Gå til innhold

Endelig fri data abb. Chili mobil starter ballet


Anbefalte innlegg

Det er ikke ulovlig eller useriøst å klage på mangel informasjon fordi det er mangel i seg selv.

Kan ikke chilimobil tilby noe uten å gå i kraftig minus\gå konkurs har de tydligvis valgt feil. Dere kan ikke skylde på meg at chilimobil selger noe de ikke kan selge\levere. Jeg må ta ansvaret fordi chilimobil slutter med tilbudet.

 

Det virker som noen av dere tror at dere kommer til å få en datapakke på 1TB/mnd for 399,- fra Chilli dersom klagene deres går igjennom hos NKOM. Jeg tror heller at det som vil skje er at de setter grensa til 10GB og dropper hele "Fri data"-greia.

 

Han som hadde det bor i norge nå, men han dro over 2TB en måned vet jeg iaf (gikk vel greit over 1TB bare på steam/spill install

 

Det er imponerende om det stemmer. Jeg kjenner ikke til noe annet land der en operatør kan levere noe sånt. Når "Fri data" på mobil blir billigere enn bredbåndet hjemme må jo operatørene ha voldsomt stor kapasitet når kundene flytter all datatrafikk over til mobilnettet. Utvidelse av kapasiteten i nettet er jo noe vi kunder kommer til å måtte betale for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker som noen av dere tror at dere kommer til å få en datapakke på 1TB/mnd for 399,- fra Chilli dersom klagene deres går igjennom hos NKOM. Jeg tror heller at det som vil skje er at de setter grensa til 10GB og dropper hele "Fri data"-greia.

Men om de ikke kan levere abonnementet, og samtidig forholde seg til nettnøytralitetsreglene, så har ikke abonnementet livets rett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er jeg enig i, men da bør vi kanskje revurdere hvordan nettnøytraliteten skal håndheves. 

Nja. Det er jo ikke store endringen Chili trenger å gjøre. Det NKOM ønsker er jo at de endrer fra å ikke tillate noen form for deling, til at man kan gjøre det med sine egne enheter. En megabyte er en megabyte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja. Det er jo ikke store endringen Chili trenger å gjøre. Det NKOM ønsker er jo at de endrer fra å ikke tillate noen form for deling, til at man kan gjøre det med sine egne enheter. En megabyte er en megabyte.

 

De har ingen mulighet til å detektere deling, så derfor må de fortsatt kunne sperre kunder med det de selv velger å anse som unormal bruk. Kundene deres bruker datadeling i dag uten å få problemer, men ikke til å laste ned spill fra Steam eller lagre backup av hjemmeserver.

Lenke til kommentar

De har ingen mulighet til å detektere deling, så derfor må de fortsatt kunne sperre kunder med det de selv velger å anse som unormal bruk. Kundene deres bruker datadeling i dag uten å få problemer, men ikke til å laste ned spill fra Steam eller lagre backup av hjemmeserver.

Mulig chili som MVNO ikke har det, men det finnes fri-data abo i USA hvor de har fjernet datadeling, helt hvordan de har gjort det er jeg ikke sikker på, mener det har noe å gjøre med SIM-kortet som leveres ut elns

Lenke til kommentar

De har ingen mulighet til å detektere deling, så derfor må de fortsatt kunne sperre kunder med det de selv velger å anse som unormal bruk. Kundene deres bruker datadeling i dag uten å få problemer, men ikke til å laste ned spill fra Steam eller lagre backup av hjemmeserver.

Da setter de en datakvote som de mener er normal bruk, alt over anses som unormalt bruk, som de fakturerer for. Case closed, er ikke verre enn det.

 

Nå bruker de 1000GB som en lokkedue. De vet at folk flest ikke bruker så mye, og business modellen avhenger av at folk flest bruker MYE mindre enn det. De brøt nettnøytralitet reglementet for å kunne kvitte seg med kunder som faktisk benyttet seg av tilbudet, ved å hevde at de brøt vilkåret som sa at de ikke kunne dele data med andre enheter. Et vilkår som er ulovlig.

Som du sier så er det ikke så lett å vite hvorvidt en kunde har delt data eller ikke, så de benyttet seg av en grense som ikke ble formidlet ut, til å beskrive et "unormalt bruk".

Det er helt åpenbart at de bruker 1000 GB som et salgstriks for å kapre kunder, tilbudet var aldri reelt og vilkårene var ugyldige fra dag 1.

 

Jeg tviler på 1000 GB kvoten vil bestå etter at de følger kravet til NKOM, rett og slett fordi det er økonomisk uforsvarlig slik telemarkedet er i Norge i dag, teleselskapene som eier nettene tar seg veldig godt betalt.

