Gå til innhold

Firekjerneprosessor på senhøsten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir nok ikke en spesielt gledelig jul hos AMD i år.

 

Men desto mer morsomt for oss forbrukere.

 

Det blir i hvertfall morsomt å se hva AMD kommer med mot slutten av 2007, 4x4 konseptet blir nok ikke så vellykket tror jeg. Hvis de ikke kommer med noe godsaker snart, så vil nok ikke målsettningen om 30% (?) av markedet bli nådd.

Lenke til kommentar

Mange har vel fått med seg testingen av denne firekjerneprosessoren, eller mer presis prosessor med to doble kjerner.

 

hvordan blir AMD`s nye K8L og gjøre det opp mot de nye core 2  cpuer. er det en helt ny arkitektur? eller er det bare noe videre utvikling. ble litt skaptisk da jeg leste at den bruker sokket AM2

6699639[/snapback]

K8L (egentlig K9) er en ny arkitektur like mye som Core-arktiekturen. Selvsagt bygger den på tidligere arkitekturer. Når den kommer er usikkert, men AMD trenger å få den i produksjon så raskt som mulig for å konkurrére mot Conroe. Utifra det jeg har lest har den minst konkurransedyktig med Conroe. Den skal også være veldig bra på ytelse i forhold til effekt, på dette punktet skal den være betydelig bedre enn Conroe ifølge rykter. Men rykter er rykter og må alltid bli tatt med ei klype salt.

 

Noe av tanken bak AM2-sokkelen var vel at den også skulle støtte neste generasjon cpuer.

 

Men husk at AMD fortsatt har nok med å ta igjen Intel på ytelse, og at dette ligger et stykke frem i tid. Intel har uten tvil ytelsetronen i dag. Og innen K8L kommer har nok Intel finpusset på Core-arkitekturen også. Ingenting er avgjort ennå.

 

hvor mye vil en cpu grei cpu koste? rundt 3-4k?`?`??

6699641[/snapback]

Se artikkelen. Jeg vil tro rundt 7000 kr og oppover.
Lenke til kommentar
hvordan blir AMD`s nye K8L og gjøre det opp mot de nye core 2  cpuer. er det en helt ny arkitektur? eller er det bare noe videre utvikling. ble litt skaptisk da jeg leste at den bruker sokket AM2

6699639[/snapback]

 

 

det var ett mildt sagt meget oppsiktsvekkende utsagn... Kan jeg være så frekk og spørre hvorfor?

Lenke til kommentar
det var ett mildt sagt meget oppsiktsvekkende utsagn... Kan jeg være så frekk og spørre hvorfor?

 

klart du kan :yes:

 

var bare litt skeptisk på om de klarer og bygge på samme sokkel og samme chipsett og alikevell få til en ytelse som overgår conroe. synest vi burde forvente dette når den komme 6 måneder senere. håper de klarer det. intell klarte det nesten, men med nye chipsett.

 

 

hvis ikke blir det jo litt kort leve tid for de som investerer i AM2 system i dag.

Lenke til kommentar

nei du har vel canskje rett idet. har veldi lyst på en AM2 shuttle. men er litt skeptisk på om k8l vil passe med chipsett og sånn. ellers blir jeg jo strengt tatt sittende med ett 939 system ytelses messig. men kunne man satt inn en k8l utpå nyåret det hadde jeg likt

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Tja, AMD har hatt god trackrecord med å beholde socketer.. se f.eks. den store forskjellen på Athlon T-bird og Athlon XP :)

 

dagens AM2 bringer jo nesten ingen ytelsesforbedring på bordet, så sannsynligheten for at AMD har klargjort AM2 for videre ytelsesforbedringer er vel høyst sannsynlig :)

 

med Intel derimot, må man i høy grad ha nye chipsets hver gang du skal ha ny CPU, selv om det er samme socket.. :/

 

men men, den som venter, får se.

 

 

Ang. quad core CPU til høsten... tja...litt vel tidlig? dette må jo være ett nisjemarked for ekstrementusiastene og sykt raske early movers (i forbrukermarkedet iallefall) foreløpig?

 

Det er jo egentlig ikke mange programmer som tar ibruk dual core enda...skjønt når det endelig skjer, så vil Quad cores også dra nytte av det...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...