Gå til innhold

Blogg: Fanboy-marerittet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må dessverre si at jeg var Nintendo-fanboy før i tiden, Playstation var teit og Xbox var enda værre! Men heldigvis skaffet en venn av meg seg Playstation 2, som resulterte i at jeg også skaffet meg det, så kom Elder Scrolls IV, som resulterte i at jeg skaffet meg en 360. Jeg er enig med deg, Joachim, det kan være direkte dødelig for spillmarkedet.

Lenke til kommentar

Å væren ”fanboy” er nok et litt psykologisk fenomen. Ved å henge seg på den man tror vinner blir man liksom litt en ”vinner” selv. Når man forsvarer favoritt-konsollen sin tror man liksom man er på vinnerlaget sammen med konsoll-produsenten sin. Ingenting er mer feil. For konsoll-produsentene er du ”penger” og om de hadde hatt sjansen ville de hatt enda mer av pengene dine. Din lojalitet og fanboy-aktivitet er bra for dem – og synd for deg!

 

 

Selvfølgelig kan man ha sin favoritt. Selv er jeg litt PC-fanboy. Jeg irriterer meg litt over konsollutviklingen, og ønsker litt alle konsollene nord og ned. Likevel ser jeg at jeg ikke er tjent med dette. Konkurransen fra konsollene har vært en pådriver for utviklingen også på PC-spill teknologi. Selv om man har en favoritt må man ikke være så favoriserende at man ikke ser seg tjent med at favoritten sin har konkurranse.

 

 

Konklusjonen er: Hvis du vil være på vinnerlaget favoriserer du ikke noen konsoll annet enn hvem som kan gi deg best tilbud til best pris. Da er du med på vinnerlaget til de du er tjent med at skal være vinnerlaget: kundene (gamerne)!

Lenke til kommentar

Bra artikkel. Problemet med fanboys er ikke så lite når nettsteder og blader som driver med spillannmeldelser ikke tør å gi "storspill" noe annet enn god karakter, slik at de skal slippe å bli upopulære blant fanboys.

 

Men jeg syns også det er rart at nettsteder og blader gir fjorten år gamle hysteriske fans så stor makt.

Lenke til kommentar

Så fanboys er spillindustriens rasister? Haha, snakker om å skyte spurv med kanon.

 

At noen er glad i spillkonsollen sin er vel bare bra, jeg må innrømme at jeg ikke helt ser det store problemet. Å tro at fanboys vil ødelegge spillmarkedet med sin patriotisme er vel en smule paranoid?

 

Selv er jeg veldig trofast mot Mercedes, og kunne aldri tenke meg noen annen bil, er jeg en Mercedes fanboy da?

Lenke til kommentar
Selv er jeg veldig trofast mot Mercedes, og kunne aldri tenke meg noen annen bil, er jeg en Mercedes fanboy da?

 

Dersom du synes, og gjerne skriker det høyt i alle mer eller mindre relaterte sammenhenger, at alle andre bilprodusenter dermed er dårligere enn Mercedes, er jeg tilbøyelig til å si ja.

 

Problemet er etter min mening ofte ikke at man setter sin egen konsoll/bil/platform (whatever) så høyt, men at man ser ned på alt det andre.

 

Selv har jeg aldri, og kommer nok aldri til å kjøpe noe annet en PC for å spille på. Men det har aldri hindret meg i å nyte verken N64, PS2, XBOX360 eller PS3 hos kompiser og bekjente.

Lenke til kommentar

Forskjellen mellom å foretrekke en enhet og fanboyisme er at foretrekker man en enhet oppfører man seg voksen når man argumenterer for den. Er man fanboy synker man ned på dritkasting og personangrep for å fremheve at den enheten en selv har er den aller beste.

 

Dette oppnåes på mange måter ser det ut til, som å vise hvor mye bedre enheten er eller om ikke det nytter, rakke ned på hva de andre konsollene gjør dårlig eller direkte latterlig.

 

Jeg for min del har ikke tid til å være fanboy, har for mange spill jeg vil komme meg gjennom og det er nå slik at de spillene er fint fordelt over alle 3 enhetene.

Lenke til kommentar

Veldig bra artikkel, selv om noen muligens ville kalt meg Nintendo-fanboy. Forøvrig ser det ut som jeg har misforstått betydningen av ordet "fanboy" (Jorchi husker kanskje det ;)).

 

Det skal sies at jeg absolutt ikke vil at de andre konsollene skal gjøre det dårlig, men jeg blir "glad" når Nintendo gjør det best.

 

Det kommer garantert til å bli en diskusjon her ...

Lenke til kommentar
Er man fanboy synker man ned på dritkasting og personangrep for å fremheve at den enheten en selv har er den aller beste.

 

Jeg synes fortsatt vi skyter spurv med kanon her. Min oppfattning er at de fleste på dette forumet er normalt oppegående mennesker. Er det ikke bare å overse disse menneskene? Sensur?

Lenke til kommentar

Godt skrevet :)

 

Problemet med fanboys er store skylapper, mangelen på å se helheten og langsiktighet. Jeg tror f.eks at 360 fanboys med letthet ignorerer det negative MS evt gjør på Windows siden, blir kanskje sett på som to forskjellig selskaper. Man forventer nok også at det bra selskapet/produsenten gjør skal de fortsette med til "evig tid", selv om de får monopol. Manglende historie kunnskaper spiller nok også en stor rolle.

 

Kostet ikke spill til Super Nintendo ca 700-1100 kr stk ? Tror ikke mange spillere ønsker seg slike priser i dag.

 

Som nevnt over, det eneste "laget" som fortjener å vinne, er kundene, deg og meg. Hadde fanboys oftret en halv tanke ekstra, så hadde de nok innsett at det bedre å tenke "hva er best for meg" enn "hva er best for mitt <idol>".

 

Er det ikke bare å overse disse menneskene?
De ser ut til å eksistere i ganske store antall, og er veldig høylytte. En fanboy vil neppe gi seg før h*n har fått igjennom sitt poeng, eller har "vunnet". Sensur tror jeg ikke er rette veien å gå. Må vel være bedre å prøve å få dem til å tenke igjennom hva de prøver å oppnå, enn å argumentere med dem hvorfor de evt tar feil. Kanskje de klarer å se at de faller på sin egen urimelighet. Endret av Crowly
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...