Gå til innhold

Endelig fri data abb. Chili mobil starter ballet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

200 GB bruk på en dag stresser trådløst nettverk mye mer enn det gjør på en hel måned, fordi dette er en delt ressurs der mange benytter nettet samtidig og ikke én om gangen. Ved jevn bruk der nettoperatøren merker normal bruk i snitt, vil det merkes godt om et par kommer og slenger seg på ved å laste ned noe digert på 100-300 GB på rappen. Det bruk at trådbasert nett som fiber, vil det knapt merkes da det ikke finnes andre frekvenser og fysiske hindringer som ødelegger moroa.

Les det jeg skrev en gang til ;)

 

Du skriver som om det du ytrer er en objektiv sannhet, noe det ikke nødvendigvis er.

Lenke til kommentar

Dagens LTE nettverk er basert på LTE kategori 9.  Det betyr opptil 450 mbps ned og 100 mbps opp.  Dette kan en oppnå dersom en har hele LTE-cellen alene og er i tilstrekkelig nærhet til sender slik at en kan benytte maks QAM-metode.

 

450 mbps betyr betyr 202,5 GByte per time.  Det betyr at en vil forbruke 1 TByte (Chili sin grense) på ca 5 timer.

 

Netflix i 4K-oppløsningen bruker 15,5 mbps som tilsvarer ca 7 GByte per time.  Legg til 10% overhead og du havner på 7,7 Gbyte per time eller omkring 130 timer med Netflix 4K streaming per måned for å bruke 1 TByte (1000 Gbyte) med data.

 

Men merk at dess flere brukere det er i samme celle, dess mere går til overhead.  En "full-lastet" LTE-celle kan ha opptil 25% overhead.  Så da vil effektiv maks datakapasitet til alle brukere i cellen være i område 450 mbps - 25% => 320-350 mbps.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

så er det diskriminering å vurdere dette så lenge cap'en er 1000gb. Dermed bryter Chili norsk lov! rart ingen har anmeldt Chili og fått Økokrim på saken, dette er jo regelrett svindel!

 

Fordi det regelrett knuser alle andre tilbud så lenge man ikke klikker med data?

Hvem skal gidde å anmelde for diskriminering når det er i kundens favør?

Brudd på lovverk må til for at man skal ha bekymringsfri mengde data, så jeg nyter det inntil videre.

 

Om andre kunder føler seg svindlet og lurt gir jeg virkelig en god faen i. Jeg vet hva som må til for å holde dette synkende skipet i live et par mnder til, det er å ha normalt forbuk som ellers. Forskjellen er at jeg slipper å tenke på om jeg har brukt 8GB eller 45GB. Slipper å få fnatt fordi jeg glemte å bytte til WIFI hjemme. Det er en velsignelse.

 

Når skipet synker, som det sikkert gjør, må jeg bare skaffe meg noe DRITT som 8GB for 1299kr.

Bra jobba. Da er vi tilbake til start.

Endret av Edgelord
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dagens LTE nettverk er basert på LTE kategori 9.  Det betyr opptil 450 mbps ned og 100 mbps opp.  Dette kan en oppnå dersom en har hele LTE-cellen alene og er i tilstrekkelig nærhet til sender slik at en kan benytte maks QAM-metode.

 

Hvos mye båndbredde (MHz) må være tilgjengelig for å oppnå en så høy hastighet?

Lenke til kommentar

Det er vel heller ikke meningen? Hvorfor skal jeg bruke mobilnett med 150/50 og 30ms ping når jeg har 500/500 fiber og 1ms ping?

 

Det handler om fri data når man er ute og farter, det er allerede en realitet i flere land, så jeg ser ikke problemet med å gjennomføre det her i norge utover at du dreper helle inntekten til telebransjen.

 

Fordi mange neppe vil betale for bredbånd hjemme om de uansett har fri data på mobilen. Om det er 150/50 man får hos Chilli holder det uansett for de aller, aller fleste. Før jeg fikk fiber betalte jeg 500/mnd for 14/3 fra Nextgentel.

 

Hvilke operatører er det som faktisk tilbyr dette i utlandet? Alle eksemplene jeg har sett hittil struper hastigheten etter typ 25GB, eller gjør som Chilli og analyserer bruken.

Lenke til kommentar

Hvos mye båndbredde (MHz) må være tilgjengelig for å oppnå en så høy hastighet?

 

Dette er basert på egen celle, 20 Mhz båndbredde og bundling av flere frekvenser (800 + 1800 + 2600).

 

Både Telia og Telenor har demonstrert nyere LTE standarder (LTE cat 11/cat 12) hvor de bundler enda flere frekvenser med større båndbredde og kan da tilby over 1 gbps.  Tror faktisk Telenor har en stk aktiv sender i drift på Fornebu hvor alle kan komme å teste sin telefon. Men det et fåtall som støtter dette i dag.

Lenke til kommentar

Det er her du tar feil Edgelord. Det er nettopp DITT personvern som skal beskyttes fra operatører som Chili. Hva om Chili plutselig fortalte deg at de terminerer abonnementet ditt pga de mener du har delt datatrafikk med en laptop eller annen maskin/tlf ?

Ikke kan de vise deg logger, pga de har ikke lov å undersøke dette på TCPIP pakkene i utgangspunktet, og ikke kan du benekte det ord mot ord, så de kan bare beslutte å terminere abonnementet ditt. Du har ingen beskyttelse mot dette så lenge de kan fortsette å ture og kjøre på uten at NKOM vurderer nettnøytraliteten på kontrakten med brukerne av dette abonnementet.

