Gå til innhold

TCi's Blogg

  • blogginnlegg
    18
  • kommentarer
    4
  • visninger
    43 809

Watch Dogs og målgrupper for spill


TCi

9 040 visninger

Alle de store spillutviklerne og utgivere har i dag målgrupper. Disse blir brukt for å finne ut hvordan et spill skal være eller markedsføres for å maksimere salg og utbredelse blant den valgte målgruppen. Den største målgruppen er som oftest gutter/menn mellom 15-25 år.

 

I dette innlegget skal jeg bruke spillene Watch Dogs og oppfølgeren Watch Dogs 2 som et eksempel. Personlig har jeg ikke spilt noen av disse spillene. Jeg uttaler jeg basert på pressevisninger, trailere, markedsføring gjort. Grunnen til at jeg ikke har valgt å spille de vil jeg komme inn på litt senere.

 

Watch Dogs
Annonsert E3 2012, og var uten tvil det spillet som ble mest omtalt under messen. Det fikk flere “game of the show” og alt virket lovende.

 

 

Markedsføringen gikk helt tydelig mot PC-brukere som ville se den beste grafikken. I flere trailere ble det vist teknologi som vann, vind, lys, og en rekke nyvinninger fra Nvidia, deriblant HBAO+.

 

Hovedpersonen gikk under navnet Aiden Pearce. En mann i slutten av 30-årene/tidlig 40-årene. Eneste synlige målgruppe-vinkling i spillet som ble vist var Clare Lille som var den eneste kvinnelige hackeren i DedSec. Ellers viser ingen markedsføring noe spesielt rettet mot en spesifikk målgruppe. Watch Dogs ser mest ut til å være laget ut fra utviklerens egne ideer og konsept.

 

Etter hvert som årene gikk og utviklingen nærmet seg slutten merket mange at noe var galt. Den imponerende demoen i 2012 virket å stadig vike fra produktet vi skulle få. Frykten ble fort bekreftet når spillet lanserte høsten 2014. Selv om noe var noenlunde likt, var det langt i fra hva som ble lovet av Ubisoft. Noe som også reflekterte i anmeldelsene.

 

 

Watch Dogs 2
Annonsert E3 2016. Lanseres november i år. Traileren som ble avslørt viser en helt annen retning i serien. Aiden Pearce er vekk, erstattet av ungdommer. Og spillet haren helt annen stil og retning. Den viser et tydelig bilde av å være kraftig rettet mot en målgruppe.

 

 

Ubisoft har de siste årene klart å lage en formel på “open world” sjangeren. Jeg savner mer kreativitet og interessante hovedpersoner. Watch Dogs hadde et stort potensial. Nå ser jeg bare det samme spillet som alt annet Ubisoft leverer. Spill er ikke for meg formularer. Det er karakterer og historie som interesserer og er troverdig. Til nå finner jeg ikke noe slikt med Watch Dogs 2.

 

Mange kan nok si at jeg ikke er i målgruppen . Det er nok helt sant. Problemet mitt er bare at målgrupper ødelegger for kunstnerisk frihet. Alt for å tilfredstille en gruppe personer som kun skal ha spill uten noe form for risiko. På den måten får vi spill på rullebånd. Med stereotypiske karakterer, lite spennende historie og et veldig forutsigbart produkt.

 

JcjDhEO.png

 

Man kan tydelig se forskjellen på hvilken retning et spill kan gå dersom den går gjennom en målgruppe. Nå ser det ut til at vi aldri får Watch Dogs som det var ment å være. Hverken grafisk eller skala.

0 kommentarer


Anbefalte kommentarer

Det er ingen kommentarer å vise.

×
×
  • Opprett ny...