.au/app/uploads/2016/01/Evolution_of_Copper_Cabling_Infrastructure.jpg?x79260

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Det er en huskeregel som sier B for "best".

 

Det er ingen kvalitetsforskjell på T568A og T568B. Det er bare at B er mest utbredt. Det har null praktisk betydning om du bruker A eller B såfremt du er konsekvent i begge ender av kabelen.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Er det bedre å bruke verktøy for å sette på andre plugger, enn de pluggene jeg kjøpte, som man klemmer på? Synes det var litt knotete og kronglete arbeid..

 

Hvis jeg har forstått det riktig at dette er en kabel som går igjennom vegger så ville jeg brukt en variant av denne i hver ende. Blir mye penere. Enkelt å terminere også om du har et kroneverktøy.

 

https://www.clasohlson.com/no/Elko-nettverksuttak-/Pr363304000

Lenke til kommentar

Det har ingenting å si om begge er koblet etter A eller koblet etter B, så lenge begge ender har samme standard. Årsaken til at det fungerte etterpå for deg er sannsynligvis fordi det var dårlig kontakt på første kobling, og god kontakt på andre kobling :)

Den ene enden var A og andre var B på samme kabel. byttet fra A til B etter jeg var lei av 100 mbit

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...