Gå til innhold

Nå har du bare to dager på deg til å oppgradere til Windows 10 gratis


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg snart brukt Windows 10 i over et år og må si meg veldig fornøyd :

 

1 : Maskinen oppdateres om natten mens den ikke er i bruk. Sitter jeg oppe av en eller annen grunn oppdateres den ikke uten mitt samtykke.

2 : Operativsystemet er kjappere og fungerer bedre enn Windows 7 og 8.1 , vanligvis etter 1 års bruk har jeg måttet ofte ta en ordentlig opprydning for å øke ytelsen, dette trenger jeg ikke her.

3 : Det merkes at Os'et greier å utnytte enda bedre flerkjernede cpu'er , denne gamle AMD FX 8350 har fått nytt liv i dette oset og nyere cpu'er som har flerkjerne som noen bærbare har også fått seg et løft...

 

Det er selvsagt ting som kan forbedres , personlig har jeg enda ikke helt fått smaken på App store , men det har faktisk fått sitt løft det også , men jeg har heller aldri helt hatt smaken for iOs app store.

 

Spillmessig fungerer også oset bedre da jeg har fått flere gamle spill til å fungere bedre enn i Windows 8 , noen verktøy må man dog bruke pga noen småproblemer med eldre DX versjoner , men ikke noe som ikke kan fikses.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som vet om det er avklart med skifte av maskinvare nå, og flytting av win10? Jeg har nå oppgradert, fått win10 pro, men lisensnøkkelen er den samme som alle andre win10-installasjoner i verden.

 

AtW

 

Om du har pro skal det være uproblematisk slik jeg forstår det. 1 aktiv lissens hele tiden, altså du trenger å deaktivere Os'et på den pcen og så legge det inn på en annen pc.

 

Noe sånt : http://www.tenforums.com/tutorials/35979-product-key-uninstall-deactivate-windows-10-a.html

Lenke til kommentar

Holder på å oppgradere en haug med pcer før fristen går ut. Kjekkt at Windows 7 lisensnøkkelen nå kan benyttes direkte på Win10 v1511. På pcer som enda må kjøre Win7 så setter jeg inn en annen harddisk og installerer Windows 10 og aktiverer lisensen slik at man kan oppgradere seinere på den pcen.

Lenke til kommentar

Noen har hevdet at du kan installere en piratversjon av Win7 (og Win8?), så oppdatere til Win10 for å få en lisensiert versjon av Windows. Jeg har nå testet det på 3 PCer med hell. Kan være en idé å gjøre det på så mange PCer som mulig før lørdag?

 

En del av de som gjør dette blir med på Microsoft sine "ringer" altså man får tilgang til os'et og tester alltid ut siste versjon av det , men ønsker man å slutte å være testkandidat må man aktivere enheten sin.

 

Sjekk derfor gyldigheten på installasjonen din for å finne ut om du må gjøre endringer og dermed spare penger på å gå fra pirat til original.

 

Anbefaler ingen å drive med Pirat med mindre man er skråsikker på hva man holder på med og selv da bør man være klar over at man kanskje gir mer enn det man får. Det kan bli en dyr affære når kontoen plutselig er tom og huslånet går i dass.

Lenke til kommentar

Anbefaler ingen å drive med Pirat med mindre man er skråsikker på hva man holder på med og selv da bør man være klar over at man kanskje gir mer enn det man får. Det kan bli en dyr affære når kontoen plutselig er tom og huslånet går i dass.

 

woot? Makan til skremselspropaganda. Kontoen plutselig tom..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg snart brukt Windows 10 i over et år og må si meg veldig fornøyd :

 

1 : Maskinen oppdateres om natten mens den ikke er i bruk. Sitter jeg oppe av en eller annen grunn oppdateres den ikke uten mitt samtykke.

2 : Operativsystemet er kjappere og fungerer bedre enn Windows 7 og 8.1 , vanligvis etter 1 års bruk har jeg måttet ofte ta en ordentlig opprydning for å øke ytelsen, dette trenger jeg ikke her.

3 : Det merkes at Os'et greier å utnytte enda bedre flerkjernede cpu'er , denne gamle AMD FX 8350 har fått nytt liv i dette oset og nyere cpu'er som har flerkjerne som noen bærbare har også fått seg et løft...

 

Det er selvsagt ting som kan forbedres , personlig har jeg enda ikke helt fått smaken på App store , men det har faktisk fått sitt løft det også , men jeg har heller aldri helt hatt smaken for iOs app store.

 

Spillmessig fungerer også oset bedre da jeg har fått flere gamle spill til å fungere bedre enn i Windows 8 , noen verktøy må man dog bruke pga noen småproblemer med eldre DX versjoner , men ikke noe som ikke kan fikses.

 

Installasjonen på min hoved PC med Windows 7 som jeg bruker daglig i flere timer, er like kjapp i dag som for 4 år siden da jeg kjøpte den. Det er installert på en Samsung 830 SSD og ingenting har blitt tregere idet hele tatt på disse 4 årene. Ikke reinstallert en eneste gang. 

 

Mine to bærbare er oppgradert til Windows 10 og funker topp. Storfornøyd med de.

Lenke til kommentar

 

Har du noen god grunn til å hoppe over sikkerhetsoppdateringene og de endringene som er gjort i Os'et som gir bedre ytelse på de fleste maskinene jeg har testet?

 

Eneste grunnen her er at printeren ikke funker på Win 10. Den printer mer enn godt nok og virker fortsatt, så blir helt feil å skrote den for noe nytt.

