Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva skjer med øret mitt?


Crissy

Anbefalte innlegg

Hører du dårligere på øret du kjenner væsken?

Nei samme.

 

Kan også nevne at når jeg f.eks svelger spytt på morningen i senga, og jeg ligger fortsatt på det høyre øret, så kjenner jeg den løse opp lyden i øret.

 

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/02/74/e7/0274e7ea320c3aba67fb3f379390ef63.jpg Du ser der den pierciengen er? Det er en lyd som når jeg trykker inn den øreflippen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er typisk for trykk i mellomøret. Hvilken side du sover på påvirker neseveggen og greier inni der. Jeg f.eks. blir alltid tettere i det neseboret som ligger nederst når jeg sover på siden. Nesa og mellomøret henger i sammen.

 

Når trykket blir utlignet så får du en slik "løse opp"-følelse i øret.

 

En lege kan gi deg bedre svar og sannsynligvis fortelle deg nøyaktig hva som er galt.

Lenke til kommentar

Ja det er typisk for trykk i mellomøret. Hvilken side du sover på påvirker neseveggen og greier inni der. Jeg f.eks. blir alltid tettere i det neseboret som ligger nederst når jeg sover på siden. Nesa og mellomøret henger i sammen.

 

Når trykket blir utlignet så får du en slik "løse opp"-følelse i øret.

 

En lege kan gi deg bedre svar og sannsynligvis fortelle deg nøyaktig hva som er galt.

Nå er jeg på ferie i utlandet, og lege er dyrt her.

 

Men hvofor er det sånn? Er det noe jeg kan bruke for å fikse på det? Nesepsray? Noen slimhinneavsvellende tabletter?

Lenke til kommentar

Hvor i utlandet er du? Føler utlandet er billigere enn Norge. Du trenger ikke gå til norsk lege heller, holder med lokal som kan engelsk.

 

 

Men ja, du kan prøve nesespray før du legger deg, hver kveld.

Spania. Må ta taxi og hele greia, såpass akutt er det ikke.

 

Ja tenker nesespray, men hvordan kan det ha noe særlig påvirkning? 

Lenke til kommentar

 

Hvor i utlandet er du? Føler utlandet er billigere enn Norge. Du trenger ikke gå til norsk lege heller, holder med lokal som kan engelsk.

 

 

Men ja, du kan prøve nesespray før du legger deg, hver kveld.

Spania. Må ta taxi og hele greia, såpass akutt er det ikke.

 

Ja tenker nesespray, men hvordan kan det ha noe særlig påvirkning?

Spania har jo legekontor på hvert hjørne.

Hvor lenge skal du være der? Er det snakk om måneder burde du få hjelp. Uansett kan du få dekket lege og delvis reise utover 10km: https://helsenorge.no/behandling-i-utlandet/legehjelp-i-eu-eos

 

Men ja, som sedsberg sa.

Forøvrig ikke lett å få kontakt med norsk lege uten videre. Er du med i Norsk Luftambulanse kan du ringe, du kan og ringe SOS International der du får snakke med norske folk, men jeg mener det er mer alvorlige ulykker/behov.

 

Edit: reiseforsikringsselskapet kan og tilby hjelp dersom det er mindre sykdomstilfelle. Det må man sjekke opp. Sparebanken 1 kan du ringe til fra utlandet, om du er kunde gjennom der.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Det lindrer hevelse i nesegangen, som også har forbindelse opp til mellomøret.

 

Kan du ikke ringe til en norsk lege og spørre om råd?

Kompis, jo og jo. Men lagde denne tråden om råd her, er uansett hjemme om 2 dager, så kan dra til noen da.

 

I mellomtiden, hva kan hjelpe? Nesepsray? Mente å huske at du har opplevd noe lignende?

Lenke til kommentar

 

 

Hvor i utlandet er du? Føler utlandet er billigere enn Norge. Du trenger ikke gå til norsk lege heller, holder med lokal som kan engelsk.

 

 

Men ja, du kan prøve nesespray før du legger deg, hver kveld.

Spania. Må ta taxi og hele greia, såpass akutt er det ikke.

 

Ja tenker nesespray, men hvordan kan det ha noe særlig påvirkning?

Spania har jo legekontor på hvert hjørne.

Hvor lenge skal du være der? Er det snakk om måneder burde du få hjelp. Uansett kan du få dekket lege og delvis reise utover 10km: https://helsenorge.no/behandling-i-utlandet/legehjelp-i-eu-eos

 

Men ja, som sedsberg sa.

Forøvrig ikke lett å få kontakt med norsk lege uten videre. Er du med i Norsk Luftambulanse kan du ringe, du kan og ringe SOS International der du får snakke med norske folk, men jeg mener det er mer alvorlige ulykker/behov.

 

Edit: reiseforsikringsselskapet kan og tilby hjelp dersom det er mindre sykdomstilfelle. Det må man sjekke opp. Sparebanken 1 kan du ringe til fra utlandet, om du er kunde gjennom der.

 

Tror det er enten væske(men jeg hører ikke noe dårligere??).

 

Eller så er det det trykket, som vel nesepsray ikke har noe påvirkning på uansett.

Lenke til kommentar

Når jeg våkner på morgenen nå, så føler jeg ikke mer til den løse opp lyden i øret på venstre øre.

 

Men den vann-lyden er ennå der? Igår hamret jeg løs på en vegg, og da kjente jeg at det kom en ekstra lyd i øret, som om det er vann der lissom. Vanskelig å forklare, men når jeg slår, så kommer den vann-lyden i øret i takt.

 

Samme skjer også når jeg skriker/snakker veldig høyt? Er på venstre øret.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte ørerens med sånn blåse"belg", på apotek i går. Fikk ut en del ørevoks i ett øre, som har blokkért hørselen min i månedsvis. 170 kr, men det fungerer. Får spylt vann (helst lunkent) grundig inn i øret, med så stor kraft som du ønsker. Hold hodet slik at øret peker ned mot vasken, sånn at det som er inni der faller nedover.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte ørerens med sånn blåse"belg", på apotek i går. Fikk ut en del ørevoks i ett øre, som har blokkért hørselen min i månedsvis. 170 kr, men det fungerer. Får spylt vann (helst lunkent) grundig inn i øret, med så stor kraft som du ønsker. Hold hodet slik at øret peker ned mot vasken, sånn at det som er inni der faller nedover.

Men der er vel årsaken ørevoks.

 

Hos meg er det mer vann tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...