Gå til innhold

TEST: Samsung UE65KS9505


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! Takk for en meget god artikkel:)

 

Et par spørsmål,

 

1. Hvordan er denne sammenlignet med fjorårets JS9505?

 

2. Hvordan er denne sammenlignet med HU8505? (kom for et par år siden)

 

Jeg har idag 65HU8505, men vurderer å oppgradere til 65KS9505. Dette skyldes hovedsaklig FALD og at jeg sliter med gjenskinn idag. Har dere noen tanker rundt denne overgangen?

Lenke til kommentar

Hei! Takk for en meget god artikkel:)

 

Et par spørsmål,

 

1. Hvordan er denne sammenlignet med fjorårets JS9505?

 

2. Hvordan er denne sammenlignet med HU8505? (kom for et par år siden)

 

Jeg har idag 65HU8505, men vurderer å oppgradere til 65KS9505. Dette skyldes hovedsaklig FALD og at jeg sliter med gjenskinn idag. Har dere noen tanker rundt denne overgangen?

 

Hei.

 

En av de store forskjellene kontra JS9505 er det nye Moth-filteret som gir bedre sortnivå og ikke minst mindre plager med gjenskinn. I tillegg er også kraftigere lysstyrke når du bruker HDR bedre.

 

Dette er nok med god margin den beste Samsung-skjermen vi har testet når det kommer til å håndtere gjenskinn.

 

Mvh Ole H.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har idag JS9505 (2015 modellen). Hva er de største forbedringene?

 

- Hvor mange FALD soner er det på denne?

- Hvorfor tar dere ikke opp støtte for Dolby Vision? (HDR)

- Har samsung sluttet med mulighet for oppgradering av evolution kit?

- Dere nevner panasonic sin OLED men ikke LG's nye 2016 lineup som er noe billigere.

- Er det mindre "haloing" på denne?

 

Fin test, men synes dere er litt greie på minus siden :)

Lenke til kommentar

Siden de det i artikkelen ofte nevnes hvor fordelaktig prisen til Samsungen er i forhold til Panasonics 65DX900E, så kan jeg legge til at hvis man treffer riktig selger så forsvinner prisforskjellen fort. Fikk faktisk min billigere enn det som Samsungen oppgis til her. (Man får nok også ned prisen på Samsungen hvis man treffer riktig selger også).

 

En annen ting jeg ville bemerket er at selv om Samsung har den fine utskiftbare tilkoblingsboksen, så syntes jeg kabelen var litt kort (Fjorårets toppmodell), og siden det er en spesial kabel, så er det også litt knotete å få byttet den ut hvis man skulle være uheldig. Hadde foretrukket at de hadde benyttet HDMI i stedet, og latt strømmen ha egen kabel.

 

Valgte selv å gå for Panasonic sin tidligere i år. Men skulle jeg valgt i dag, så ville den buede skjermen og denne tilkoblingsboksen vært grunnen til at jeg ikke hadde gått for Samsung. Boksen fordi jeg er av de får som har utstyret stående ett annet sted, og denne da hadde vært en ulempe plasseringsmessig når kun TVen henger på veggen, og alt annet i ett skap i gangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei! Takk for en meget god artikkel:)

 

Et par spørsmål,

 

1. Hvordan er denne sammenlignet med fjorårets JS9505?

 

2. Hvordan er denne sammenlignet med HU8505? (kom for et par år siden)

 

Jeg har idag 65HU8505, men vurderer å oppgradere til 65KS9505. Dette skyldes hovedsaklig FALD og at jeg sliter med gjenskinn idag. Har dere noen tanker rundt denne overgangen?

 

Hei.

 

En av de store forskjellene kontra JS9505 er det nye Moth-filteret som gir bedre sortnivå og ikke minst mindre plager med gjenskinn. I tillegg er også kraftigere lysstyrke når du bruker HDR bedre.

 

Dette er nok med god margin den beste Samsung-skjermen vi har testet når det kommer til å håndtere gjenskinn.

 

Mvh Ole H.

Tusen takk!

 

Du anser mao KS9505 et vesentlig steg opp fra JS9505?

 

Hvordan er ks9505 sammenlignet med HU8505?

Lenke til kommentar

Har idag JS9505 (2015 modellen). Hva er de største forbedringene?

 

- Hvor mange FALD soner er det på denne?

- Hvorfor tar dere ikke opp støtte for Dolby Vision? (HDR)

- Har samsung sluttet med mulighet for oppgradering av evolution kit?

