Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva skjer med øret mitt?


Crissy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Litt over en måned.

Ah ok.

Men hvorfor både nese og saltvannspray?

 

Det var ikke vanlig nesespray. Det var en neseinnhalator med noe veldig sterkt pulver. Jeg husker ikke navnet. Saltvannssprayen var for å rense ut så neseinnhalatoren virket bedre.

 

For neseinnhalatoren var det en helt bestemt dose som overhodet ikke måtte overskrides. Det var sterke saker! Saltvannssprayen kan man bruke så ofte man vil.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

 

 

Litt over en måned.

Ah ok.

Men hvorfor både nese og saltvannspray?

 

Det var ikke vanlig nesespray. Det var en neseinnhalator med noe veldig sterkt pulver. Jeg husker ikke navnet. Saltvannssprayen var for å rense ut så neseinnhalatoren virket bedre.

 

For neseinnhalatoren var det en helt bestemt dose som overhodet ikke måtte overskrides. Det var sterke saker! Saltvannssprayen kan man bruke så ofte man vil.

 

Hvordan tror du vanlig nesespray vil funke da?

Lenke til kommentar

Nesespray:

 

Du kan bruke nesespray for å gjøre at slimhinnen rundt øretrompeten ikke blir hoven, noe som ofte er en årsak til at øretrompeten er tett. Nesespray vil kun ha effekt dersom øretrompeten er hoven, hvis ikke har den ikke effekt.

 

Måten du skal gjøre dette på:

1. Trekk godt inn nesespray som du vanlighvis gjør - ett spray i hvert nesebor

2. Vent ett minutt, og gjør akkurat det samme en gang til

 

Tanken bak dette, er at nesesprayen skal treffe inngangen til øretrompeten som ligger i øvre del av svelget, bak nesa.

 

Du kan bruke vanlig nesespray. Dersom dette fungerer, og vil gjøre dette oftere, SÅ bør du gå over til saltsvannspray fordi det ikke er bra å bruke nesespray (eks. Otrivin) for lenge om gangen - max. 10 dager i strekk. 

Aha takk! Så man skal ikke bruke både nese og saltvannspray? Som sedsberg skriver i sitt seneste innlegg i tråden her.

Lenke til kommentar

Saltvannsspray er for å rense.

Nesespray er ikke for å rense. Den får blodårene og vevet i nesa til å trekke seg sammen og dermed åpne nesegangen.

Bruker du nesespray for ofte får den motsatt effekt. Da hovner nesegangen opp og du blir avhengig av å bruke nesespray hele tiden.

 

Neseinnhalatoren jeg nevnte er noe helt annet.

Lenke til kommentar

Kom deg til legen. Sånn som du holder på her nå, skulle det ikke forundre meg om du pådrar deg en saftig betennelse og blir døv. Ikke kødd med øret ditt, kom deg til legen.

Slapp av, buddy.

 

Har verke noe smerter eller noe annet. Er bare nysgjerrig på hvorfor en kan ha vann i øret.

Lenke til kommentar

Saltvannsspray er for å rense.

Nesespray er ikke for å rense. Den får blodårene og vevet i nesa til å trekke seg sammen og dermed åpne nesegangen.

Bruker du nesespray for ofte får den motsatt effekt. Da hovner nesegangen opp og du blir avhengig av å bruke nesespray hele tiden.

 

Neseinnhalatoren jeg nevnte er noe helt annet.

Men den neseinhalatoren du snakker om, er det disse greiene? https://vitalshop.no/produkt/forkjolelse/nese-inhalator

 

Og hvordan virker den? Aldri sett en slik før :)

Lenke til kommentar

Du har ikke vann i øret. Det føles som vann i øret. Det du sansynligvis har er trykk i øret som ikke blir helt utlignet.

 

Innhalatoren ser nesten sånn ut ja. Man lader den som en vanlig type innhalator ved å vri bunnen et klikk og så presser den mot nesa og puster inn så hardt man kan.

 

Edit: Nei, det er ikke den du linker til. Neseinnhalator er kun innpakninga. Medisinen inni varierer.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Du har ikke vann i øret. Det føles som vann i øret. Det du sansynligvis har er trykk i øret som ikke blir helt utlignet.

 

Innhalatoren ser nesten sånn ut ja. Man lader den som en vanlig type innhalator ved å vri bunnen et klikk og så presser den mot nesa og puster inn så hardt man kan.

 

Edit: Nei, det er ikke den du linker til. Neseinnhalator er kun innpakninga. Medisinen inni varierer.

Nei daså. Så jeg får ikke kjøpt den neseinhalatoren du snakker om noen steder, uten resept?

Lenke til kommentar

TS: ta deg en tur til legen og få oppklart alle dine spørsmål rundt problemstillingen din. Et ærlig råd fra meg - du trenger faktisk en lege til å se inn i øret ditt, og vurdere hva som skal gjøres. Når du nå begynner å eksperimentere med alle mulige midler, så kommer du til å sette i gang med noe du faktisk ikke kan noen ting om. Dra til den profesjonelle, og få RIKTIG behandling med en gang, enn å prøve ut en masse kvaks som sannsynlighvis ikke har noen virkning på problemet ditt. 

Lenke til kommentar

TS: ta deg en tur til legen og få oppklart alle dine spørsmål rundt problemstillingen din. Et ærlig råd fra meg - du trenger faktisk en lege til å se inn i øret ditt, og vurdere hva som skal gjøres. Når du nå begynner å eksperimentere med alle mulige midler, så kommer du til å sette i gang med noe du faktisk ikke kan noen ting om. Dra til den profesjonelle, og få RIKTIG behandling med en gang, enn å prøve ut en masse kvaks som sannsynlighvis ikke har noen virkning på problemet ditt. 

Ja men da må jeg til privatlege og det koster endel.

 

Har vært hos ørelegen for 1 mnd ca og da var det bare ørevoks, ikke noe annet. Tror ikke han kan se noe der, om det er vann jeg føler og ikke at der vann i øret.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Haha, samma greia når jeg våkna idag.


 


Jeg sover på det høyre øret, altså ligger på det høyre øret. Men når jeg våkna i 06.00-tiden(sov ennå på det høyre øret), så kom den løse-opp lyden i det venstre øret. Om jeg hadde sovet på det venstre øret, så hadde jeg ikke kjent noe til den løse-opp lyden.


Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...