Gå til innhold

Star Wars Episode VII - The Force Awakens - Spoilertråd for de som har sett filmen


edge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Synes hun var blitt en riktig søt gammel dame. Fremdeles flott.

Øynene som ser. Syns hun så ut som ei bondekone fra texas elns. Passer ikke særlig for en prinsesse i Star wars?

Hun kunne slanket seg litt.

Og så kunne hun hatt mer galaktisk verdighet med sminke og kostymer som passet seg.

Vel. Er general, ikke prinsesse.

 

Syns hun var slik eg hadde trodd en kvinnelig opprørsgeneral er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg går utifra at alle som leser her inne er kjent med de forrige 6 filmene, så spoiler fra dem følger.

Jeg har heller ikke lest noe annet enn førstesiden enda.

 

 

Føler at jeg må si litt om denne filmen og opplevelsen, siden det betydde en del for meg.

 

Jeg fikk endelig sett The Force Awakens i dag, og for en film!! :w00t: Jeg var litt i tvil om 3D eller 2D, men valgte å gå for 3D og gikk på en tidlig forestilling på Saga Kino i Oslo. og vi var kun 9 stykker i salen. Ingen unger. Det var meg, i slutten av trettiårene, et par til noen år eldre enn meg, et par som var godt over 60, og noen andre i voksen alder. Ingen tull. Det var herlig!

 

 

Jeg er født i '78, min mor og far har vært skilt så lenge jeg vet, og når jeg var på besøk hos pappa annenhver helg (bodde lengre unna), så ble det til at jeg fikk se Star Wars. Hvor tidlig dette var husker jeg ikke helt, men jeg vet at pappa viste meg et klipp i avisen om at nå kom Return of the Jedi på kino snart. Ikke at vi/jeg skulle se den på kino, men når den kom på VHS. Siden den filmen ble utgitt i 1983, og jeg var 5-6 år på det tidspunktet (når kom RotJ på kino i Norge?), vet jeg at jeg hadde blitt kjent med de to første filmene, allerede da. Aldersgrenser? Pytt sann..!

 

Jeg kunne komme på en fredag, vi låne filmen slik at jeg kunne se den på lørdagsmorgenen, for så å låne den på nytt på lørdag når vi var på butikken, for så å se den en tur til, og enda en tur til på søndag. Det ble en del Star Wars på VHS disse helgene! Litt for mange, kanskje? Uansett..

 

Når jeg var 12 år så dro vi på vår første sydentur, dette var vel i 1990 tror jeg, og vi dro til Kypros. Der solgte de piratkopierte VHS-kassetter, og jeg kjøpte -selvfølgelig- Star Wars. Alle fungerte, for det var ikke alltid at de gjorde. På den tiden, som mange vet, var det å se filmer, gode filmer, svært begrenset, og langt ifra slik som det er nå, hvor mengden nærmest er en utfordring. Det ble i hvert fall en god del ganger hvor Star Wars på sett på nå og da. At jeg har sett den originale trilogien godt over 100 ganger (altså alle 3 til sammen), er jeg ikke i tvil om. Jeg har virkelig ikke tellingen.

 

Når dette er sagt, så har jeg aldri vært fanatisk om saken, eller hatt noe ekstremt forhold til serien. Jeg har bare likt filmene og universet veldig, veldig godt! Det var bare helt spesielt!

 

 

I de senere årene har jeg ikke sett så mye på Star Wars, men jeg gledet meg veldig til The Phantom Menace kom! Jeg var i militæret på den tiden, og fikk med meg en visning i Kongsberg. Men, gjett om jeg ble skuffet! Så veldig skuffet! Det ble noe bedre med Attack of the Clones, og enda litt bedre igjen med Revenge of the Sith, men jeg var fortsatt så utrolig skuffet!

