Gå til innhold

ATI klargjør for HDMI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje det blir en hdmi-kabel opp til projektoren snart da?

 

Om man har lov å drømme om at et slik gfx kommer i agp-versjon...det er nemlig helt utenkelig å bytte plattform på htpc`en i overskuelig framtid, all den tid hardwaren er mer en kraftig nok til å spille av selv de mest krevende hd-formatene.

 

Et passivt kjølt kort med tv-tuner kunne passet bra...

Lenke til kommentar
Veldig spennende å se hva for support de vil benytte - type a (1080P) eller type b (>1080P).

5532511[/snapback]

Større enn 1080P? Jeg trodde 1080P var den høyeste HD-oppløsningen.

 

Hvordan er det med støtte for avspilling via HDMi via Linux? Er det ikke noe kryptering og lisens-greier?

Lenke til kommentar
Veldig spennende å se hva for support de vil benytte - type a (1080P) eller type b (>1080P).

5532511[/snapback]

Større enn 1080P? Jeg trodde 1080P var den høyeste HD-oppløsningen.

 

Hvordan er det med støtte for avspilling via HDMi via Linux? Er det ikke noe kryptering og lisens-greier?

5532582[/snapback]

 

Ja, lurer litt på det samme selv, hva er egentlig fordelen med HDMI, om man ser bort ifra den litt diskutable fordelen med lydoverføring (ihvertfall til PC), og ulempen med kryptering o.l. Er det høyere båndbredde?

 

AtW

Lenke til kommentar
det er nemlig helt utenkelig å bytte plattform på htpc`en i overskuelig framtid, all den tid hardwaren er mer en kraftig nok til å spille av selv de mest krevende hd-formatene.

5532516[/snapback]

 

Hva slags HW har du på denne maskinen? Jeg har problemer med å kjøre ting glatt på en P4 1.5 med 384MB ram...

Lenke til kommentar
det er nemlig helt utenkelig å bytte plattform på htpc`en i overskuelig framtid, all den tid hardwaren er mer en kraftig nok til å spille av selv de mest krevende hd-formatene.

5532516[/snapback]

 

Hva slags HW har du på denne maskinen? Jeg har problemer med å kjøre ting glatt på en P4 1.5 med 384MB ram...

5532658[/snapback]

P4C800, P4C 3.4, 512, 9600AIW osv.

Lenke til kommentar

Fra Microsofts WMV9 HD krav:

 

Optimum Configuration

(to play 1080p video with 5.1 surround sound)

# Windows XP

# Windows Media Player 9 Series

# DirectX 9.0

# 3.0 GHz processor or equivalent

# 512 MB of RAM

# 128 MB video card

# DVD drive

# 1920 x 1440 screen resolution

# 24-bit 96 kHz multichannel sound card

# 5.1 surround sound speaker system

Lenke til kommentar
Ja, lurer litt på det samme selv, hva er egentlig fordelen med HDMI, om man ser bort ifra den litt diskutable fordelen med lydoverføring (ihvertfall til PC), og ulempen med kryptering o.l. Er det høyere båndbredde?

5532641[/snapback]

Jeg googlet litt nå og det ser ut som HDMI har samme båndbredde som single link DVI og dermed klarer maksimalt 1920x1080(p) på 60Hz.

Lenke til kommentar
Ja, lurer litt på det samme selv, hva er egentlig fordelen med HDMI, om man ser bort ifra den litt diskutable fordelen med lydoverføring (ihvertfall til PC), og ulempen med kryptering o.l. Er det høyere båndbredde?

5532641[/snapback]

Jeg googlet litt nå og det ser ut som HDMI har samme båndbredde som single link DVI og dermed klarer maksimalt 1920x1080(p) på 60Hz.

5532864[/snapback]

Jo, det stemmer nok. Man får kjøpt kabler med dvi i ene enden og hdmi i andre.

Lenke til kommentar

Støtte for HDMI er noe jeg har savnet på skjermkort, men jeg har så langt ikke fått bruk for det heller.

 

Enda ett oppkjøp? Trodde de hadde lite penger for tiden, m.t.p. leveringsfloppen med X1800...

5532514[/snapback]

Vel, nå er det slik at det blir solgt forholdsvis få brikker av toppklasse, men langt flere i "middelklasse", så det har nok ikke hatt så veldig katastrofale følger for økonomien.
Lenke til kommentar

HDMI type B har flere pins, og skal være dual-link DVI bakoverkompatibel. Hvis man dropper hele HDTV og tenker god gammeldags data, så er fordelen ganske grei med tanke på de større skjermene som kommer med ~2560x1600.

 

Hva som er fordelen? Tja, for det første skal det ikke mange meterene til før en DVI kabel rett og slett glipper på signalet. Jeg forsøkte selv en 10m DVI kabel, og 1280x720 gikk ikke. 1024x768 var på GRENSELAND (60Hz hele tiden), og 800x600 var brukbart. Dette var med et ATi 9700PRO. 6m derimot går glimrende på 1600x1200, men her skal HDMI ha en klar fordel med bortimot null problem på 10m f.eks. I tillegg er jo HDMI kabelen tynn og fin :)

 

Jeg har IKKE penger til å forsøke dette, 10m HDMI kabel er ikke gratis akkurat :)

 

PS: Det er ikke sagt at 10m+ med DVI er umulig, bare at HDMI skal være mer resistant.

Endret av Boye
Lenke til kommentar
HDMI type B har flere pins, og skal være dual-link DVI bakoverkompatibel. Hvis man dropper hele HDTV og tenker god gammeldags data, så er fordelen ganske grei med tanke på de større skjermene som kommer med ~2560x1600.

 

Hva som er fordelen? Tja, for det første skal det ikke mange meterene til før en DVI kabel rett og slett glipper på signalet. Jeg forsøkte selv en 10m DVI kabel, og 1280x720 gikk ikke. 1024x768 var på GRENSELAND (60Hz hele tiden), og 800x600 var brukbart. Dette var med et ATi 9700PRO. 6m derimot går glimrende på 1600x1200, men her skal HDMI ha en klar fordel med bortimot null problem på 10m f.eks. I tillegg er jo HDMI kabelen tynn og fin :)

 

Jeg har IKKE penger til å forsøke dette, 10m HDMI kabel er ikke gratis akkurat :)

 

PS: Det er ikke sagt at 10m+ med DVI er umulig, bare at HDMI skal være mer resistant.

5534107[/snapback]

 

Da kan man jo like gjerne bruke dual-link? Men det med rekkevidde er jo forsåvidt til dels en relativt stor fordel, hvorfor er kablene så dyre? Det er jo litt båndbredde, men burde allikevel ikke være enormt dyrt?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...