Gå til innhold

Nå skal Apple gi telefonene sine lengre batteritid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, et lite sitat fra kilden: "A new battery technology could also play a role in Apple's plans to develop a car."
En bil er vel mobil, men er ikke en telefon, slik Tek i denne artikkelen tror Apple har hovedfokus på...

Spoler man tilbake i tid så ansatte Apple mange slike batteriforskere for over et år siden:
http://www.reuters.com/article/us-apple-autos-battery-idUSKBN0LO25N20150220

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at hver gang det innføres en mer plassbesparende batteriteknologi, svarer designeren med å lage en tynnere mobiltelefon.

 

Den lages gjerne av de mest skrøpelige materialene som er tilgjengelig, for å forsterke den "eksklusive" følelsen.

Eksempel: Sony-telefoner med bakside av glass som sprekker uten grunn, og iPhone som bøyer seg i lomma.

 

Telefonen må altså beskyttes av plast/gummideksel hvis du vil føle deg trygg på at den ikke knuser.

Da er telefonen verken tynn eller "eksklusiv" lengre. Den ser bare ut som plastdekselet som dekker den.

 

Jeg håper heretter at bedre batteriteknologi betyr bedre batterilevetid. Ikke bare at telefonene kan bli tynnere med lik batteritid som før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at hver gang det innføres en mer plassbesparende batteriteknologi, svarer designeren med å lage en tynnere mobiltelefon.

 

Den lages gjerne av de mest skrøpelige materialene som er tilgjengelig, for å forsterke den "eksklusive" følelsen.

Eksempel: Sony-telefoner med bakside av glass som sprekker uten grunn, og iPhone som bøyer seg i lomma.

 

Telefonen må altså beskyttes av plast/gummideksel hvis du vil føle deg trygg på at den ikke knuser.

Da er telefonen verken tynn eller "eksklusiv" lengre. Den ser bare ut som plastdekselet som dekker den.

 

Jeg håper heretter at bedre batteriteknologi betyr bedre batterilevetid. Ikke bare at telefonene kan bli tynnere med lik batteritid som før.

 

Vel, du har i det minste muligheten til å velge om du vil ha en beskyttet telefon eller en lekker telefon. Lager de en tanks, så har du kun et valg og det vil drive mange kunder bort.

Det er veldig greit å kunne selv velge hvordan du vil beskytte telefonen din

Lenke til kommentar

Så nå blir det krig på batterifronten også via Apple Patenter? Huff gleder meg...

Vi får håpe at Tesla og andre selskap er ute med patentene sine på ny batteriteknologi lenge før Apple får sjangsen sånn at det ikke blir de tilstandene som har rådet på smart telefon markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Så nå blir det krig på batterifronten også via Apple Patenter? Huff gleder meg...

Vi får håpe at Tesla og andre selskap er ute med patentene sine på ny batteriteknologi lenge før Apple får sjangsen sånn at det ikke blir de tilstandene som har rådet på smart telefon markedet.

 

Altså, Apple oppfant Litium! Bare vent å se!

Lenke til kommentar

Det store spørsmålet er vel hvorfor ikke Apple, Tesla og Sony (i tillegg til eventuelt andre) ikke slår sammen ressursene sine og skaper en koallisjon som benytter de BESTE folkene til å utvikle den BESTE løsningen for de BESTE batteriene. Alle som er bidrar til denne utviklingen kan benytte den gratis, andre må betale. Plutselig sitter vi med telefoner som har 168 timer med aktiv bruk og biler som kan kjøre Bergen-Oslo-Trondheim på en lading. Verden blir et bedre sted. (Mtp forurensing av batteriproduksjon, kanskje ikke rent miljømessig:)

 

Men i den virkelige verden eksisterer ikke idealisme. Det er viktigere å være bedre enn konkurrentene. Det er viktigere at telefonen holder én time lenger enn den viktigste konkurrenten. Det er viktigere at bilen går fra 0-100 (eller over fartsgrensen) på 4 sekunder.

Lenke til kommentar

iPhone "bendgate" er ikke bra nok.

De trenger ikke å lage en tanks, men en mellomting.

