Gå til innhold

Endelig fri data abb. Chili mobil starter ballet


Anbefalte innlegg

Tallene var vel 30 og 50 GB om dagen i følge artikkelen for lenge siden. Dvs. ved 30 GB daglig så begynner de å se nærmere på saken, og ved 50 GB om dagen er da de begynner å ta kontakt med kunden.

Har du spurt chilimobil om dette? Faktisk nekter de å svare eller bekrefte dette er tilfelle hos meg. De sier kun de ser etter unormal bruk. Men ønsker ikke å si hvor mye per dag\måned man faktisk kan bruke før de gjør tiltak. Ergo er det chilimobil som vurder ut fra sitt mening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ihht nettnøytralitets regelverket fra EU som vi og bruker:

"Providers of internet access services shall treat all traffic equally, when providing internet access services, without discrimination, restriction or interference, and irrespective of the sender and receiver, the content accessed or distributed, the applications or services used or provided, or the terminal equipment used"

 

så er det diskriminering å vurdere dette så lenge cap'en er 1000gb. Dermed bryter Chili norsk lov!

Lenke til kommentar

 

Ihht nettnøytralitets regelverket fra EU som vi og bruker:

"Providers of internet access services shall treat all traffic equally, when providing internet access services, without discrimination, restriction or interference, and irrespective of the sender and receiver, the content accessed or distributed, the applications or services used or provided, or the terminal equipment used"

 

så er det diskriminering å vurdere dette så lenge cap'en er 1000gb. Dermed bryter Chili norsk lov! rart ingen har anmeldt Chili og fått Økokrim på saken, dette er jo regelrett svindel!

Endret av manpowre
Lenke til kommentar

Har du spurt chilimobil om dette? Faktisk nekter de å svare eller bekrefte dette er tilfelle hos meg. De sier kun de ser etter unormal bruk. Men ønsker ikke å si hvor mye per dag\måned man faktisk kan bruke før de gjør tiltak. Ergo er det chilimobil som vurder ut fra sitt mening.

Dette sto som nevnt omtalt i en av artiklene om saken:

 

https://www.tek.no/artikler/bare-uker-etter-at-chili-tilbod-fri-data-har-de-begynt-a-ringe-kundene-om-a-roe-ned-forbruket/439474

Lenke til kommentar

Hvordan da? 1000GB i løpet av 30 dager er 1000GB i løpet av 30 dager om jeg har lyst å bruke alt første dagen eller ikke bruke noe i det hele tatt er vel ett fett?

 

Ja, om du har kjøpt mobilt bredbånd så er det det  :)  "Fri data" har jo åpenbart andre retningslinjer. Hvorfor skulle Chilli selge 100GB mobilt bredbånd for 598/mnd om du kan få 1000GB for 399,-?

Lenke til kommentar

De taper nok ikke penger på "Fri data" så lenge de får lov til å sperre ute abonnenter de ikke liker (noe jeg tror jeg synes de bør få lov til).

 

Chilli kunne kanskje løst dette surret med å sette ned båndbredden til 5 Mbps.

Personlig syntes jeg de burde kunne det på lik linje med en butikk, men på den andre siden så er det faktisk ikke lov å ha reklame for noe man ikke leverer, og men bekjent har aldri noen klart å bruke 1000GB på abonnementet deres, til tross for at flere har prøvd.

 

 

EDIT; De kunne forøvrig løst det på mange måter, dette er allerede løst i andre lands, SMS pr 20GB feks.

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

De kunne forøvrig løst det på mange måter, dette er allerede løst i andre lands, SMS pr 20GB feks.

 

Hvordan da? Som at kunden må sende SMS og be om 20 nye GB når de forrige er brukt opp? Jeg skjønner ikke hvordan noen kan levere dette til en pris i nærheten av hva et fiber-abonnement koster. Kan ikke se for meg at mobilnettet skal kunne få så stor kapasitet at alle kan gå over til mobilt bredbånd fremfor fiber. Ikke med det første i hvertfall.

Lenke til kommentar

En eller annen plan har de nok, tenker enten Ice eller Telia.