- Dere nevner panasonic sin OLED men ikke LG's nye 2016 lineup som er noe billigere.

- Er det mindre "haloing" på denne?

 

Fin test, men synes dere er litt greie på minus siden :)

 

Sist jeg sjekket så hadde LG kun OLED i 55" størrelse i denne pris klassen. Skal man opp på 65" så koster de 60 og 75 tusen: http://www.elkjop.no/catalog/tv-lyd-og-bilde/no_tv/tv?SearchParameter=%26%40QueryTerm%3D*%26ContextCategoryUUID%3DDdOsGQV5oPAAAAFDEkw2st6B%26discontinued%3D0%26ManufacturerName%3DLG%26online%3D1%26Produkttype%3DOLED-TV%26Skjermst%25C3%25B8rrelse%2B%2528tommer%2529%3D60%2B-%2B69%26%40Sort.ViewCount%3D1&PageSize=45&ProductElementCount=&searchResultTab=Products&CategoryName=no_tv&CategoryDomainName=store-elkjop-ProductCatalog#filter-anchor

 

(Ser B versjonen nå har kommet til 60 tusen).

 

Evolution kit er vel den tilkoblingsboksen, så tror de fortsatt har mulighet for å oppgradere eldre skjermer, men de eldre skjermene får aldri den store oppgraderingen som er HDR med mye Nits, det er verdt oppgradering (Min bror skal bytte sin nye TV fra i fjor etter at han så min med dette).

 

Dolby Vision er det vel bare LG som støtter enda så vidt jeg husker. Men hvor viktig det blir i fremtiden er usikkert, da det som blir utgitt i dag er HDR10 kodet på UHD BD. Amazon Prime har vel noe DV mener jeg noen nevnte. Bare synd man ikke får så lett tilgang til det her i Norge. Hadde abonnert tvert siden de allerede har nokså mye HDR utgitt, spesielt i forhold til Netflix.

Lenke til kommentar

Spennende og fin artikkel. Må likevell si meg uenig i at tven ikke trenger pekefunksjon. Dette hadde de på modeller helt ned i 6 serien i fjor. Hvorfor ikke ha med dette i år også? Navigasjon i nettleseren er svært tungvindt med løsningen samsung har valgt her. Burde telle som trekk.

Lenke til kommentar

 

...

 

Sist jeg sjekket så hadde LG kun OLED i 55" størrelse i denne pris klassen. Skal man opp på 65" så koster de 60 og 75 tusen: http://www.elkjop.no/catalog/tv-lyd-og-bilde/no_tv/tv?SearchParameter=%26%40QueryTerm%3D*%26ContextCategoryUUID%3DDdOsGQV5oPAAAAFDEkw2st6B%26discontinued%3D0%26ManufacturerName%3DLG%26online%3D1%26Produkttype%3DOLED-TV%26Skjermst%25C3%25B8rrelse%2B%2528tommer%2529%3D60%2B-%2B69%26%40Sort.ViewCount%3D1&PageSize=45&ProductElementCount=&searchResultTab=Products&CategoryName=no_tv&CategoryDomainName=store-elkjop-ProductCatalog#filter-anchor

 

(Ser B versjonen nå har kommet til 60 tusen).

 

Evolution kit er vel den tilkoblingsboksen, så tror de fortsatt har mulighet for å oppgradere eldre skjermer, men de eldre skjermene får aldri den store oppgraderingen som er HDR med mye Nits, det er verdt oppgradering (Min bror skal bytte sin nye TV fra i fjor etter at han så min med dette).

 

Dolby Vision er det vel bare LG som støtter enda så vidt jeg husker. Men hvor viktig det blir i fremtiden er usikkert, da det som blir utgitt i dag er HDR10 kodet på UHD BD. Amazon Prime har vel noe DV mener jeg noen nevnte. Bare synd man ikke får så lett tilgang til det her i Norge. Hadde abonnert tvert siden de allerede har nokså mye HDR utgitt, spesielt i forhold til Netflix.

Takk for svar.

 

Netflix bruker også Dolby Vision og har inngått avtale å bruke dette på fremtidige utgivelser (HDR10 er også støttet). Amazon Prime og Vudu bruker også DV, men som sagt har ikke vi norske statsborgere tilgang på disse tjenestene enda.

 

TCL, LG og Vizio støtter Dolby Vision idag.

