Gå til innhold

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres

  1. Siste time
  2. agvg

    Elbil-tråden

    Vet ikke jeg heller, motorsykkelbransjen sliter jo med at yngre kjøpergrupper har snudd de ryggen, Harley Davidson sliter jo tungt med snittalderen på kundegruppen.
  3. bzzlink

    Elbil-tråden

    Hurtiglading av biler er et problem i u-land. Men saktelading er ikke et problem. For å bruke kopper og kar analogien, det skal ikke mye til å sanke litt sol for å lade biler, så lenge man kan klare seg uten mellomlagring
  4. Har ingen aning. Hva tror du? Det virker som du har lit tmer innsikt. Ikke helt enig i det. Range Rover er et utrolig redskap,. som også er jålete. Dobbel nytte. Likt som G-wagon. Den har forreste også floppet totalt. Ingen vil ha de. På papiret skulle de solgt som hakket møkk, folk er jo så opptatt av klima. Svogeren min som er sertifisert på Nio og MG sluttet som bilmekaniker for de var så jævlige å ha med å gjøre. Tok evigheter før dew fikk deler. Husker han fortalte om en lås eller et håndtak som regelmessig ble frostsprengt. Så var de tomme for den delen i Europa og fikk det ikke inn igjen på en stund for det skulle sendes i container til hovedlager i Europa før det ble distribuert videre. Sure kunder, sure saksbehandlere og sure mekanikere gjorde det veldig kjipt å jobbe med.
  5. AL123

    Elbil-tråden

    Det er jo det som er fordelen med solceller, man trenger ikke distribuere støm. Den kan lages lokalt. Dette gjøres over store deler av afrika as we speak
  6. Hvordan er reglene for dette i store deler av Afrika og Asia? Min lille kjennskap til dette, er at det er svært lite til ingen regulering eller avgifter på dette. Egeninnsats er så godt som gratis, og man får gjerne bistandshjelp til etablering i mange v de verst utsatte regionene/landene! Nei, det er jo det fine med solkraft, det trengs i utgangspunktet ikke noe stort distribusjonsnett. Man produserer og forbruker lokalt. Og med bare litt batterilagring, så kan man spare nok strøm til behovet på kveld og natt. Faktisk er det en stor endring på gang på dette, som gjør at folk er i ferd med å endre døgnrytmen, for nå har de alternativ til å legge seg til å sove når mørket kommer sigende!
  7. agvg

    Elbil-tråden

    Og du forstår ikke at vi snakker om pr hus eller pr lille landsby, vi snakker ikke om sentralisert produksjon, hvis jeg monterer ett par solceller på taket og bruker strømmen selv, forklar hvorfor jeg må ha ett kostbart strømnett for dette. Kan da ikke være spesielt vanskelig og forstå.
  8. Hjemmelaget vanilje milkshake til dessert, fordi det er Varmt!! Her i Strømstad..
  9. 23:4

    Elbil-tråden

    Dette er jo ikke problemet ! Når det er gjort kan det fort distribueres til hvor som helst via tankbiler, kopper og kar hvor som helst i verden. Det kan ikke el kraft ! Det kreves et nett som er utbygd i stor grad, ladestasjoner som skal vedlikeholdes og alle linjene mellom disse og private hjem ! Det skal man forvente skal skje i fattige land der betalingsevnen er omtrent null og niks, de har ikke råd til fossile drivstoff i stor grad heller, men det kan man tilpasse med en jerry kanne i ny og ne. Og på diesel biler faktisk frityr olje i stor grad.
  10. agvg

    Elbil-tråden

    Nei, ikke i Norge. Prisen tilpasses jo kostnadsnivået, og det er høyt i Norge.
  11. 23:4

