Gå til innhold

TEST: Samsung UE65KS9505


Anbefalte innlegg

 

LCD er vel ganske dødt om dagen ?

 

"Kampen om LCD-tronen holdes i dag"

 

Er vel LED teknologi som brukes i dagens tv'er er det ikke det ?

 

Nei. da har du gått på reklame. LED er bakgrunnsbelysningen. Det som lager selve bildet er fortsatt LCD, samme som for 10 år siden.

Før var det lysrør bak, i dag er det LED. Derfor heter det LED-LCD. Det finnes også rene LED "TV"er, men det er de du ser på store stadioer.

 

På LED-LCD TVer så er det 2 typer baklys, Edge-LED og FALD (Full Array LED Display). Edge har en LED stripe på sidene eller over og under skjermen. Mens FALD har direkte LED lys bak, og kan også dimmes i soner. Denne Samsungen har det. FALD er veldig mye dyrere, men gir også veldig mye bedre bilde. De fleste TVer er Edge-LED, og de gir ofte mye feil på baklyset. Spesielt i hjørner vil man kunne se at det er for mye lys. Men det kan variere ekstremt fra TV til TV, selv innen samme modell fra samme produsent.

 

Utenom LCD, så er det OLED som er kommet, men fortsatt dyrt, og sliter litt med innbrenning.

Jeg har OLED ifra LG og har ingen innbrenning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Holdningene til kant-LED er for så vidt ca 10 år gamle også. At dagens modeller i det litt dyrere segmentet (>25000) har enorme forskjeller mellom kant og bak-LED er også en myte. Under normale lysforhold kan være svært vanskelig å se forskjell overhodet.

Lenke til kommentar

Ikke for å klage, men det blir litt som om folk på ungdomsskolen har laget denne anmeldelsen. Det er veldig lite informasjon som er verdt noe.

 

* FALD eller ikke

* Målt hz

* Når man snakker om HDR, så er det viktig å poengtere forskjellen mellom HDR10 VS Dolby Vision. HDR10 som Samsung og mange andre bruker er langt unna det beste. Se her fks: 
http://www.hdtvtest.co.uk/news/dolby-hdr-201606214303.htm
* Blir også overrasket over at dere nevner en Pana OLED til slutten, når alle seriøse TV anmeldere har nevnt LG sin nye 2016 OLED serie som referanse TV i år.

* Blir backlight distribuiert fra ned og opp som det ble på KS9005? Har fått mye pes for det.

thermal.jpg
* Tester dere for judder?

* Måler dere DCI coverage? 

Ønsker at dere kan gå igjennom rutinene på anmeldelse av TV. Da det er mange hakk bak de fleste der ute, og jeg får et inntrykk at det er mer snakk om clickbait og roping og skriking uten noen form for god informasjon.

Her er en fin referanse: 

http://www.hdtvtest.co.uk/news/ue55ks9000-201603244256.htm

 

PS: En siste ting. Det har ingenting for seg å poste bildeinnstillingene man bruker på en TV. Alle panel er forskjellig og å bruke andres innstilinnger på en annen TV kan i værste fall føre til at bildet ser helt feil ut.

Endret av henrikrox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har LG 65E6V OLED og har hatt 55EG960V også. Aldri vært plaget av innbrenning. Så det er bare tull.

 

OLED er fortsatt best, i min mening. Men det koster flesk ja...

E6, B6, C6 og G6 er fantastiske TVer, men ja det koster å være kar.

 

Har også blitt kåret til referanse av flatpanels og hdtvtest

http://www.hdtvtest.co.uk/news/oled55e6-201604274285.htm

 

Holdningene til kant-LED er for så vidt ca 10 år gamle også. At dagens modeller i det litt dyrere segmentet (>25000) har enorme forskjeller mellom kant og bak-LED er også en myte. Under normale lysforhold kan være svært vanskelig å se forskjell overhodet.

Problemet nå er at Samsung har begynt med ny plassering av kant-led. Se bilde over jeg postet. Noe som gjør at man får enda værre "screen uniformity". Er en grunn til at rammene er mindre i år enn på JS9005. Å bruke så mye penger på TV og med så elendig sort nivå er for meg ubegripelig.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar
"..

Utenom LCD, så er det OLED som er kommet, men fortsatt dyrt, og sliter litt med innbrenning."

