Gå til innhold

Test: Nokia-telefoner til under tusenlappen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Poenget er vel at disse får man og for 50 kr eller slikt med 100 kr ringetid. Ikke noe reellt tilbud jeg viser til nå, men å kjøpe disse helt uten abbonement er selvfølgelig dumt.

 

Å kjøpe de med abbonenement og binding er og sannsynligvis ikke lurt, men med kontantkort pleier slike å komme med bra tilbud.

 

edit: Forresten, ingen som er enig i at relativt klar og tydelig monokrom-skjerm fortjener langt bedre score enn en helt elendig fargeskjerm? Har man ikke behov for farger er det jo bedre med en bra monokrom løsning, synes nå i hvert fall jeg.

Endret av arehei
Lenke til kommentar
Har man ikke behov for farger er det jo bedre med en bra monokrom løsning, synes nå i hvert fall jeg.
Problemet med monokrom-skjerm er at den er vanskeligere å lese for mennesker med dårlig syn sett i forhold til en dårlig fargeskjerm (svart på hvit er lettere å lese enn grå på grå...).

 

Jeg sier ikke eldre er målgruppen Nokia har ment skal kjøpe 1112, men i mange tilfeller blir denne vanskeligere å bruke enn feks 6103 pga fargeskjermen og at tastene er klarere markert. Om synet er på topp og alderen er ung må derimot telefoner som 1112 være topp for de med et minimum av behov for telefon. :)

Lenke til kommentar
Har man ikke behov for farger er det jo bedre med en bra monokrom løsning, synes nå i hvert fall jeg.
Problemet med monokrom-skjerm er at den er vanskeligere å lese for mennesker med dårlig syn sett i forhold til en dårlig fargeskjerm (svart på hvit er lettere å lese enn grå på grå...).

 

Jeg sier ikke eldre er målgruppen Nokia har ment skal kjøpe 1112, men i mange tilfeller blir denne vanskeligere å bruke enn feks 6103 pga fargeskjermen og at tastene er klarere markert. Om synet er på topp og alderen er ung må derimot telefoner som 1112 være topp for de med et minimum av behov for telefon. :)

7356540[/snapback]

 

Grå på grå? Er ikke fargene svart på hvitt? Er jo det det er på nokia-telefoner av tilsvarende klasse.

 

AtW

Lenke til kommentar
..

Jeg trodde da det var ganske omvendt? At en god og klar monokrom skjerm er vel så tydelig som en blass STN-skjerm. Min egen erfaring er i hvert fall slik, og dette gjelder spesielt i motlys hvor jeg har opplevd monokrome skjermer som overlegne.

 

Amobil beskriver skjermen som svart tekst på nesten hvit bakgrunn..

art99.jpg

 

Jeg tror dette grensesnittet og medfølgende skjerm, med bl.a. 3 tekstlinjer mot 2310 sine 2, passer langt bedre for mange enn 2310s blasse miniskjerm.

Lenke til kommentar

"Dette er definitivt ikke telefonen for den teknofikserte. Heller ikke for den som liker å bruke telefonen som et kamera eller mp3-spiller."

 

vel så var ikke dette meningen heller? vil man ha mp3 spiller og kamera i mobiltelefonen sin må man legge til dette i prisen

 

jeg synes karakterene er for dårlige for disse telefonene som klart bare har en hensikt. hva er de sammenlignet med? SE W800i?

 

med mindre dette virkelig ER dårlige telefoner. som ikke klarer å være telefoner en gang. da fortjener de for eksempel karakteren 2.

Lenke til kommentar

ATWindsor og arehei: Jeg snakker om kontrast, og på en fargeskjerm som feks den på Nokia 6103 (denne har i tillegg store taster så den er ypperlig til eldre) er tall og tekst lettere å lese enn en på en monokrom skjerm siden bakgrunnen er hvit og tall/tekst er svart. På gråtoneskjermen dere snakker om er det naturligvis grå mot grå, noe som ikke gir samme kontrasten.

Lenke til kommentar
ATWindsor og arehei: Jeg snakker om kontrast, og på en fargeskjerm som feks den på Nokia 6103 (denne har i tillegg store taster så den er ypperlig til eldre) er tall og tekst lettere å lese enn en på en monokrom skjerm siden bakgrunnen er hvit og tall/tekst er svart. På gråtoneskjermen dere snakker om er det naturligvis grå mot grå, noe som ikke gir samme kontrasten.

7365597[/snapback]

 

Grå mot grå? Skriften er da svart såvidt jeg kan se, nå har kanskje bakgrunnslyset en litt "gråaktig" hvitfarge,men det er nærmere hvitt enn grått i mine øyne.

 

AtW

Lenke til kommentar
Du trenger ikke å punge ut halve månedslønnen din for å få deg en grei mobil til jul.

Hvis en skal se på terningkastene disse telefonene har fått, er det visst nettopp det en må... Eller?

 

Edit: Men bortsett fra merkelige terningkast, var dette interessant lesning. Hadde vært gøy å se disse opp mot lavpris-telefonene fra de andre produsentene

Endret av Flex
Lenke til kommentar

Heisann

 

Resonnementet vårt for å gi 2-ere og 3-ere er at du kan få mye bedre telefoner for pengene dine. Det er ingen selvfølge at telefoner til femhundre kr skal få en sekser bare fordi de er så billige. Her mener vi at det blir gjort for mange kompromisser for få ned prisen ned noen skarve hundrelapper.

 

Vi vet at det går an å få bedre kvalitet i denne prisklassen. Ta for eksempel Siemens AF51, som er et mye bedre kjøp for 750 kr:

http://www.amobil.no/tester/mobiltester/si...6554/konklusjon

 

Eller Samsung X660, som riktignok krever at du må opp i 1150 kr:

http://www.amobil.no/tester/mobiltelefoner...4149/konklusjon

 

Vi kommer til å teste flere lavpristelefoner fremover for å gi råd til dem med trangt budsjett. Forhåpentligvis er det noen telefoner som overbeviser oss mer enn 1112, 2310 og 2610.

 

Anbefaler for øvrig å kikke på testene våre sortert etter pris. Her kan dere se at de beste terningkastene som regel kommer i prisklassen 2000 - 3500 kr.

http://www.amobil.no/index.php?section=mob...desc&sort=price

 

Takk for alle tilbakemeldinger. :)

Lenke til kommentar
Resonnementet vårt for å gi 2-ere og 3-ere er at du kan få mye bedre telefoner for pengene dine. Det er ingen selvfølge at telefoner til femhundre kr skal få en sekser bare fordi de er så billige. Her mener vi at det blir gjort for mange kompromisser for få ned prisen ned noen skarve hundrelapper.

7373137[/snapback]

Skjønner. Men jeg kan ikke se at dette kommer særlig godt fram i omtalen av telefonene.

 

Ingen kritikk, men jeg synes at det til tider er litt dårlig sammenheng mellom terningkast og omtale på enkelte av testene som presenteres.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...