Gå til innhold

Nå kommer de lynraske 4K-skjermene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Styr unna denne her, iallfall for første generasjonen.

AU Optronics er et møkka selskap og sammen med Asus fører det til dårlig QC kontroll og sinte kunder. Hvem tror dere har produsert alle 1440p 144Hz IPS panelene som har gitt en helt ny mening til å spille "panellotteriet".

 

Skjønner ikke hva du griner av. Har selv et ASUS 1440p 144Hz IPS panel og er kjempefornøyd. 4ms latency er ikke mye, og jeg er veldig kresen på slikt.

Lenke til kommentar

 

Hvordan skal man klare å få 144Hz. Nyeste skjermkort fra Nvidia, GTX 1080 støtter jo kun 4K 120Hz med Displayport.

For å si det slik: De nye 4k 144hz skjermene er ikkje akkurat rett rundt hjørnet ;)

 

 

DJ, det var en veldig kort artikkel, har du falt for å bare lese overskriften? :p

 

 

 

 

Midt i artikkelen omtrent:

 

DisplayPort 1.3 er den eneste tilkoblingstypen som støtter overføring av høyoppløst 4K-bilde i 120 Hz, og for å nå opp til hele 144 Hz tar Asus i bruk 

to DisplayPort 1.3-kabler. 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må vel komme en oppfølger displayport-standard ut på markedet, evt. HDMI 3.x som kan ta datastrømmene over en enkelt kabel.

 

Eller er 1080 fra nVidia ikke sterk nok for 144 Hz på et kort alene? Tolker det til å kun være en kontaktsbegrensning, og ikke en regnekraftsbegrensning fra GPU?

 

Hvorfor IPS og ikke OLED?

 

USB Type C

Lenke til kommentar

Er hakkete bilde en begrensing med OLED, og isåfall hvorfor?

Hva er poenget ditt? Vi andre har skrevet en lang liste over begrensninger og ulemper med OLED-teknologien.

 

Spurte du fordi du ikke visste, eller fordi du mener det er feil? Om det er sistnevnte, argumenter imot istedenfor å spør antydende spørsmål.

 

 

USB Type C

Usannsynlig. Du vet USB Type-C lener seg på DisplayPort-protokollen, sant? Endret av AdNauseam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvordan skal man klare å få 144Hz. Nyeste skjermkort fra Nvidia, GTX 1080 støtter jo kun 4K 120Hz med Displayport.

For å si det slik: De nye 4k 144hz skjermene er ikkje akkurat rett rundt hjørnet ;)

 

DJ, det var en veldig kort artikkel, har du falt for å bare lese overskriften? :p

 

 

 

 

Midt i artikkelen omtrent:

 

DisplayPort 1.3 er den eneste tilkoblingstypen som støtter overføring av høyoppløst 4K-bilde i 120 Hz, og for å nå opp til hele 144 Hz tar Asus i bruk 

to DisplayPort 1.3-kabler. 

 

Den setningen fikk jeg ikke med meg. Kanskje jeg leste for fort gjennom artikkelen.

Lenke til kommentar

Refresh rate er jo ikke alt. LCD har jo fremdeles motion resolution, motion blur, pixel respons osv som ikke er likt som på CRT.

Refresh rate har betydning som ikke berører motion blur og pixel respons på helt andre områder enn folk tror. Dersom du programmerer OpenGL eller Direct3D så er du kanskje kjent med problemet med input delay, du trykker en tast og så kommer responsen litt etterpå, eller beveger musa så roterer 3d verdenen med litt etterslep. Det er input delay og har med refresh rate å gjøre. Men det er ikke fordi skjermen din ikke klarer å gjengi nok bilder i sekundet, det har noe å gjøre med at input handleren ikke får kjørt seg mens render rutinen sitter å venter på vsync, og jo raskere refresh rate du har, jo bedre respons får du når du trykker på tastaturet og beveger musa.

 

Så refresh rate er veldig viktig, selv om du ikke nødvendigvis får bedre frames av det så er det alltid, dvs alltid bedre med høyere refresh rate på tross av at du ikke får utnyttet alle framene du kunne fått.

 

Motion blur og pixelrespons har ingen effekt på input delay. Dersom du spiller et spill på 60 hertz, og en annen spiller et spill på 120 hertz så har brukeren med 120 hertz dobbelt så rask responstid på tastaturet og musen.

 

Spiller du med 60 hertz og en annen med 144 hertz så har første bare 41% av responstiden til sistnevnte. Dvs, for hver potensiell mus-event så har første 60 mus-eventer per X intervall og sistnevnte 144 mus-eventer.

 

Hvis du lurer på om dette er merkbart så kan jeg bekrefte at det er svært merkbart. Har du råd til det, gå for et 144 hertz panel og ikke snu deg tilbake.

Endret av VampireLord
Lenke til kommentar

Må vel komme en oppfølger displayport-standard ut på markedet, evt. HDMI 3.x som kan ta datastrømmene over en enkelt kabel.

 

Eller er 1080 fra nVidia ikke sterk nok for 144 Hz på et kort alene? Tolker det til å kun være en kontaktsbegrensning, og ikke en regnekraftsbegrensning fra GPU?

 

Hvorfor IPS og ikke OLED?

 

GTX 1080 klarer 4K, men for å kunne få skikkelige framerates så må man klare seg uten enkelte "eye-candy" faktorer som f.eks AA og sette ned grafikkinnstillingene til Medium eller High (avhengig av spill og grafikkmotor) i nyere titler.

 

IPS er godt kjent innen PC skjermer, og få andre paneler kan gjengi like klare farger.. Men i og med at man fortsatt bruker et LED-LCD type panel så vil man ikke få et like bra sortnivå som OLED.. Men på den andre siden så sliter OLED (i likhet med den eldre plasma teknologien) også med innbrenning av bilde.

Det passer dårlig på en PC-skjerm der du har mye stillestående bilder og diverse elementer på skjermen..

 

Derfor er ikke OLED noe særlig egnet til pc-skjermer enda, men teknologien utvikler seg fort, så om noen år har vi sikkert OLED-skjermer som har eliminert problemet med innbrenning.

Men inntil videre får vi klare oss med IPS

Lenke til kommentar

 

Er hakkete bilde en begrensing med OLED, og isåfall hvorfor?

Hva er poenget ditt? Vi andre har skrevet en lang liste over begrensninger og ulemper med OLED-teknologien.

 

Spurte du fordi du ikke visste, eller fordi du mener det er feil? Om det er sistnevnte, argumenter imot istedenfor å spør antydende spørsmål.

 

 

USB Type C

Usannsynlig. Du vet USB-C lener seg på DisplayPort-protokollen, sant?

 

 

Jeg spør fordi jeg lurer:

 

1. Hvor stort er innbrenningsproblemet reelt med dagens produkt.

2. Hva forårsker de meldte bevegelsesproblemene? Er det bare sample and hold? Pixel-refreshen skal være mye raskere, er det bare det er det enkelt løsbart, men irriterende om de ikke har løst det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...