 

Jeg har aldri vært en person som bruker (mye) tid på å kritisere slike ting, men dette stakk egentlig litt dypt. Det ble så mye feil! Om ikke mye, så var det som ble gjort så grovt, i hvert fall for meg! Kommer ikke til å utbrodere mye, men den klareste grunnen er nok ikke overraskende Jar Jar Binks. Jeg blir sint bare ved tanken. Kan heller ikke fordra den "neddummingen" av Stormtroppers og deres "Roger, Roger!". Det er til å grine av. At Yoda ble en kåt kanin på speed i actionsekvensene var også å dra det altfor langt. Jeg hadde faktisk ingen problemer med lille Anakin Skywalker (selv om jeg på generelt grunnlag hater unger i filmen -det skal sies at mange har blitt bedre de siste årene). Ei heller hadde jeg problemer med Hayden Christensen sitt "dårlige skuespill", som jeg har hørt mange har klaget på. Ikke midichlorians, heller. Mulig jeg ikke så disse tingene pga de andre elementene som overskygget så veldig. Alt skulle være så voldsomt. Alt skulle passe alle. Det skulle være så mye. Alt skulle være Over the Top! Dusinvis av Jedier skulle slåss i en stor klynge. Også skulle det passe for bittesmå unger, som skulle ha mye å le av! Grrr.. Filmene ble dog bedre, og det var noen magiske øyeblikk her og der, og skapelsen av Darth Vader var veldig spesiell!

 

 

Jeg mistet uansett gnisten og magien, og mitt forhold til Star Wars stilnet. Jeg kan faktisk ikke huske om jeg har sett den nye trilogien mer enn én gang, selv om jeg kanskje antar at jeg må ha gjort det. Det er lenge siden Revenge of the Sith nå. 10 år. Det er vel nesten så lenge siden sist jeg så en Star Wars film, tror jeg. Med et mulig unntak ikke så lenge etter siste filmen ble vist. Jeg har kjøpt både DVD-bokser og BluRay-samlinger, men de har fått stått urørt.

 

 

Før jeg skulle se filmen, så hadde jeg tenkt å se alle på nytt, for å være klar. Men, jeg orket ikke. Fant ingen motivasjon til å begynne å se på alle sammen, fordi jeg visste jeg måtte innom Jar Jar og de latterlige Roger-ene. Det ble ikke noe av.

 

 

 

Som jeg skrev øverst: For en film!!

 

Det ble gjort så mye riktig! Alt! Jeg kunne ikke bedt om mer! Karakterene, både nye og gamle! Action, eventyr, spenning! Humor! Humor, uten at noen får et dunk i hodet så småbarna får noe å le av, men humor med et glipt i øyet! Mer voksent. Mer alvor.

 

En 4-5 ganger under filmen måtte jeg holde tårene tilbake. Jeg ble våt i øynene, men klarte å holde selve griningen unna (men det var vanskelig). Det var ikke på noen "spesielle" steder følelsene tok overhånd heller, men her og der. Det var nok heller ikke for at filmen var så kjempebra. Selv om den var det. Det var fordi at 16 år med kjempeskuffelse og en del sinne var over / fikk utløp. Jeg er fortsatt skuffet over prequel-en, men jeg har fått tilbake en lenge savnet og bortgjemt glede over noe som betydde veldig mye for meg igjennom hele barndommen og ungdomstiden min/tenårene mine. Det er en ubeskrivelig følelse, det å sitte der og fysisk kjenne at magien er tilbake! Det var og er virkelig, virkelig herlig! Og deilig! Star Wars er tilbake og jeg er igjen håpefull!!

 

 

Så ja, en stor takk til JJ Abrams som fikk dette til!! :w00t: Jeg er dypt takknemlig!

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg går utifra at alle som leser her inne er kjent med de forrige 6 filmene, så spoiler fra dem følger.

Jeg har heller ikke lest noe annet enn førstesiden enda.

 

 

Føler at jeg må si litt om denne filmen og opplevelsen, siden det betydde en del for meg.

 ....

Som jeg skrev øverst: For en film!!

 

Det ble gjort så mye riktig! Alt! Jeg kunne ikke bedt om mer! Karakterene, både nye og gamle! Action, eventyr, spenning! Humor! Humor, uten at noen får et dunk i hodet så småbarna får noe å le av, men humor med et glipt i øyet! Mer voksent. Mer alvor.

