Gå til innhold

Hvorfor vokser Rødt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke så mange i Norge som får hjerteattakk av tanken på arbeiderstyrte og -eide arbeidsplasser.

Man kan alltid starte opp eget selskap eller kjøpe aksjer. Arbeidsmiljøloven sikrer vel også medbestemmelse for arbeidere?

Jeg tror ikke det er ideer om "arbeiderstyrte og -eide arbeidsplasser" som gir Rødt flere velgere (ikke at du har påstått det...). Jeg klarer ikke å se at Rødt promoterer kommunistisk planøkonomi i noen som helst debatter eller innlegg. Men dette står i partiprogrammet deres, så jeg går ut i fra at de tror på sin egen ideologi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å se at Rødt promoterer kommunistisk planøkonomi i noen som helst debatter eller innlegg. Men dette står i partiprogrammet deres, så jeg går ut i fra at de tror på sin egen ideologi.

 

Edit: Det er en visjon for noe man mener kan fungere. I kontekster hvor det ikke er relevant, er det ikke vits i å trekke det fram.

 

 

Fra partiprogrammet:

 

Sosialisme er langt mer enn en ny regjering og litt mer statlig regulering. Det finnes ikke en ferdig definert og fastlagt sosialisme, men et mangfold av sosialistiske ideer og modeller i kontinuerlig samspill og konflikt med hverandre. Mange av disse kan bidra til å utvikle et framtidig sosialistisk Norge, og må bygge 13 på en utvidelse av demokratiet. Allmenn stemmerett og valg til politiske organ er en selvfølge. Kimen til et slikt framtidig fellesskap finnes i dag. Allemannsretten med blant annet fri rett til ferdsel og ulike naturopplevelser er et eksempel på dette. Velferdsstaten, som er et resultat av arbeiderbevegelsens kamp gjennom over hundre år, har i utgangspunktet stilt en rekke tjenester som blant annet skole, helsevesen og veier til gratis disposisjon for befolkninga. Rødt vil at stadig flere varer og tjenester skal tas ut av markedet og gjøres om til gratis velferdstilbud. Eksempler på dette er offentlig kollektivtransport, tannlegetjenester, advokathjelp og kunst- og kulturopplevelser. I første omgang vil dette fortsatt bli finansiert av fellesskapet gjennom et rettferdig skattesystem hvor alle bidrar etter evne.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Kom til å tenke på begrepet "champagnesosialister". Det er rike, høyt utdannede velgere som stemmer på Rødt, fordi det er mote eller trendy, litt eksotisk og uvanlig. Kanskje det finnes en del av disse i Oslo?

 

Jeg leste også en artikkel i Klassekampen hvor avisen gjorde narr eller hånte Trump-velgere fordi de hadde lav inntekt. Da kom jeg til å tenke på hvordan disse partiene har forandret seg de siste årtiene. Min onkel og hans vennegjeng (som jeg kjente godt) var kommunister og sosialister, og de ville aldri gjort narr av velgere med lav inntekt. Men de tilhørte en annen generasjon. Mange industriarbeidere går nok over til høyresiden i vår tid. Da slipper de høyere skatt, som blir brukt til å finansiere en voksende offentlig sektor. Det kan jo også tenkes at det fortsatt finnes en del industriarbeidere som stemmer Rødt eller SV. Men det tviler jeg på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kom til å tenke på begrepet "champagnesosialister". Det er rike, høyt utdannede velgere som stemmer på Rødt, fordi det er mote eller trendy, litt eksotisk og uvanlig. Kanskje det finnes en del av disse i Oslo?

 

Jeg leste også en artikkel i Klassekampen hvor avisen gjorde narr eller hånte Trump-velgere fordi de hadde lav inntekt. Da kom jeg til å tenke på hvordan disse partiene har forandret seg de siste årtiene. Min onkel og hans vennegjeng (som jeg kjente godt) var kommunister og sosialister, og de ville aldri gjort narr av velgere med lav inntekt. Men de tilhørte en annen generasjon. Mange industriarbeidere går nok over til høyresiden i vår tid. Da slipper de høyere skatt, som blir brukt til å finansiere en voksende offentlig sektor. Det kan jo også tenkes at det fortsatt finnes en del industriarbeidere som stemmer Rødt eller SV. Men det tviler jeg på.

Spennende navlelo du har.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det må vel i såfall være flott at rike folk ønsker å få hevet skattenivået sitt?

Jeg sa ikke det var galt. Men jeg kan godt forestille meg at det innen visse miljøer, f. eks.innenfor kunst, kultur og akademia, eller innenfor reklame og markedsføring, er "trendy" å stemme Rødt blant dem med høy inntekt. Når det gjelder skatt, er det ikke farlig å stemme Rødt, for Rødt får ikke gjennomslag for skattepolitikken sin likevel.

Lenke til kommentar

Kom til å tenke på begrepet "champagnesosialister". Det er rike, høyt utdannede velgere som stemmer på Rødt, fordi det er mote eller trendy, litt eksotisk og uvanlig. Kanskje det finnes en del av disse i Oslo?