 

Når det gjelder One Connect mini boksen så ligger ikke CPU og andre komponenter lengre i denne, og leste at samsung har gått bort i fra oppgradering av evolution kit på 2016 modellene. Dette ser jeg på som et minus, da f.eks hvis Dolby Vision blir et format som blir stort i fremtiden, så har man ikke mulighet til å oppgradere. Dette var en av grunnene til at jeg gikk for JS9505 i fjor, pga samsung har gitt mulighet for oppgradering etter som nye HDMI standarder osv endres underveis.

 

Flott TV er det uansett :)

Lenke til kommentar

Hvorfor er folk her så imot curved tv? Jeg har ikke noe erfaring med de selv, så jeg er genuint nysgjerrig. Er det bare en gimmick, eller har det noe for seg?

 

For det første er det utrolig egoistisk. Som AndersT2 påpeker så er det genialt til PC. Da sitter du nærme, alene og ofte i et mørkt rom.. Videre så blir alt av refleksjoner fanget opp i et bredere spekter og sentrert rett i trynet ditt. Prøv i en butikken. Sett deg i sweetspot'n så skjønner du fort hva jeg snakker om. Det ser heller ikke bra ut på veggen når tven skal henges opp. Og til slutt så har det ekstremt liten effekt når du har 65" og sitter 4-5 meter unna.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor er folk her så imot curved tv? Jeg har ikke noe erfaring med de selv, så jeg er genuint nysgjerrig. Er det bare en gimmick, eller har det noe for seg?

Pga stuens utforming, gjelder for meg ihvertfall. Hos oss er stuebordet rett foran tven. Sofa og lenestol på hver sin side, så ingen har glede av "egoskjerm". 

Kan man sitte rett foran kan det gi en viss nytte siden du fjerner noe vinkel, sliter selv med å finne den store gleden om jeg tester i en butikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er folk her så imot curved tv? Jeg har ikke noe erfaring med de selv, så jeg er genuint nysgjerrig. Er det bare en gimmick, eller har det noe for seg?

 

Det lille jeg var borti det når min bror hadde Samsungs toppmodell i fjor på "lån", så var det ikke positivt. Jeg satt litt til siden, og gjenskinnet var fra over gardinen bak oss, ga en rett strek på høyre side av skjerm (lengst vekk fra meg), og på venstre så ble det en hakkete strek. Min bror ga opp TVen til slutt, da buen irriterte han når han så film, og de sorte strekene over og under bildet på 2.40:1 film, så syntes han det ble for ødeleggende for bildet.

 

God innsyn får man kun fra sweetspot. Enkelte hevder det gir bedre innsynsvinkel for alle. Men det kan det umulig gjøre, da de som sitter på høyre side ser bedre på en kurvet skjerm fra midten og til venstre kant, men fra midten og til høyre kant så kan det ikke bli annet enn verre i forhold til en flat TV. For at kurven skal funke 100%, så må man også på helt riktig avstand i forhold til svingradiusen. Mener å huske at denne på Samsung var 4 meter. Da har man riktig avstand til hele skjermen på det ene punktet.

 

Henger man TVen på veggen, så ser det jo også nesten bare dummere ut. Ser ut som TVen stikker da ut enda lenger i fra veggen enn en normalt TV gjør.

 

Men alt kommer ned til smak og behag. Noen liker det, andre ikke. Har ikke kurvet PC skjerm i dag, men min neste blir det.

Lenke til kommentar

LCD er vel ganske dødt om dagen ?

 

"Kampen om LCD-tronen holdes i dag"

 

Er vel LED teknologi som brukes i dagens tv'er er det ikke det ?

 

Nei. da har du gått på reklame. LED er bakgrunnsbelysningen. Det som lager selve bildet er fortsatt LCD, samme som for 10 år siden.

Før var det lysrør bak, i dag er det LED. Derfor heter det LED-LCD. Det finnes også rene LED "TV"er, men det er de du ser på store stadioer.

 

På LED-LCD TVer så er det 2 typer baklys, Edge-LED og FALD (Full Array LED Display). Edge har en LED stripe på sidene eller over og under skjermen. Mens FALD har direkte LED lys bak, og kan også dimmes i soner. Denne Samsungen har det. FALD er veldig mye dyrere, men gir også veldig mye bedre bilde. De fleste TVer er Edge-LED, og de gir ofte mye feil på baklyset. Spesielt i hjørner vil man kunne se at det er for mye lys. Men det kan variere ekstremt fra TV til TV, selv innen samme modell fra samme produsent.

 

Utenom LCD, så er det OLED som er kommet, men fortsatt dyrt, og sliter litt med innbrenning.

Endret av AndersT2
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...