 

Hvorfor kan ikke slikt bare ha standardiserte drivere som er bakoverkompatible? Er vel det at fabrikantene tenker mer på hva som lønner seg for aksjonærene enn hva som lønner seg for miljøet. Da er det bare fint at ting tar kvelden etter noen år.

 

Og når du må ha oppdaterte drivere for å få dingsen til å funke så er det jo lagt inn en sluttdato, uansett om du har tatt aldri så godt vare på utstyret.

Lenke til kommentar

 

 

Anbefaler ingen å drive med Pirat med mindre man er skråsikker på hva man holder på med og selv da bør man være klar over at man kanskje gir mer enn det man får. Det kan bli en dyr affære når kontoen plutselig er tom og huslånet går i dass.

 

woot? Makan til skremselspropaganda. Kontoen plutselig tom..

 

Nei, det er en " Worst case scenario" ja, men ganske så mange pc'er er i dag blitt "kompisene" til botnets , til og med Linux er ikke helt fri fra det , Kaspersky (selv om de selvsagt ønsker kunder også) har en grei oversikt til tider over situasjonen og man kan vel si at årsaken til dette er flerfoldig , men mye er nettopp pga bruk av piratvare , falske apper på noen mobile enheter  og brukere som legger til programvare uten å tenke seg om.

 

Poenget er at om man ikke holder seg oppdatert så kan man like så gjerne koble fra pcen fra nettet , da utgjør den langt mindre risiko enn om du lar den stå der og kose seg de neste årene med et os som ikke oppdateres eller forbedres.

 

 

 

Installasjonen på min hoved PC med Windows 7 som jeg bruker daglig i flere timer, er like kjapp i dag som for 4 år siden da jeg kjøpte den. Det er installert på en Samsung 830 SSD og ingenting har blitt tregere idet hele tatt på disse 4 årene. Ikke reinstallert en eneste gang. 

 

Mine to bærbare er oppgradert til Windows 10 og funker topp. Storfornøyd med de.

 

 

Jepp , med SSD er det utrolig hvor fort ting går og det hjelper selvsagt på Oset , men jeg vil anta at vi har litt forskjellig bruksmønstre og det er det som slår inn hos meg i alle fall på denne pcen , HTPC'en som nå har en 850 Evo SSD og nytt kabinett da det ikke ble nok plass til skjermkortet i det gamle fungerer utrolig bra og jeg tror den nå egner seg også til å kunne ta over som hoved spill pc.

Lenke til kommentar

Hvilke rettigheter mister jeg dersom jeg har en uinnstallert Win 8.x lisens? Bindes Windows 10 til den maskinen det innstalleres på?

 

Kan man forvente å se kampanjeoppgraderingsmuligheter ala kr 249,- som skjedde en tremånedersperiode tilbudt WinXP/Win7 opp på Win8, igjen etter 29. juli 2016 - men nå til Win10? (f.eks. Win7/Win8 opp på Win10 kampanjeoppgradering)

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Har du noen god grunn til å hoppe over sikkerhetsoppdateringene og de endringene som er gjort i Os'et som gir bedre ytelse på de fleste maskinene jeg har testet?

Eneste grunnen her er at printeren ikke funker på Win 10. Den printer mer enn godt nok og virker fortsatt, så blir helt feil å skrote den for noe nytt.

 

Hvorfor kan ikke slikt bare ha standardiserte drivere som er bakoverkompatible? Er vel det at fabrikantene tenker mer på hva som lønner seg for aksjonærene enn hva som lønner seg for miljøet. Da er det bare fint at ting tar kvelden etter noen år.

 

Og når du må ha oppdaterte drivere for å få dingsen til å funke så er det jo lagt inn en sluttdato, uansett om du har tatt aldri så godt vare på utstyret.

 

 

Stemmer, dobbeltsidig utskrift forsvant med Win10 på min ganske gamle laserskriver. Nå er den "endelig" blitt tom for toner, så kanskje det er like greit å være miljøfiendtlig å skaffe seg en ny en eller annen gang.

Endret av G
Lenke til kommentar

Eneste grunnen her er at printeren ikke funker på Win 10. Den printer mer enn godt nok og virker fortsatt, så blir helt feil å skrote den for noe nytt.

 

Hvorfor kan ikke slikt bare ha standardiserte drivere som er bakoverkompatible? Er vel det at fabrikantene tenker mer på hva som lønner seg for aksjonærene enn hva som lønner seg for miljøet. Da er det bare fint at ting tar kvelden etter noen år.

 

Og når du må ha oppdaterte drivere for å få dingsen til å funke så er det jo lagt inn en sluttdato, uansett om du har tatt aldri så godt vare på utstyret.

 

 

Om du gir litt mer informasjon kan det være at man kan finne ut om det finnes løsninger for å få den til å fungere. Jeg har gitt glipp på en pulsklokke og noen andre duppeditter fordi produsenten ikke har oppdatert programvaren for å få den til å fungere til Windows 10 , men ser ikke på det som et problem siden enhetene nå er 7-8 år gamle og jeg bruker mobilen isteden.

 

Printere burde la seg fikse derimot.

Lenke til kommentar

 

Er det noen som vet om det er avklart med skifte av maskinvare nå, og flytting av win10? Jeg har nå oppgradert, fått win10 pro, men lisensnøkkelen er den samme som alle andre win10-installasjoner i verden.

 

AtW

 

Om du har pro skal det være uproblematisk slik jeg forstår det. 1 aktiv lissens hele tiden, altså du trenger å deaktivere Os'et på den pcen og så legge det inn på en annen pc.

 

Noe sånt : http://www.tenforums.com/tutorials/35979-product-key-uninstall-deactivate-windows-10-a.html

 

Pro er ikke det samme som retail.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...