Gå til innhold





DirectX 12 - API-krigen sparker i gang

Skrevet av TCi, 18 juli 2015 · 1 244 visn.

api directx mantle vulkan
Den 29. juli lanseres Windows 10 for massene. Siden Vista har en ny versjon av DirectX blitt lansert med Microsoft sitt operativsystem. Selv om disse har lovet mye, er det først med DirectX 12 at vi virkelig kan se forbedringer.

Flere tester på nettet viser til klare forskjeller når det kjøres på DX12. Selv AMDs Mantle får sterk konkurranse, som ser ut til å bli slått kraftig i visse felt. Også flere utviklere på Twitter har gitt ord fra seg som viser til mange ganger bedre ytelse med DX12.

(Mantle har blitt lagt på hyllen og AMD har gått over til Vulkan som er i samarbeid med Khronos (OpenGL)

Kort fortalt er DX12 laget for å ta i utnytte dagens prosessorer på en bedre måte. Spesielt når det gjelder flere logiske prosessorer. Spesielt skjermkort som i dag har mange tusen.

Spillene som tar i bruk DX12 vil nok la vente på seg, men litt ut på høsten vil det dukke opp noen. Deriblant ARMA 3 skal visstnok få til en oppdatering. Unity-motoren får støtte for det, samt Unreal 4. Dermed blir høsten og neste år veldig spennende. Jeg ser gleder meg.

Her er en fin video som forklarer litt av dette:


Og her er en om flere API er som følger samme metode:


  • 0