Gå til innhold

AMD bekrefter Opteron-firekjerne i august


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg håper inderlig, inderlig at AMD klarer å slå til her. Opteron-serien var jo i lang tid overlegen andre x86-cpu'er. Vil være synd om AMD ikke klarer å komme seg til topps nå.

8985475[/snapback]

Enig der. Men med de frekvensene som blir lansert nå ser de jo ikke ut til å til å bli overlegne.

Lenke til kommentar
Jeg håper inderlig, inderlig at AMD klarer å slå til her. Opteron-serien var jo i lang tid overlegen andre x86-cpu'er. Vil være synd om AMD ikke klarer å komme seg til topps nå.

8985475[/snapback]

Enig der. Men med de frekvensene som blir lansert nå ser de jo ikke ut til å til å bli overlegne.

8985493[/snapback]

Har slutta å se på frekvenser annet enn for sammenligning mot prosessorer i samme serie, iallefall før de er på markedet :)

Lenke til kommentar
Introduksjonen av firekjerneprosessorer fra AMDs side er absolutt ikke for tidlig - spesielt siden Intel allerede har ni slike produkter på markedet.

Rettet.

En talsmann for AMD sa forrige uke at de tror deres 2,0 GHz prosessor vil yte omtrent det samme eller bedre som en Intel Xeon 2,6 GHz (firekjerne).

"Tror"? AMD vet nok nøyaktig hvordan Barcelona presterer i forhold til Xeon. Derfor er det litt urovekkende at de kommer med så vage uttalelser.

Lenke til kommentar

Om denne Opteronen VIRKELIG yter like godt som en Xeon på 2,6 ghz, returnerer endelig til sin gode gammle stil med høy ytelse pr. mhz, noe jeg har sansen for! høy ytelse på lav klokkefrekvens har slått godt an her i huset, sist med Intel core 2 duo E6300.

Lenke til kommentar

AMD la jo ut noen ytelsestall for Barcelona her:

 

http://multicore.amd.com/us-en/AMD-Multi-C...erformance.aspx

 

Problemet er bare at de tallene er gjort med en SIMULERT Barcelona på 2,6Ghz. Og ettersom de kun lanserer 2Ghz på 95W, noe som er veldig skuffende i mine øyne, så spørs det hvordan tallene ser ut da. Slik AMD har vært i det siste tror jeg ikke noe på de før jeg får se det. Ettersom Clovertown kommer med 2Ghz på 50W nå i juli burde vel AMD komt ut med en lav-effekts til å konkurrere med den.

Lenke til kommentar
hvis det stemmer med at 2,0 amd ghz tilsvarer 2,6 intel ghz blir det da ca som forholdet mellom AM2 og C2D hvor en E6600 tilsvarer en 6000+

8986770[/snapback]

 

For MIN del så håper jeg prosessorene ikke blir så dyre ved lansering. Har en del dual SocketF servere som jeg venter på å oppgradere til 4-kjerner opteron.

Serverne støtter 32 GB RAM, så jeg kan doble minnet også..

Lenke til kommentar

Dette blir spennende. Men ikke for tidlig, nei... Ellers stusser jeg på at 1,9 GHz har TDP på 68W, mens 2,0 GHz er på hele 95W. Hvis det stemmer, vil kanskje raskere prosessorer nå taket raskt. Vil f.eks. en 3,0 GHz holde seg under 135W? Overklokkingsegenskapene blir også interessant å se.

 

Men jeg tror Intel vil svare med å lansere raskere prosessorer de også. Det er en del å gå på i deres nåværende produkter. Core 2 Duo overklokker som kjent veldig bra.

Lenke til kommentar

Vi kan vel ta det rimelig for gitt at K10 blir langt bedre enn K8 og dermed at konkurransesituasjonen vil bli langt bedre enn i dag. (Nå prater jeg om bærbare, stasjonære og 2-4 sokkel servere. På større servere konkurrerer jo AMD fortsatt meget bra grunnet god sammenkobling).

 

Men jeg håper inderlig at barcelona og Phenom når opp til intels toppmodeller og helst går litt forbi. Det hadde hjulpet enormt på konkurransesituasjonen. Hverken inteltilhengere, amdtilhengere eller oss mer merke-utro er tjent med så dårlig konkurranse i prosessormarkedet som nå på lang sikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...