    Elbil-tråden

    Og ikke bare det, dette skal jo distribueres ut til brukere ! For faen skjønner ikke folk dette ! Det krever et veldig godt utbygd el nett som koster enormt å bygge ut, og enda mer å vedlikeholde. Og dette skal man si er "billig" i fattige land som ofte er fattige på grunn av en ting ! Konflikt og krig ! Man må være mindre med for å ikke forstå at dette er problematisk. Drivstoff kan distribueres via tankbiler selv i de mest konfliktfylte områdene ! Og blant de fattigste landene i verden. Selv om dette også ofte ender galt i mange tilfeller.
  12. Han spådde at strømmen kom til å bli svindyr og gjøre det vanskelig for bedrifter i Norge pga idiotiske politiske avgjørelser. Det fikk han også 100% rett i, dette sa han i 2014. Artikkel i bl.a Dagens Næringsliv.
  13. bzzlink

    Elbil-tråden

    Har du sjekket hvor mye strøm (les energi) som går med for å raffinere 1 liter bensin? Vugge til grav regnskapet på co2 utslipp så vinner elbilen etter 60000km kjørt selv om elektrisiteten er fra køl og gass! så jo det gir mening at persontransport bruker så lite kW som mulig pr km
  14. Har du noen?
  15. AL123

    Elbil-tråden

    Det er omtrent umulig å få tak i deler til de fleste Kinesiske biler, og delene koster gjerne skjorta. 8-10000 for et sett med bremseklosser er ikke uvanlig, og dersom merket trekker seg ut av europa, kan man nesten kaste bilen. Jeg vil bli veldig overasket hvis andre SAIC-merker enn MG eksisterer i Europa om 10 år.
  16. Har du kinderegg hjemme nå??
  17. Man kan kanskje få hjelp til innkjøp av slike hjelpemidler på NAV da jeg ser mange andre får både bil, førerkort og andre transportmidler egnet til det forbruket som behøves.
  18. Trulss

    Elbil-tråden

    Solcellene blir ikke gratis når montering, fortolling og reguleringer i øst og vest. Det er som med alt annet i Norge, nettopp at sluttproduktet blir veldig, veldig dyrt.
  19. Sitat fra artikelen du referer til: "Det er ikke alltid at kriminalitetsstatistikk alene gir et riktig bilde på om den reelle kriminaliteten faktisk går opp eller ned. Mange faktorer kan føre til endringer i hva som anmeldes og avdekkes av kriminalitet, uten at det skyldes endringer i den reelle kriminaliteten som begås. En økning eller nedgang i statistikken kan skyldes endringer i hva slags kriminalitet innbyggerne velger å anmelde, men også endringer i hva politiet prioriterer og avdekker. For vold og seksuallovbrudd kan mørketallene være store. Pandemien og andre faktorer kan også ha ført til endringer både i kriminalitet som utføres, og politiets arbeid."
  20. Trulss

    Elbil-tråden

    Det er jeg litt usikker på da mange av merkene lages av de store produsentene som SAIC med flere. En annen fordel er det er enkelt å få tak i deler til dem da man kan bestille selv på nettet. Man skulle tro at VW og andre eurpeiske merker hadde en fordel, men dette er det nok veldig mange som kan motbevise og som har bilene sine på verksted i månedsvis. Tror enda ikke jeg har sett noen overskrifter i avisene ang. biler fra Kina, men derimot andre verdensdeler har prydet overskriftene.
  21. 👎nooo ikke nå har dere du vi oss fjordland hjemme nå hvem da
  22. agvg

    Elbil-tråden

    Selvsagt har man råd til solceller, de er nesten gratis fra kina, du kan selvsagt ikke legge til grunnen kostnadene her i vesten, og fortsatt lurer jeg på denne superbillige dieselgeneratoren som åpenbart ikke koste noe og bruke eller i innkjøp i og med den utkonkurrere gratis strøm fra sol produsert av noen få solceller som ligger og slenger på taket.
  23. 😋😋 Har du spist kirsebæryoghurt i dag??
  24. AL123

    Elbil-tråden

    Mange år siden Range Rover var et redskap. det er et livstilsprodukt. Toppmodellene av Range Rover og Defender koster nå opp mot 4 mill i Norge. Uansett er det litt annerledes med Range Rover enn med Porsche og dyre sportsbiler. For et så stort og tungt kjøretøy er det rett og slett vanskelig å lage et produkt som er like godt som en fossilversjon
  25. 👎litt cola har dere du vi oss spist nøkkel ost i dag
  1. Last inn mer aktivitet
×
×
  • Opprett ny...