Gå til innhold

TCi's Blogg

  • blogginnlegg
    18
  • kommentarer
    4
  • visninger
    43 806

Spillenes mysterium og oppdagelse har forduftet


TCi

9 241 visninger


Spillenes mysterium og oppdagelse har forduftet

I de siste 10 årene har jeg merket at mysteriet og opplevelsene rundt spill har i enkelte tilfeller forsvunnet helt. Å starte opp et spill, eller installere en oppdatering fører ikke til like mye begeistring lenger. Spesielt utsatt er spillerne som daglig henger på forskjellige spillfora og følger med på sosiale medier. Holder vi på å ødelegger for mye for oss selv? Har vi blitt så oppslukt i informasjon slik at vi ikke lenger ser gleden i oppdagelsen og mysteriet i spillmediet?

Early Access
Spill i dag blir ofte gitt ut i en tidlig versjon gjennom fenomenet; "Early Access". Dette lar spillerne prøve ut spill lenge før de er ferdige. Formålet med Early Access var primært å få penger til utvikling, siden selvstendige utvikleren (indie) ikke alltid kunne få tak i en utgiver, eller ønsker tilbakemeldinger i fra spillere verden over. Dette er realiteten for veldig mange inde-utviklere. Ideen ble såpass populær at Steam introduserte Greenlight i oktober 2012. Nå kunne hvem som helst sende inn en søknad for å bli inkludert i Steam sin virtuelle butikk .

Metoden tjener både utvikler og publikum, men kanskje mest utviklerne. De får penge sine uten å måtte forplikte seg til å lage ferdig produktet sitt.

Early Access kan på flere måter også mette publikumet. Når spillet endelig lanseres er liksom interessen borte, og du får ikke nødvendigvis den samme eksponeringen.

Alfa/Beta
De største spilltitlene i dag bruker gjerne alfa og beta-tilgang i både lukket og åpen utgave. I likhet med Early Access er dette også ment for testing av produktet. Forskjellen ligger i at disse spillene allerede har en utgiver og pengestøtten det trenger. Her er ofte stresstesting av servere den viktigste delen. Eller de vil ta en grundigere test på flere typer konfigurasjoner, for optimalisering og stabilisering.

Som med Early Access har dette blitt veldig vanlig. Dermed får du samme problematikken med at folk kan bli mettet av innholdet før lansering.

At alfa og beta-testing har blitt såpass utbredt ligger nok trolig mest rundt kompleksiteten til dagens spill. Uten å gå mye inn på om dette er en god eller dårlig ting, så er det helt sikkert at det er noe som forblir. Trolig noe som blir en standard i lang tid framover.

Data Mining
Når det gjelder MMO-sjangeren har data-mining blitt et populært tema. Formålet er å finne informasjon som er skjult i oppdateringer som lanseres. Også såkalte testområder (PTR, public test realm) blir utsatt og gir spillerne et innblikk i utviklingen og kommende planer. Denne type teknikk forekommer også for spill fra andre sjangere, deriblant Destiny.

Informasjonen som kommer fram er ikke nødvendigvis noe som bli lansert, noe som skaper spekulasjoner og evige debatter på diverse nettsteder.

På grunn av denne innhentingen av framtidig innhold i form av utvidelser, DLC m.m., blir det ikke noe igjen å glede seg til når lanseringen kommer. I værste fall ble ikke det du faktisk så fram til lansert. På denne måten blir det fokusert på det som kommer, i stedet for det du faktisk har, eller får.

Journalistiske nettsider faller bak
All denne informasjonen har gjort journalistiske nettsider mindre relevante enn før. Tidligere gikk det oftest i pressemeldinger med en pakke med skjermbilder. Informasjonsflyten var mer kontrollert. Og i samme slenge hadde den mer troverdighet.

Nå har metodikken gått over til å bruker sosiale medier direkte fra utvikler om spill som kommer og nytt innhold. Sniktitter kommer ikke bare via spillpressen, men fra utvikleren selv, eller tatt gjennom populære personligheter på YouTube og Twitch.

Informasjon i dag kommer ikke nødvendigvis fra troverdige kilder lengre. Kildekritikk blir nesten ikke-eksisterende. Samtidig med all denne informasjonen er det ofte lett å skape drama. Enkelte liker å lage mye ut av ingenting. Sosiale medier har gjort at man kommer i direkte kontakt med utviklerne selv. Det er en gryte som lett kan skape uro, og bitre meninger og konfrontasjoner kan florere.

Uten å skli for langt vekk i fra troverdighet, kan det også nevnes at svindel rundt spillnøkler og tilgang har blitt mer vanlig. Spesielt etter at personligheter har overkjørt mye av dekningen. Troverdighet er viktig, og kan lett mistes. Derfor er det også viktig at utviklere/utgivere også driver kildekritikk.

Sluttord
Med all denne hiven etter informasjon tror jeg det er lett for mange å glemme seg bort hva spill faktisk er. Underholdningen skal ikke komme i fra informasjonen du kan klare å innhente før lansering. Det er opplevelsen av å starte det opp for første gang og få inntrykk som du kan dele med andre. Mysteriet har på en måte forduftet. Jeg kan lett si at dette er noe jeg selv til tider gjør. Som er også hovedgrunnen til at jeg velger å ikke grave rundt etter informasjon lengre. I bunn og grunn er det ikke verdt det, da det ikke vil bidra til å gjøre spillet hverken bedre eller mer underholdende. Faktisk tvert imot.

0 kommentarer


Anbefalte kommentarer

Det er ingen kommentarer å vise.

×
×
  • Opprett ny...