Hvis datakvoten består slik den er i dag så vil langt flere ta i bruk kvoten de betaler for, fordi de vil se at vilkårene åpner for deling av data. Det vil føre til at Chili raskt går konk tror jeg, for da har de ingen unnskyldning for å sperre abonnement til de som benytter seg av kvoten lengre.

Endret av Uderzo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da setter de en datakvote som de mener er normal bruk, alt over anses som unormalt bruk, som de fakturerer for. Case closed, er ikke verre enn det.

Over hvor lang tid er jo også ett tema. Kanskje timesgrense, dagsgrense og ukesgrense er veien å gå for å forhindre at folk missbruker nettet til meningsløs nedlasting over ett døgn eller to for gøy?

Problemer da er jo at også de som ikke har ett ekstremt bruk over kort tid også må tenke på grenser.

 

For de må åpenbart ta høyde for at enkelte bruker maksimalt av det grensene tilsier.

 

Tror ikke landet er klare for så mye data enda, for mye frihet skaper problemer for enkelte. Bedre med 10gb til samme pris..

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Over hvor lang tid er jo også ett tema. Kanskje timesgrense, dagsgrense og ukesgrense er veien å gå for å forhindre at folk missbruker nettet til meningsløs nedlasting over ett døgn eller to for gøy?

Problemer da er jo at også de som ikke har ett ekstremt bruk over kort tid også må tenke på grenser.

 

Får de må åpenbart ta høyde for at enkelte bruker maksimalt av det grensene tilsier.

 

Tror ikke landet er klare for så mye data enda, for mye frihet skaper problemer for enkelte. Bedre med 10gb til samme pris..

Det er det nettnøytralitet handler om, de har ikke noe med hva slags type megabytes som brukes, om de er meningsløse eller ikke. Hvis de bruker opp datakvoten i løpet av en dag, synd for dem, enten har de sneglefart resten av måneden eller så må de betale mange kronasjer for mer data.

 

Jepp, de må helt klart ta høyde for at folk faktisk bruker datakvoten. De kan regne ut hvor smertepunktet er og legge seg godt under det slik at bedriften er lønnsom, eller blir lønnsom innen rimelig tid. Det er elementære greier, men jeg tipper de kun jakter på kunder for å selge hele sulamitten med profitt før de går tom for penger.

Blir interessant å se hva Chili gjør fremover, enten reduserer de datakvoten så de er levedyktige eller så fortsetter de med "get rich or die tryin" strategien ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tipper de selger ja, store mengder data billig er dødfødt inntil videre. Om chili ikke fortsetter går det nok mange, mange år før man får en fornuftig mengde data til en grei penge.

Heldigvis er veldig mange mer fornøyd med 10gb til 500kr enn betydelig mer data billigere :)

 

 

Hadde du vært mer fornøyd med chili om de går ned til 10gb pr måned til samme pris?

Virker som om mange ville vært er fornøyd med mindre data..

Lenke til kommentar

Tipper de selger ja, store mengder data billig er dødfødt inntil videre. Om chili ikke fortsetter går det nok mange, mange år før man får en fornuftig mengde data til en grei penge.

Heldigvis er veldig mange mer fornøyd med 10gb til 500kr enn betydelig mer data billigere :)

 

 

Hadde du vært mer fornøyd med chili om de går ned til 10gb pr måned til samme pris?

Virker som om mange ville vært er fornøyd med mindre data..

For å være ærlig så bryr jeg meg ikke om hva de gjør, jeg håper de fortsetter å ha en konkurransedyktig produkt, men det norske markedet har dessverre ikke sunn konkurranse i dag. Telenor og Telia dominerer markedet fullstendig. Spesielt Telenor er blitt søkkrike på å melke norske forbrukere.

Chili har data på hvor mye folk bruker, så det er godt mulig de velger å plassere seg rundt 10 GB. Den som lever får se ;)

Uansett så tror jeg ikke kundene kan forvente strålende brukerstøtte, det virker som de prioritere datakvoten over alt annet, helt sikkert en grei pris å betale for enkelte?

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Jeg tenker mer på ar chili, om de får lov til å fortsette å levere mye data til en billig penge vil kunne tvinge endringer hos andre slik at de også leverer litt mer data. Dør chili eller de ser seg nødt til å endre til f.eks 10gb, så er konkuransen borte og ingen andre trenger å øke kvotene for å møte konkuransen.

 

Det var ikke konkuranse fra før nei, så kommer chili og faktisk gir konkuranse og de blir møtt med motstand både fra forbrukere og andre.

Det hander ikke bare om hva chili gjør selv, men også hva de på sikt presser andre operatører til å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker som noen av dere tror at dere kommer til å få en datapakke på 1TB/mnd for 399,- fra Chilli dersom klagene deres går igjennom hos NKOM. Jeg tror heller at det som vil skje er at de setter grensa til 10GB og dropper hele "Fri data"-greia.

