Gå til innhold

Utvider prosessorutvalget nok en gang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Intel Core 2 Duo E5200 kommer med en kjernefrekvens på 2,5 GHz, 800FSB, 2 MB cache og en TDP på 65 Watt. Produksjonsteknologien er 45 nm. Dermed er dette den første prosessoren fra Intel i økonomiklassen som benytter Wolfdale-kjernen.

Tja, vi har jo mellom-økonomiklassen med E7200. på 2,53 GHz med 1066 FSB og 3 MB på deling på 2 kjerner. Den er også 45nm. Senere kommer vist også en E7300 på 2,67 MHz.

 

Både E5200, E7300 og E8600 er ventet lansert i 3. kvartal. (som begynner om 6 timer :) )

 

Prisene blir:

E5200 84$

E7300 133$

E8600 266$

 

Samme kvartal ventes det også at Q9650, Q9400 og Q8200 blir lansert.

Lenke til kommentar

Det er spørs om det er noe behov for en høy multiplikator. De fleste nyere hovedkort klarer jo glatt 450 MHz. Multipliserer man det med 12,5 så får man 5625 MHz og det er nok en god del mer enn man klarer med den brikken. (Uten å skaffe kjøleutstyr for prisen av en Eketrem-prosessor, og da kunne man like fjerne kjøpt ekstrem-prosessoren i stedet for.)

Lenke til kommentar

Hvor viktig er det at FSB på CPU er høy? Er 600 MHz * 4 = 2,4 GHz bedre/dårligere enn 1200 MHz * 2 = 2,4 GHz? Hva er fordelene/ulempene med det to nevnte eksemplene, selv om multiplikatorene kanskje er 2 eller 4 ganger mere enn hva jeg tar utgangspunkt i?

 

Si at begge er 45nm 65W og ikke skal overklokkes, spiller det da noen rolle hvilken man velger?

Lenke til kommentar
Hvor viktig er det at FSB på CPU er høy? Er 600 MHz * 4 = 2,4 GHz bedre/dårligere enn 1200 MHz * 2 = 2,4 GHz? Hva er fordelene/ulempene med det to nevnte eksemplene, selv om multiplikatorene kanskje er 2 eller 4 ganger mere enn hva jeg tar utgangspunkt i?

 

Si at begge er 45nm 65W og ikke skal overklokkes, spiller det da noen rolle hvilken man velger?

 

Du får bedre ytelse av høyere fsb, om alt annet er konstant. hvor mye denne ytelsen har å si i praksis vet jeg ikke, men neppe veldig mye.

Lenke til kommentar
Men hvis man ser bort ifra 1:1, og sier at minnet er 800 MHz uavhengig av CPU, er det da noe å hente?

Når du kjører "1:1" med 800Mhz minne, kjører du 1600Mhz på FSB, dvs 5Ghz med denne prosessoren, noe jeg tipper du trenger flytende nitrogen for å få til. Men det fine er jo at du egentlig kun trenger å redusere multiplikatoren til du ender stabilt et sted mellom 3-4Ghz på luft (finger i luften antagelse).

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar
Har sjølv ein E2180 klokka til 3,2 Ghz, knall CPU for 500 kroner som takler alt knallbra. Når eg bygger PC til venner idag så er det alltid den cpu'en eg velger, enten det er mediapc eller spelemaskin.

 

Håper 5200 blir ein verdig avtager :)

 

Bygget flere, og alle klokkes lett til 3GHz?

Har brent meg på 2 stk E4500, ved at de stopper før 3GHz. Ene nektet å gå høyerer enn 2,75-2,8, andre fikk jeg til 3GHz, med usaklig mye Volt.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...