Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Noen vært borti Oxygen Protein barene til Proteinfabrikken? Er ikke interessert i rene måltidserstatter men noe som fyller magen. Men kan ikke se for meg at Oxygen barene som er på 14g per bar (ifølge hva jeg klarer å se på bildene?) er noe tess. Har smakt Iron Core på 100g, er en veldig stor forskjell her!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen vært borti Oxygen Protein barene til Proteinfabrikken? Er ikke interessert i rene måltidserstatter men noe som fyller magen. Men kan ikke se for meg at Oxygen barene som er på 14g per bar (ifølge hva jeg klarer å se på bildene?) er noe tess. Har smakt Iron Core på 100g, er en veldig stor forskjell her!

 

Oxygen veier 50g og har 14g protein per bar. Er bare å ta en titt på næringsinnholdet så ser du at de er ganske like begge to, men Oxygen er da halvparten så stor:

 

Oxygen:

 

post-16510-0-76980400-1408362110_thumb.png

 

 

Ironcore:

 

post-16510-0-68330200-1408362123_thumb.png

Lenke til kommentar

Ferdig med PT-timen. Gikk bra. :) Først lærte jeg litt teknikk på frontbøy. Har prøvd det på egenhånd og ikke helt fått det til. Fikk litt pes fordi jeg gikk for langt ned.

Mark tok vi sist og, men hadde litt ekstra tid. Det eneste der var at jeg må ha brystet litt mer opp og jeg flytter litt på rumpa akkurat i avsatsen.

Benk hadde jeg ikke hele flaten av foten ned i bakken og jeg måtte ha stanga under puppene og ikke midt på pga vinkel.

 

Litt deprimerende at det bare var pirking, da er problemet at jeg er svak og dårlig til å pushe meg selv, ikke at jeg har dårlig teknikk :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Var på første trening etter 2 uker med reise og sykdom. Det var et sant helvete og alt jeg har bygget opp er nærmest gone. Tar det lang tid å ta det igjen?

 

En vanlig tommelfingerregel er at det tar dobbelt så lang tid som det man var borte.

 

 

Nei, det er ikke en spesielt god tommelfingerregel.

 

Det er en forferdelig tommelfingerregel.

 

 

Javel? Innen vektløftings- og styrkeløftsmiljøene jeg er kjent med, er at ved opphold pga. sykdom og/eller skade tar det 1,5-2 ganger så lang tid å komme tilbake til gammel maks. Om andre har andre erfaringer, så leser jeg gjerne hva de er.

 

Godt mulig det er annerledes når det gjelder treningsvekter o.l. da dette i stor grad spørs på hvor hardt mot maks man kjører vanligvis, så det blir nærmest umulig å si hvor lang tid det tar å komme seg dit igjen.

Lenke til kommentar

Du kan ikke gå for langt ned i frontbøy.

100% enig, unntaket er om man sliter med vepserumpe når man går under parallelt, da er det bedre å ta det litt grunnere mens man jobber på mobiliteten.

 

 

Javel? Innen vektløftings- og styrkeløftsmiljøene jeg er kjent med, er at ved opphold pga. sykdom og/eller skade tar det 1,5-2 ganger så lang tid å komme tilbake til gammel maks. Om andre har andre erfaringer, så leser jeg gjerne hva de er.

 

Godt mulig det er annerledes når det gjelder treningsvekter o.l. da dette i stor grad spørs på hvor hardt mot maks man kjører vanligvis, så det blir nærmest umulig å si hvor lang tid det tar å komme seg dit igjen.

 

Kan telle på under to hender alle knebøy og markløft-øktene jeg hadde i ett år i forcen, nå er jeg farlig nær gamle perser på 10kg mindre kroppsvekt etter kun litt over en måned med bra trening/kost/søvn.

 

Er vel mest for løftere som har begynt å skrape på det genetiske potensialet sitt som denne tommelregelen gjelder for. er Klokov i kanonform og snatcher 210 kg på trening etterfulgt av to uker med influensa ser jeg for meg at det fort tar mye mer enn fire uker før det i det hele tatt er vits i å prøve på det.

 

Når det gjelder tømrer Trond Inge Arntzen på snaue tyve år som nettop fullførte 3*5*100kg (80/140/180 for den saks skyld) i bøy etter Starting Strength variasjonen sin og som dro på ferie til kypros med dama i to uker så mener jeg at ja, en liten deload kan være på kjekt imotsetning til å gå rett på 5kg+ til neste økt men at det skulle ta han en måned og bli like sterk er bogus.