 

ICE kunne vel eventuelt kjørt fri mobildata i eget nett?

Helt enig. ICE har kommet langt i utbyggingen, men pga lite tilgjengelig båndbredde vil de aldri kunne konkurere på hastighet. Fri data, derimot, er en mulighet når de etter hvert får kontroll på produksjonssiden. Jeg har ikke lenken her, men jeg mener at noen postet et reklamebilde der ICE tilbød fri data.

 

Og så bør de se og få mere fart på VOLTE.

Lenke til kommentar

Hvordan da? Som at kunden må sende SMS og be om 20 nye GB når de forrige er brukt opp? Jeg skjønner ikke hvordan noen kan levere dette til en pris i nærheten av hva et fiber-abonnement koster. Kan ikke se for meg at mobilnettet skal kunne få så stor kapasitet at alle kan gå over til mobilt bredbånd fremfor fiber. Ikke med det første i hvertfall.

Det er vel heller ikke meningen? Hvorfor skal jeg bruke mobilnett med 150/50 og 30ms ping når jeg har 500/500 fiber og 1ms ping?

 

Det handler om fri data når man er ute og farter, det er allerede en realitet i flere land, så jeg ser ikke problemet med å gjennomføre det her i norge utover at du dreper helle inntekten til telebransjen.

Lenke til kommentar

Hvordan da? 1000GB i løpet av 30 dager er 1000GB i løpet av 30 dager om jeg har lyst å bruke alt første dagen eller ikke bruke noe i det hele tatt er vel ett fett?

Nei, det er ikke det. 200 GB på en dag legger mer press på nettverket enn 200 GB på en måned.

 

Godt spørsmål, hvorfor selge noe man taper penger på? :)

Er det sikkert at de taper penger da? Når de kaster ut misbrukerne så blir det jo mer igjen til alle andre.

 

men på den andre siden så er det faktisk ikke lov å ha reklame for noe man ikke leverer

Nå er det tydeligvis lov å reklamere med "fri tale og SMS" selv om det ikke er fritt i praksis. Så hvorfor skulle "fri data" med begrensninger være ulovlig når "fri sms" og "fri tale" med begrensninger ikke er det?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Fordi forbrukerrådet og nkom ikke gidder å bruke tiden sin på det. Er få folk som faktisk bruker rettighetene man har.

Fleste tilfeller har telelevrandørene rett i at de som sender over 1000 sms\mms i måneden bruker det til spam eller tull. Det tar ikke like mye båndbredde som 1 TB i måneden.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke det. 200 GB på en dag legger mer press på nettverket enn 200 GB på en måned.

 

 

Er det sikkert at de taper penger da? Når de kaster ut misbrukerne så blir det jo mer igjen til alle andre.

 

 

Nå er det tydeligvis lov å reklamere med "fri tale og SMS" selv om det ikke er fritt i praksis. Så hvorfor skulle "fri data" med begrensninger være ulovlig når "fri sms" og "fri tale" med begrensninger ikke er det?

Vel, både ja og nei, 200GB på en dag kan legge mindre stress enn 200GB på en måned, avhengig av hvordan du ser på det, strekker du 200GB utover en faktisk måned med konstant treg trafikk så stresser du nettet mer enn 200GB kjapt.

 

De taper visstnok penger på alle som bruker over 12GB

 

Ja, men så begrenser tale og SMS seg mer enn data i bruk også, selv om jeg personlig syntes det skal være fritt om de kaller det fritt.

Lenke til kommentar

200 GB bruk på en dag stresser trådløst nettverk mye mer enn det gjør på en hel måned, fordi dette er en delt ressurs der mange benytter nettet samtidig og ikke én om gangen. Ved jevn bruk der nettoperatøren merker normal bruk i snitt, vil det merkes godt om et par kommer og slenger seg på ved å laste ned noe digert på 100-300 GB på rappen. Det bruk at trådbasert nett som fiber, vil det knapt merkes da det ikke finnes andre frekvenser og fysiske hindringer som ødelegger moroa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...