Gå til innhold

LCD-display til kabinettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den gjør vel det sånne skjermer gjør. Bruker et program (feks LCDsmartie) til å programmere den til å vise alskens ting via forskjellige plugins og lignende, som feks sanginfo fra Winamp, diskplass, prosessortid, nettverkstrafikk, RSS-feeds, eller hva rakkern den nå måtte finne på. Dette her er i og for seg ikke noen nyhet. Elfa, Microplex, Hammar og mange andre selger LCDer for USB og paralellport (tror Elfa har seriell også). De kan programmeres med LCDsmartie alle sammen. Litt mindre DIY kommer fra feks Matrix Orbital, som selger både PLED, LCD og VFD med og uten keypad og i mange forskjellige farger. De fra Matrix Orbital kan man koble tempsensorer på også. Jeg har dog ikke sett noen LCD med fjernkontroll før, men iMON er vel noe som ligner? VFD eller noe?

Lenke til kommentar

Får håpe denne er bedre enn Imons MediaLab da.. For den var det værste søppelet jeg noensinne har hatt i en pc. Dro den (bokstavelig) ut igjen så kablene sprutet rundt meg. Programvaren (hvis en kan kalle det programvare) som Imon står for, er helt ute å sykle. Så mye bugs at selv Gates ville blitt skamfull.

Lenke til kommentar
Kjøper man LCD-skjerm fra ebay koster det deg 120 spenn inkl frakt fra bombay el hongkong. Lodder litt selv og fikser en fjernis så er du i mål for under 200. 800 spenn for den greia der er jo helt SINNSYKT!!

7996657[/snapback]

 

Ja, rent bortsett fra at 120-kroners skjermene er 16x2 eller 20x4 pixler og går på parallellporten så...

 

"lodde litt og fikse en fjernis" samt display for 200,-?

 

Jeg inviterer deg herved til å skrive en liten howto med handlevogn fra hvor du kjøpte delene, for hvordan du klarte å få dette til for 200,-! :roll:

 

Ellers, så ville jeg heller anbefalt en CrystalFontz skjerm med CrystalControll2 og girder, men jeg synes ikke 800,- er sinnsykt. Et par hundre over "bargain", men ikke sinnsykt.

 

DrE

Lenke til kommentar

Lcd-display får du tak i her (litt ned på sia, heter "1PC New 20*4..."). Det finnes også andre på ebay som har lcd-display i andre farger enn grønt. Jeg selv har en med blå skrift med 4 linjer som kosta 120 eller der omkring. Resten jeg trengte fikk jeg fra Hammer. De holdt til bort i gata så det kom på 40 elns.

USB ir-mottaker finner du her, og inkl. shipping til Norge kommer det på 160 kroner. Fjernkontroll kan man kjøpe, men de fleste er vel allerede godt utstyrt som det er på den fronten.

 

Dette kommer da totalt på 320 kr, som jo er over hva jeg sa tidligere. Men fortsatt billigere, samt at man slipper å måtte benytte egen programvare, som jeg synes er et stort pluss. Og om det er flere enn meg som liker å :dremel: så er det jo det også et lite pluss.

Endret av bucketofcack
Lenke til kommentar

Problemet, slik jeg ser det, er at bruksområdet er begrenset. I hvertfall gidder ikke jeg kjøpe et display for å se hva jeg spiller i WinAmp el.l. Dessuten står tårn-PCen min under bordet og da ser jeg ikke displayet uten å bøye meg ned. Men gi meg et skikkelig display med farger, 8-10 linjer, grafikk, og enkel programmering, pluss mange bruksområder, så skal jeg vurdere det. Bruksområder kan f.eks. være værstasjon, alarmovervåking, temperaturstyring, intelligente hjem, o.l.

 

Alt utstyr bør forresten også kunne brukes i Linux. :)

 

Til en stue-PC er det sikkert kjekt å ha et slikt display, så du kan bla i sanger, og TV-opptak, hoppe i spor på CDen eller scener på filmen, etc.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...