 

Jeg har Chili abonnementet selv jeg, og nyter nettopp friheten. Jeg deler ikke med andre enheter, bruker en 30-40gb per mnd som du sier og er bedre enn andre abonnement i samme prisklasse. 

 

Allikevel mener jeg at NKOM skal og bør vurdere nettnøytraliteten når de startet ballen på dette i sommer.

 

 

 

Fordi det regelrett knuser alle andre tilbud så lenge man ikke klikker med data?

Hvem skal gidde å anmelde for diskriminering når det er i kundens favør?

Brudd på lovverk må til for at man skal ha bekymringsfri mengde data, så jeg nyter det inntil videre.

 

Om andre kunder føler seg svindlet og lurt gir jeg virkelig en god faen i. Jeg vet hva som må til for å holde dette synkende skipet i live et par mnder til, det er å ha normalt forbuk som ellers. Forskjellen er at jeg slipper å tenke på om jeg har brukt 8GB eller 45GB. Slipper å få fnatt fordi jeg glemte å bytte til WIFI hjemme. Det er en velsignelse.

 

Når skipet synker, som det sikkert gjør, må jeg bare skaffe meg noe DRITT som 8GB for 1299kr.

Bra jobba. Da er vi tilbake til start.

Lenke til kommentar

Det er her du tar feil Edgelord. Det er nettopp DITT personvern som skal beskyttes fra operatører som Chili. Hva om Chili plutselig fortalte deg at de terminerer abonnementet ditt pga de mener du har delt datatrafikk med en laptop eller annen maskin/tlf ?

 

Da hadde jeg gått tilbake til Telia. Ikke stort verre enn det.

Lenke til kommentar

Fordi det regelrett knuser alle andre tilbud så lenge man ikke klikker med data?

Hvem skal gidde å anmelde for diskriminering når det er i kundens favør?

Brudd på lovverk må til for at man skal ha bekymringsfri mengde data, så jeg nyter det inntil videre.

 

Om andre kunder føler seg svindlet og lurt gir jeg virkelig en god faen i. Jeg vet hva som må til for å holde dette synkende skipet i live et par mnder til, det er å ha normalt forbuk som ellers. Forskjellen er at jeg slipper å tenke på om jeg har brukt 8GB eller 45GB. Slipper å få fnatt fordi jeg glemte å bytte til WIFI hjemme. Det er en velsignelse.

 

Når skipet synker, som det sikkert gjør, må jeg bare skaffe meg noe DRITT som 8GB for 1299kr.

Bra jobba. Da er vi tilbake til start.

Så hva er ditt knusende argument for at dette ikke er ett problem i resten av landene med fri bruk?
Lenke til kommentar

Fordi mange neppe vil betale for bredbånd hjemme om de uansett har fri data på mobilen. Om det er 150/50 man får hos Chilli holder det uansett for de aller, aller fleste. Før jeg fikk fiber betalte jeg 500/mnd for 14/3 fra Nextgentel.

 

Hvilke operatører er det som faktisk tilbyr dette i utlandet? Alle eksemplene jeg har sett hittil struper hastigheten etter typ 25GB, eller gjør som Chilli og analyserer bruken.

Telia i finland?

 

https://kauppa.telia.fi/yksityisille/tuotteet/mobiililaajakaista.aspx

Lenke til kommentar

Se der, ja! Lurer på om det er mange som gidder å betale for bredbånd hjemme i Finland. (Om det ikke er noen kjipe vilkår der jeg ikke forsto)

Fiber er fort billig i land med så billige mobilabo, kjenner et par som har bodd i finland, og det er fort snakk om 10-15 EUR i mnd for 500/500 eller 1gbit fibernett, så mange har bredbånd i tillegg. Det er forøvrig ingen kjipe vilkår såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Så hva tror du grensen deres er? 12GB stemmer ganske bra med alle andre MVNOer Telia har...

 

12 GB har ikke noe med inntjening ved bruk i utlandet. 12 GB er basert på dagens regelverk i EU for roam-like-home.  Neste år (2019) må denne grensen øke basert på samme regelverk.  Følger du formelen fra EU så kommer det frem at ChiliMobil må tilby minimum 10,9 GB / måned ved bruk i utlandet. Når de tilbyr 12 GB så er det ok.   

 

EU regelverk for data roaming når en har fri bruk i hjemmenettverk er:

For example: you pay €40 (excluding VAT) for your mobile bundle with unlimited calls, SMS and data. When you roam like at home in the EU, you get unlimited calls and SMS and at least 13.3 GB of data (2x(€40/€6) =13.3).

 

RLH data skal være minimum 2 x (pris per måned eks mva / pris per GB).

Pris per GB er i Euro (settes av EU) og er:

2018: 6,00

2019: 4,50 

2020: 3,50

2021: 3,0

2022: 2,50

Etter 2022 vil den bli vurdert på nytt.

 

For ChiliMobil blir dette:

2 x (319,20 / 6 x 9,8) = 10,85 GB (319,20 er månedpris for CM uten mva og 1 Euro = 9,81 Kr Eurokurs 2.1.2018)

 

For 2019 blir det (2 x 319,20 / 4,5 * 9,5) => 14,93 GB (dersom 1 Euro = 9,50 Kr per 2.1.2019).  Så da må CM i alle fall øke grensen fra 12 GB til 15 GB.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...