 

[Flisespikking]

Utbrenning, en OLED brenner ut - pixlene falmer over tid, de som lyser mest hvitt falmer mest og du får et bokstavelig talt utbrent bilde.

Jeg sier ingenting om hvor vanlig dette er dog, da jeg ikke har noen erfaring.

[/Flisespikking]

Lenke til kommentar

Hmm. Sikkert en bra tv, men det beste de noensinne har testet?? LCD vil aldri kunne matche oled teknologi. Sortnivå og kontrast er overlegent når hver pixel er sin egen lyskilde. LCD gir et mer flatt bilde uten den tydelige dybden som oled gir. For meg er det stor forskjell. Men bevares sikkert en bra TV.

Lenke til kommentar

Hvorfor er folk her så imot curved tv? Jeg har ikke noe erfaring med de selv, så jeg er genuint nysgjerrig. Er det bare en gimmick, eller har det noe for seg?

 

Jeg har selv 65HU8505 og vi har to lamper på veggen ved sofaen hvor vi sitter, dette lager en lysstripe på skjermen, så aldri mer buet tv for min del, er bare glad jeg fikk tv'n til 15000,- når den egentlig kostet 30 (Feilprising hos nettbutikk)

Lenke til kommentar

Utrolig mange folk som er negative til denne tv'n. utrolig at ingen har dradd frem og argumentert for gamle gamle Kuron :)

 

vi har vel alle sett fjorårets 9505 og den er nydelig, denne slår 9505 på alle punkter.

 

Feil, den slår ikke 9505 på alle punkter, den har en del mangler ifm. 9505 som 3D, Prossering og er ikke en FALD TV, noe som reduserer opplevd bildekvalitet. JS9505 som var fjorårets toppmodell har i år fått KS9800 som arvtager. Denne KS9505 er en slankere og på ett par områder en nedskalert versjon av JS9505, men med ny Tizen, Moth filter etc. så er KS9505 en veldig bra TV. Prøv Samsungs nye 4K/HDR spiller til en JS9505 og en KS9800 og du vil ikke se forskjell på bildekvalitet!

Lenke til kommentar

 

Utrolig mange folk som er negative til denne tv'n. utrolig at ingen har dradd frem og argumentert for gamle gamle Kuron :)

 

vi har vel alle sett fjorårets 9505 og den er nydelig, denne slår 9505 på alle punkter.

 

Feil, den slår ikke 9505 på alle punkter, den har en del mangler ifm. 9505 som 3D, Prossering og er ikke en FALD TV, noe som reduserer opplevd bildekvalitet. JS9505 som var fjorårets toppmodell har i år fått KS9800 som arvtager. Denne KS9505 er en slankere og på ett par områder en nedskalert versjon av JS9505, men med ny Tizen, Moth filter etc. så er KS9505 en veldig bra TV. Prøv Samsungs nye 4K/HDR spiller til en JS9505 og en KS9800 og du vil ikke se forskjell på bildekvalitet!

FEIL. Ks9505 er arvtageren til JS9505.

 

KS9505 har FALD. KS9800 er kun en 88 tommer med samme specs som KS9505.

Lenke til kommentar

 

 

Utrolig mange folk som er negative til denne tv'n. utrolig at ingen har dradd frem og argumentert for gamle gamle Kuron :)

 

vi har vel alle sett fjorårets 9505 og den er nydelig, denne slår 9505 på alle punkter.

 

Feil, den slår ikke 9505 på alle punkter, den har en del mangler ifm. 9505 som 3D, Prossering og er ikke en FALD TV, noe som reduserer opplevd bildekvalitet. JS9505 som var fjorårets toppmodell har i år fått KS9800 som arvtager. Denne KS9505 er en slankere og på ett par områder en nedskalert versjon av JS9505, men med ny Tizen, Moth filter etc. så er KS9505 en veldig bra TV. Prøv Samsungs nye 4K/HDR spiller til en JS9505 og en KS9800 og du vil ikke se forskjell på bildekvalitet!

FEIL. Ks9505 er arvtageren til JS9505.

 

KS9505 har FALD. KS9800 er kun en 88 tommer med samme specs som KS9505.

Seriøst, sjekk din kunnskap før du snakker. Les om KS9505 her og få litt kunnskap. Det er KS9800 som er FALD:http://www.avsforum.com/forum/166-lcd-flat-panel-displays/2382586-samsung-ks9500-owner-thread.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...