Gå til innhold

Nå kommer de lynraske 4K-skjermene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må vel komme en oppfølger displayport-standard ut på markedet, evt. HDMI 3.x som kan ta datastrømmene over en enkelt kabel.

 

Eller er 1080 fra nVidia ikke sterk nok for 144 Hz på et kort alene? Tolker det til å kun være en kontaktsbegrensning, og ikke en regnekraftsbegrensning fra GPU?

 

Hvorfor IPS og ikke OLED?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Endelig den skjermen har jeg ventet lenge på, usikkert om Gsync\Freesync blir å finnes med disse skjermene?

Eller nvidia 3dvision? Selv om det muligens er på vei ut med 3d er det morsomt alikevell.

 

Frykter man må ha GTX 1080 SLI eller GTX 1080 TI mist hvis man skal klare å spille de fleste spill 4k 120 hz.

Det er en oppgradering jeg venter på.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som synes at 27 tommer kan bli litt i største laget? Har prøvd 27 tommer skjerm selv, men nå bruker jeg en 24 tommer.

 

Jeg håper på en 4K OLED G-Sync 120hz (eller mer) 24" skjerm på sikt. En skjerm som i tillegg har en bra skalerings-algoritme, slik at jeg kan kjøre 2:1 pikselforhold på nyere spill i 1080p. Da kan jeg kjøre krevende spill i 1080p med doble piksler, noe som gjør at hver enkelt piksel blir like sylskarpe i 1080p med en 4k skjerm, som på en 1080p skjerm.

 

Tviler på at dette kommer til å skje derimot.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Må vel komme en oppfølger displayport-standard ut på markedet, evt. HDMI 3.x som kan ta datastrømmene over en enkelt kabel.

AMD RX480 kommer med DisplayPort 1.4 som støtter 4k@120hz. Etter min mening så er det å ofre 24 hz verdt det for å slippe unna 2 kabler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ramse opp en haug av spille gtx 1080 burde takle i 144hz.

 

Dota 2

Cs GO

World of Warcraft

LoL

Heroes of the Storm

Starcraft

 

Blir litt som for meg nå. Jeg har Gtx 980 og 144hz 1440p skjerm. Greier ikke å spille nye spill i mer enn 40-50 fps i 2560x1440, men får fortsatt mye nytte av 144hz. Bare det å bruke windows i 144hz er jo sykt digg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som synes at 27 tommer kan bli litt i største laget? Har prøvd 27 tommer skjerm selv, men nå bruker jeg en 24 tommer.

...

Er du langsynt eller har perfekt syn?

Har hatt 27" 2560x1440 i flere år, og i mange spill som ikke har god skalering blir tekst og ui alt for smått.

Skulle jeg spillt i 4k (3840 x 2160), så måtte den minimum være 34", helst større.

Spesielt i eldre rollespill/strategi med mye tekst er dette ett problem

Endret av per parker
Lenke til kommentar

Må vel komme en oppfølger displayport-standard ut på markedet, evt. HDMI 3.x som kan ta datastrømmene over en enkelt kabel.

 

Eller er 1080 fra nVidia ikke sterk nok for 144 Hz på et kort alene? Tolker det til å kun være en kontaktsbegrensning, og ikke en regnekraftsbegrensning fra GPU?

 

Hvorfor IPS og ikke OLED?

Tuller du nå eller? xD

 

HDMI ligger alltid et hestehode bak DisplayPort. Det er DisplayPort som leder utviklingen her... Ikke omvendt.

 

Om det er en standard som kommer til å overgå DisplayPort så er det ihvertfall IKKE HDMI. Oppfølgeren du snakker om er neste DisplayPort-versjon, og den kommer (når den kommer).

 

Utfordringen er ikke prosesseringen, men kabelen. Teoretisk sett er det ikke noe problem å overgå DisplayPort. Men de vurderer selvsagt standardene utifra pris, praktikalitet etc. De lager ikke en kabel som kan overføre 10 ganger så høy oppløsning når ingen kommer til å bruke det eller betale for det.

 

Fordi OLED er dyrt å produsere. Produksjonen har liten utnyttelsesgrad, og levetiden på panelene er begrenset. Det er enda en ganske ny teknologi. IPS er billigere og mer velprøvd og ikke minst godt videreutviklet.

Endret av AdNauseam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke finstudert nVidia Pascal 1080. Det å holde rede på all versjonsnummerering som florerer er også en utfordring. Er selvfølgelig litt glemskhet også.

 

Men, jeg har f.eks. ikke helt stålkontroll over displayport 1.2 vs 1.3 vs 1.4. Kan jo alltids google det. Så jeg mente på ingen måte at HDMI lå foran displayport i utvikling, ihvertfall ikke til nå.

 

Så det er 1.4 displayport det skal være, og den støtter kun 120 Hz er det en som forteller. Er overrasket over at nVidia ikke kunne legge den til kortet på førstegenerasjon Pascal, evt. førstemodellutgivelse av Pascal. Så denne artikkeldiskusjonen har ihvertfall åpnet øynene mine for den mangelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...