Gå til innhold

Effektgjerrig Celeron i salg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mend prisen til Celeron 440 så er det ikke langt unna Athlon 64 X2 3600+, men den er kansje rettet litt mot en annen brukergruppe.

 

Er de egentlig så effektgjerrige uten EIST? En snittmaskin står jo mer eller mindre idle mesteparten av tiden.

 

AtW

8894553[/snapback]

CPUene er vel rettet mot hjemmebrukere og kontormaskiner ja, og der er det relativt lite krevende programvare og lange perioder med lite belastning.

 

I den sammenheng er det latterlig uten funksjoner for å få ned effektforbruket. For eksempel AMDs Cool'n'Quiet og Intels SpeedStep er effektive metoder for å få ned forbruket. Samtidig blir det mindre støy og mindre behov for kjøling.

 

Med tanke på strømregningen kan det altså lønne seg å kjøpe en litt dyrere cpu som er effektgjerrig? :hmm:

Lenke til kommentar

Dette med støtte for virtualisering i CPU er kanskje litt uklart hva er. Hvordan kan en se på denne funksjonen sett opp i mot tradisjonell "software som lager ett virtualiseringsmiljø" (ala Virtual PC og VMware)?

 

Kan en slippe å ha virtualiseringssoftware'n dersom en har støtte for virtualisering i CPU, eller gir det ekstra effektiv virtualisering "bare" dersom en f.eks. velger å kjøre VMware?

 

Har noen en enkel forklaring på hva virtualisering på / i CPU vil si?

Lenke til kommentar
Mend prisen til Celeron 440 så er det ikke langt unna Athlon 64 X2 3600+, men den er kansje rettet litt mot en annen brukergruppe.

 

 

Men Celeron 440 er jo bare enkeltkjerne men amd X2 3600 er ein Dobbelkjerne.

 

Konkurenten til Amd x2 3600 er vel heller Pentium E, som er ein dobbelkjerne basert på Conroe.

 

 

Celeronen er vel meint å konkurere med Sempron serien og Athlon 64 .

Lenke til kommentar

Wikipedia artikkel. I avsnittet om PCs and Desktop systems er dette beskrevet

 

Dette med støtte for virtualisering i CPU er kanskje litt uklart hva er. Hvordan kan en se på denne funksjonen sett opp i mot tradisjonell "software som lager ett virtualiseringsmiljø" (ala Virtual PC og VMware)?

 

Kan en slippe å ha virtualiseringssoftware'n dersom en har støtte for virtualisering i CPU, eller gir det ekstra effektiv virtualisering "bare" dersom en f.eks. velger å kjøre VMware?

 

Har noen en enkel forklaring på hva virtualisering på / i CPU vil si?

8894635[/snapback]

Lenke til kommentar
Mend prisen til Celeron 440 så er det ikke langt unna Athlon 64 X2 3600+, men den er kansje rettet litt mot en annen brukergruppe.

 

 

Men Celeron 440 er jo bare enkeltkjerne men amd X2 3600 er ein Dobbelkjerne.

 

Konkurenten til Amd x2 3600 er vel heller Pentium E, som er ein dobbelkjerne basert på Conroe.

 

 

Celeronen er vel meint å konkurere med Sempron serien og Athlon 64 .

8894725[/snapback]

Ja nettopp, hva var det jeg sa? :roll:
Lenke til kommentar
går detan å bruke CPU på eit hk som ikkje støttar Conroe?

8894823[/snapback]

Tvilsomt, siden det egentlig er samme type kjerne. Men sjekk om ny BIOS gir støtte på hjemmesiden til produsenten av hovedkortet ditt.

8894911[/snapback]

 

Nei, det finst ikkje. Har P5WD2-E Premium(Asus)...

Lenke til kommentar

brukerne: Takk for nyttig lenke hos Wikipedia.org om Hypervisor :)

 

Da blir konklusjonen: virtualiseringsstøtten i en CPU er noe som gir ekstra hastighetsgevinster for Virtualiseringsformål.

 

En mister muligheten for å dra nytte av en slik hastighetsgevinst med denne Celeron CPU serien. En kan vel regne med at det er mulig å kjøre VMware likevel, bare noe treigere.

 

Håper dere fortsetter å skrive artikler som spesifiserer om en CPU egner seg til virtualisering eller ei, også for framtiden.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er godt de slo fra seg å bruke Pentium-navnet slik det ble antatt i artikkelen fra oktober 2006 om Conroe-L.

 

L2 cachen ble halvert i forhold til det som ble antatt (1 MiB -> 0,5 MiB), mens klokkehastigheten ble økt med 0,2GHz i forhold til antatt (1,4-1,8 ble til 1,6-2,0 GHz)

 

Ellers så koser jeg meg med at den 8 måneder gamle spådommen min om en TDP på omtrent 34W slo til. (35W mener jeg må være et veldig bra treff når jeg sa omtrent 34W)

 

Apropos TDP så er 35W et svært bra tall. AMD har noen vanlige AM2 Sempron'er med 35W men de koster mange hundre kroner ekstra i forhold til de vanlige 62W-utgavene. Selv uten EIST mener jeg det er veldig bra. 35W er jo omtrent det 62W-utgavene til AMD bruker på tomgang. Fordelen med at de ikke kan bruke mer enn 35W er at man slipper å dimensjonere kjøleren etter f.eks 65W. Det gir billige og små kjølere og man slipper å dimensjonere strømforsyning og kabinettvifter etter f.eks 65W forbruk.

 

En stor applaus for den siste spikeren i kista for netburst :w00t:

Død over de gamle 84W budsjettmodellene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
En P4 kan fint kjøre vmware, den har ingen VT støtte. Så forløpig synes jeg denne VT støtten er litt hype.

 

De aller fleste ESX servere i dag kjøres på G4 HW. Som betyr P4 uten VT støtte.

8895041[/snapback]

Kanskje det er overdrevet. Men en har jo også eksempler på at, ting som er støttet i hardware fungerer betraktelig bedre enn, når det kun hviler sine tunge oppgaver på software alene.

Lenke til kommentar

Jeg får bare frysninger ned langs ryggen av å høre ordet "Celeron" brrrrrrr!! :thumbdown:

 

Dugger gjerne til sitt, men til tanke på at de er en "defekt core 2 duo" med 1 kjerne slått av!

 

Min erfaring med Celeron er heller ganske dyster, en tregere cpu kan en ikke finne. Ville ikke turt å kjøre Vista på den nei!

 

Har du Vista funker det faktisk bedre på dual core system. Erfaring da jeg skiftet ut min gamle cpu på socket 939 en amd 3500+ med en Opteron 170 dual core. Det var verdt pengene det kostet. Spill går mye bedre i Vista en før oppgradering. :)

Endret av Knightospr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...