 

Synes det virker som om folk er litt feige når det gjelder hva de faktisk klarer, ofte når jeg trener med kompiser som ikke trener så mye til vanlig så gir de seg/tror at de ikke klarer mer når vekta fortsatt går fort og fint opp med bra teknikk, Sier ikke at man skal grinde ut reps til failure hele tiden men det at første, eller andre økta etter treningsfri/sykdom er seig betyr ikke nødvendigvis noe mer enn at det var litt uvant for nervesystemet/kroppen å trene igjen.

 

Pust inn, spenn opp, løft, pust ut repeat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Javel? Innen vektløftings- og styrkeløftsmiljøene jeg er kjent med, er at ved opphold pga. sykdom og/eller skade tar det 1,5-2 ganger så lang tid å komme tilbake til gammel maks. Om andre har andre erfaringer, så leser jeg gjerne hva de er.

 

Godt mulig det er annerledes når det gjelder treningsvekter o.l. da dette i stor grad spørs på hvor hardt mot maks man kjører vanligvis, så det blir nærmest umulig å si hvor lang tid det tar å komme seg dit igjen.

 

 

Det kan godt hende noen har sagt det, det gjør det fortsatt ikke mindre idiotisk.

 

Når man blir rammet av skade, sykdom eller annet som holder deg borte ui fra trening en stund er HVA som rammet deg det første som legger grunnlaget for hvor fort du kommer tilbake. Hvor godt trent du var spiller også en rolle. Hvordan kroppen blir påvirket av sykdommen/skaden.

 

Det sier seg selv at etter 3 dager med Diarè og uten næring så er det vrient å komme tilbake etter 6. Det er heller ikke slik at viss du slutter å trene i 4 år så bruker du 8 på å komme tilbake. Hvorfor ikke? Kan være du er sterkere når du kommer tilbake om 8 år enn du var når du sluttet. Det kommer helt ann på hva du gjør i mellomtiden.

 

Dersom du knekker foten og ikke tar bøy på 1 år, er det fint mulig å pasere seg selv før det er g¨ått 2.

 

Hvordan kroppen tar opp og får næring og mosjon i perioden er også viktig.

Endret av Priim
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har kommet igang med treningen igjen, men heger litt etter med kostholdet. Det største problemet er å få varene i hus, ander virkelig ikke hva jeg skal røske med meg når jeg er på butikken.

 

Noen som kan ramse opp hva de vanligvis drar med seg når de er å handler?

Spiser fast 6 brødskiver på jobb på hverdager, resten av kostholdet skulle derfor passet bra rundt dette. Skulle gjerne fått byttet ut noen av de brødskivene med noe mer "givende", men vet ikke hva det eventuelt skulle blitt.

 

Sjekket kjapt nå på IIFYM, og med en rolig bulk bør jeg ligge på 2600 kcal samt 120g protein.

Noen gode forslag til hva jeg bør ta med meg når jeg stikker på butikken i kveld ? :)

Lenke til kommentar

Har regnet litt fram og tilbake og jeg har funnet ut at et passelig daglig inntak på 3000kcal er fint for 82kg lean masse på bulk? Ønsker minst mulig økning av fett. Har jeg regnet riktig?

Uansett tall skal du lke eller kutte med 200kcal pr dag etter en uke når man sjekker resultatet. Evt holde det der om man traff bra.

 

3000 er teoretisk rett over vedlikehold.

Kanskje 300kcal i overskudd pr dag.

Det skal holde , så justerer du evt opp om vekten står stille.

Lenke til kommentar

Stopper aldri å bli forundret over slike artikler. Mer eller mindre skriver dem: For mye av all mat kan føre til vektopgang. Men det forstår jo dem ikke selv. :p Og l-o-l (pew pew!) på sukkerfri leske-delen! Det var ikke det man konkluderte med i MESA-studien, men det var det som ble observert. En mer plausibel forklaringsmodell som er gitt er en revers kausalitet hvorav overvektige prøver å gå ned i vekt og dermed kjøper sukkerfri leske.

Endret av Dukien
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg drikker "mye" melk, som regel rundt 2-3 liter per dag, ergo får jeg i meg veldig mye kalsium.

Så leste jeg at for mye kalsium kan føre til tretthet, konsentrasjonsvansker og muskelsvakhet, noe jeg opplever til tider. Dog finnes det jo melke-dietter osv :p Så man skal kanskje ta det med en type salt.

 

Noen andre som har mer peiling på dette?

Hadde vært interessant å høre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...