 

En 4-5 ganger under filmen måtte jeg holde tårene tilbake. Jeg ble våt i øynene, men klarte å holde selve griningen unna (men det var vanskelig). Det var ikke på noen "spesielle" steder følelsene tok overhånd heller, men her og der. Det var nok heller ikke for at filmen var så kjempebra. Selv om den var det. Det var fordi at 16 år med kjempeskuffelse og en del sinne var over / fikk utløp. Jeg er fortsatt skuffet over prequel-en, men jeg har fått tilbake en lenge savnet og bortgjemt glede over noe som betydde veldig mye for meg igjennom hele barndommen og ungdomstiden min/tenårene mine. Det er en ubeskrivelig følelse, det å sitte der og fysisk kjenne at magien er tilbake! Det var og er virkelig, virkelig herlig! Og deilig! Star Wars er tilbake og jeg er igjen håpefull!!

 

 

Så ja, en stor takk til JJ Abrams som fikk dette til!! :w00t: Jeg er dypt takknemlig!

Utrolig hyggelig lesing

 

Må si at jeg også satt med følelsen av nostalgi og glede i flere scener. Denne filmen er Star Wars!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for det! :)

 

Ja, nostalgi påvirket selvfølgelig en hel del hos meg også.. Det var godt å få den gode gamle følelsen tilbake!

 

Vanskelig å forklare egentlig, men med episode 1-3 så var ikke det "slik det skulle være". Det var mye som ikke stemte, som ikke var Star Wars slik jeg kjente og ble glad i Star Wars. Star Wars ble med episode 1 til 3 "tatt fra meg", i mangel på en bedre beskrivelse, og nå er den endelig tilbake, der den hører hjemme, hos meg! :D

Lenke til kommentar

Jeg vokste opp med den nye trilogien (så de gamle også da, men de nye så jeg på kino) og selv om det var de som fikk meg hektet så føler jeg at den originale trilogien og nå force awakens er det som er Star Wars.

 

Det er en helt annen følelse man får av de, og det føles ut som en annen type film (feks Star Wars vs Star Trek).

 

Det visuelle er det også en del forskjell på. Helt annen tone og look på filmene.

Lenke til kommentar

En ting jeg stusset på: Var ikke R 2 D2 blitt større enn den var før? Så mye høyere ut eller så jeg feil?

I siste scene av filmen ser R2D2 ut som helt vanlig størrelse. Tenker altså på utsiden av Milenium Falcom med Chewie.

 

Men skjønner hva du mener mtp scenene med BB8

 

nb! Apropos DVD, noen som vet hvilken dato det er snakk om at den kommer på blue-ray i Norge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må bare spørre om noen har sett filmen mange ganger?

 

Selv har jeg sett den 7 ganger og vurderer og se den en gang til før den går av plakaten. Er kanskje litt vel sært men har likt den alle gangene og hver gang har jeg vært ekstra opptatt av å se etter diverse ting.

 

 

Kun sett den to ganger her, fattig student :p 

 

Gleder meg til blu-ray kommer, da blir det noen runder tenker jeg. 

Lenke til kommentar

Heller Star Wars enn superhelter for min del, spesielt om de lar filmskaperne leke litt med sjangere osv. Synes superheltfilmene til Marvel har vært jevnt over gode, men kanskje litt tannløse. Føler ikke at ting står på spill liksom, de er kanskje litt for lystige og overflatiske. Har kanskje noe med at superheltene er så godt som udødelige.

Lenke til kommentar

Litt enig med deg der. Superheltfilmene (spesielt Marvel) er for lyse og glade og ikke nok realistisk vold. Vil heller se en Thor film der motstanderne faktisk blir ødelagt av hammeren og blodet flyger, slik det burde være. Og litt voksent drama i stedet for det de har nå. Men det er vel litt forskjellige målgrupper. Deadpool blir vel det nærmeste man kommer nå.

 

Idéen med Star wars filmer i andre sjangre hadde vært kult! Mye potensiale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...