 

Jeg leste også en artikkel i Klassekampen hvor avisen gjorde narr eller hånte Trump-velgere fordi de hadde lav inntekt. Da kom jeg til å tenke på hvordan disse partiene har forandret seg de siste årtiene. Min onkel og hans vennegjeng (som jeg kjente godt) var kommunister og sosialister, og de ville aldri gjort narr av velgere med lav inntekt. Men de tilhørte en annen generasjon. Mange industriarbeidere går nok over til høyresiden i vår tid. Da slipper de høyere skatt, som blir brukt til å finansiere en voksende offentlig sektor. Det kan jo også tenkes at det fortsatt finnes en del industriarbeidere som stemmer Rødt eller SV. Men det tviler jeg på.

Ja, jeg kjenner noen slike. Vil ikke definere de som rike, men høy lønn/god økonomi har de. De bor gjerne på Grünerløkka til de får barn. Så flytter de til en bydel med lav innvandrerandel.

 

Høyt utdannende på venstresiden har gjerne litt for mye klasseforakt.

Endret av tlwrtpmc
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Endel rike folk ønsker å øke skatten nettopp for å kunne øke sin egen nettolønn ... politikere deriblandt.

Noen rike kan også ønske høy skatt for å holde andre selskap og personer nede. For så lenge bare skatten er høy nok, er det ingen som går noen steder. Men hvis skatten blir lav, får de plutselig konkurranse. Selv betaler de lite eller ingenting skatt, for de kjenner systemet og kjenner de rette folkene. Noen lever jo også høyt på subsidier. Men jeg tror ikke slike personer stemmer Rødt. Det holder å stemme på Ap og Høyre (nå som Høyre har blitt et sosialdemokratisk parti). Det finnes mange grunner til hvorfor folk stemmer som de gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som en protest mot det etablerte. Lett å være enig med dem i enkeltsaker. Flere er aktive i lokal politikk. Ikke så tillitsvekkende lenger å høre en lokal FRP er snakke negativt om bompenger. 

 

I Oslo ser man kanskje ganske så mange rike mennesker, mens man selv har lite. Desto større ulikheter i samfunnet, desto mer misnøye (og bilbranner, men tviler på at den ungdommen stemmer uansett.)  

 

Partilederen virker langt mer redelig enn fra de andre partiene. 

 

Miljøprofilen tror jeg er god (aner ikke hva den er.) Men vil tro de er nære MDG. Passer godt for unge. 

 

Skulle dele med andre mennesker, passer også godt for unge. Åpne grensene og dele alt (usikker på om dette stemmer, men er mitt intrykk.)  

 

Null fokus på resultatet av politikken dems, om den ble gjennomført, som kanskje ville vært en total uopprettelig katastrofe for landet. 

 

De har mange gode saker, og lett å være enig i mye.

Endret av Løvehjerte
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det er mange som biter på "gratis" som ofte blir brukt av sosialister. Gratis ditt og gratis datt, og folk jubler. Men ingenting er gratis, man må faktisk betale for forbruket, og den bakrusen ser vi blant annet i land som Venezuela der "arbeiderne" (les: militante sosialister) tok over private bedrifter for så å kjøre dem i grøfta.

 

Stem heller på FrP eller Liberalistene om man ønsker velstand og muligheter for alle, mindre makt til politikerne og mer makt til deg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Stem heller på FrP eller Liberalistene om man ønsker velstand og muligheter for alle, mindre makt til politikerne og mer makt til deg selv.

 

Enig i at ingenting er gratis, og det du sa øverst. Men det jeg har sitert under er jeg ikke enig i (aner ingenting om Liberalistene.) 

 

A: Ingen grunn til å stemme FrP, det blir så fryktelig manbe bomstasjoner når de har makta.

 

B: De nekter for at vi befinner oss i en mulig klimakrise, kun for å få stemmer, kun fordi de andre partiene er enige i at vi har en klimakrise. Det er ikke mye seriøst, og det er et budskap som er umulig å selge inn for de unge.  

 

Om valget sto mellom FrP og Rødt, og jeg hadde vært naiv nok til å tro på disse politikerne så hadde det vært et vanskelig valg. 

Lenke til kommentar

Bompenger blir det med eller uten FrP. Stortinget er ganske klare på at bompenger er kommet for å bli. Men jeg velger å tro at bilister betaler litt mindre med FrP i regjering, enn med andre.

 

Klima er helt irrelevant da Norge er så lite at det ikke har noen særlig påvirkning på verdens klima enten du tror på menneskeskapte klimaendringer eller ikke, og norske politikere kan si og gjøre hva de vil, det har ingen effekt. Noen forskere har til og med sagt at om hele verden sluttet å slippe ut klimagasser, så ville det ikke skjedd forandringer på klimaet før flere hundre år senere. Men en gullkantet lønn og pensjonsavtale kan man som norsk politiker derimot tjene ved å blidgjøre EU, FN og andre politisk korrekte internasjonale organisasjoner (helt skattefritt, naturligvis).

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...