Tror ikke grensen settes til 10 GB for det vil være tåpelig, godt mulig den settes til 100 GB men da kan man fult bruke den ut uten det gis kosikvenser, slik det er nå er det risiko å bruke så mye data som 1 TB i måneden uten hastigheten reduseres.

Lenke til kommentar

Det virker som noen av dere tror at dere kommer til å få en datapakke på 1TB/mnd for 399,- fra Chilli dersom klagene deres går igjennom hos NKOM. Jeg tror heller at det som vil skje er at de setter grensa til 10GB og dropper hele "Fri data"-greia.

 

Hvis Chili bare kan rasjonalisere abonnementet pre-NKOM og ikke post-NKOM er det rimelig å bemerke at da ville de uansett ikke ha marginer til å kunne selge en så stor, som den er, kvote som 1Tb/måned. Da hadde ikke abonnementet livets rett og etter en tidsperiode er det naturlig at abonnementet blir lagt ned / eller endret. Om Chili taper penger på abonnmentet eller ikke vet jeg ikke noe om.

 

Det som betyr noe for meg, og sikkert en del andre, er at Chili faktisk leverer det de forpliktelser seg til i kontrakten med kunden. Mitt inntrykk, basert på det som har kommet frem, er at hvis jeg som kunde bestemmer meg for å benytte hele kvoten er det en større mulighet for at abonnementet blir avsluttet uten grunnlag i vilkår. Da er mitt inntrykk at Chili er villig til å selge deg en tjeneste, men ikke lar deg bruke den fullt ut, og dette er problematisk. Veldig problematisk for å si det enkelt.

 

Tipper de selger ja, store mengder data billig er dødfødt inntil videre. Om chili ikke fortsetter går det nok mange, mange år før man får en fornuftig mengde data til en grei penge.

Heldigvis er veldig mange mer fornøyd med 10gb til 500kr enn betydelig mer data billigere :)

 

 

Hadde du vært mer fornøyd med chili om de går ned til 10gb pr måned til samme pris?

Virker som om mange ville vært er fornøyd med mindre data..

 

Det er dødfødt å selge så store datapakker når en ikke er eier av vesentlig infrastruktur som et mobilnett. Hadde jeg vært kunde hos Chili og brukt 1Tb på en måned er det kun to av tre aktører som "ler hele veien til banken": meg og telia; chili taper på det.

 

Det vesentlige er om Chili faktisk leverer det de forplikter seg til kontrakten med kunder. Basert på de ting som har kommet frem får det meg til å tvile. Så kommer dette med NKOM etc.

 

De fleste av oss vil i grunn ha mest mulig til minst betaling, samtidig er det viktig å ikke bli utnyttet. Det finnes et sett med lover og reguleringer og Chili bør følge disse i markedssituasjonen.

 

Jeg tenker mer på ar chili, om de får lov til å fortsette å levere mye data til en billig penge vil kunne tvinge endringer hos andre slik at de også leverer litt mer data. Dør chili eller de ser seg nødt til å endre til f.eks 10gb, så er konkuransen borte og ingen andre trenger å øke kvotene for å møte konkuransen.

 

Det var ikke konkuranse fra før nei, så kommer chili og faktisk gir konkuranse og de blir møtt med motstand både fra forbrukere og andre.

Det hander ikke bare om hva chili gjør selv, men også hva de på sikt presser andre operatører til å gjøre.

 

Chili, som ikke er nettverkseier, vil aldri kunne konkurrere med Telia/Telenor som har egne nett. De vil alltid blø penger til en tredjepart. Mye kan sies om konkurransesituasjonen i norsk telekom, men Chili har (min påstand) liten innvirkning ut over å skape blest til eget selskap. Så ledes er den begrensede (marginale) endringen f.eks Ice gjorde nylig viktigere i å presse kvoter oppover.

 

Helst skulle jeg sett at de glemte kvoter og heller begynte å selge fart. Det hadde, for min del i hvertfall, vært mer interessant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke grensen settes til 10 GB for det vil være tåpelig, godt mulig den settes til 100 GB men da kan man fult bruke den ut uten det gis kosikvenser, slik det er nå er det risiko å bruke så mye data som 1 TB i måneden uten hastigheten reduseres.

 

De selger 100GB mobilt bredbånd i dag for 598,- Det kan du bruke på en dag om du ønsker det.

Lenke til kommentar

Mulig chili som MVNO ikke har det, men det finnes fri-data abo i USA hvor de har fjernet datadeling, helt hvordan de har gjort det er jeg ikke sikker på, mener det har noe å gjøre med SIM-kortet som leveres ut elns

 

Oisann, denne muligheten var ikke jeg klar over. Takk for info! Jeg må visst uttrykke meg litt mindre skråsikkert  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...