 

Nå er det vel rett og rimelig å tro at Apple har tatt lærdom av "bendgate" på iPhone 6 ettersom 6S har gjort det betraktelig mye bedre ifølge målingene og virker å være tilnærmet ubøyelig om du ikke virkelig går inn for å ødelegge den. Ville vært rart om Apple plutselig skulle glemme det igjen til neste generasjon. Den nye legeringen de benytter har nok kommet for å bli og de har nok innført noen nye rutiner for testing av bøying på nyere modeller før de går ut av prototyp.

Lenke til kommentar

Apple er en av de største aktørene, og iPhone 6 er ikke så lenge siden at vi trygt kan si at alt er bedre nå.

Jeg sverger til Sony, men har hatt flere tilfeller av sprukket glass uten åpenbar årsak.

 

Når man klarer å bygge mer effektive batterier, kan man gi telefonene bedre batterikapasitet og/eller mer solid skall.

Ikke bare konkurrere om å lage papirtynne telefoner med de samme feilene som dagens telefoner har.

De er tynne nok nå.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Viktig med god kapasitet. Men også viktig at levetiden ikke blir lengre. Man vil jo helst at kapasiteten skal begynne å bli plagsomt lav i tide til neste modell er ute.

 

Dagens lithium-ion-batterier har fordelen (For produsentene) at de har en begrenset livstid ved normal bruk. Man kan jo forlenge levetiden ved å aldri lade batteriet verken helt opp eller helt ut, men hvem gidder nå det? En varm sommerdag i bilen gjør også underverker for salget av nye telefoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det store spørsmålet er vel hvorfor ikke Apple, Tesla og Sony (i tillegg til eventuelt andre) ikke slår sammen ressursene sine og skaper en koallisjon som benytter de BESTE folkene til å utvikle den BESTE løsningen for de BESTE batteriene. Alle som er bidrar til denne utviklingen kan benytte den gratis, andre må betale. Plutselig sitter vi med telefoner som har 168 timer med aktiv bruk og biler som kan kjøre Bergen-Oslo-Trondheim på en lading. Verden blir et bedre sted. (Mtp forurensing av batteriproduksjon, kanskje ikke rent miljømessig:)

 

Men i den virkelige verden eksisterer ikke idealisme. Det er viktigere å være bedre enn konkurrentene. Det er viktigere at telefonen holder én time lenger enn den viktigste konkurrenten. Det er viktigere at bilen går fra 0-100 (eller over fartsgrensen) på 4 sekunder.

 

Apple vil definitivt ikke leke med andre i det hele tatt. De patenterer alt de klarer å komme over og bruker sine økonomiske muskler og en haug med advokater for å slå ned alt de kommer over av konkurranse.

 

Tesla derimot frigjorde en haug med batteri-relatert kunnskap og jobber aktivt med alle som vil, slik at alle kan gjøre nytte av teknologien og jobbe felles mot en bedre framtid.

 

I denne sammenhengen bør absolutt ikke de to selskapene nevnes i samme setning engang, sjelden har det vært mer klart at et selskap er best i klassen mens et annet er direkte til hinder for verdens utvikling.

 

Sony er vel noe imellom der, ville sagt de heller mot Apple, men mobilavdelingen er glad i Open Source software, så de får litt kudos for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så nå blir det krig på batterifronten også via Apple Patenter? Huff gleder meg...

Vi får håpe at Tesla og andre selskap er ute med patentene sine på ny batteriteknologi lenge før Apple får sjangsen sånn at det ikke blir de tilstandene som har rådet på smart telefon markedet.

Det store spørsmålet er vel hvorfor ikke Apple, Tesla og Sony (i tillegg til eventuelt andre) ikke slår sammen ressursene sine og skaper en koallisjon som benytter de BESTE folkene til å utvikle den BESTE løsningen for de BESTE batteriene. Alle som er bidrar til denne utviklingen kan benytte den gratis, andre må betale. Plutselig sitter vi med telefoner som har 168 timer med aktiv bruk og biler som kan kjøre Bergen-Oslo-Trondheim på en lading. Verden blir et bedre sted. (Mtp forurensing av batteriproduksjon, kanskje ikke rent miljømessig:)

 

Men i den virkelige verden eksisterer ikke idealisme. Det er viktigere å være bedre enn konkurrentene. Det er viktigere at telefonen holder én time lenger enn den viktigste konkurrenten. Det er viktigere at bilen går fra 0-100 (eller over fartsgrensen) på 4 sekunder.

 

Kan vi ikke ta et skritt tilbake og se på hvem som FAKTISK lager batterier?

World-Battery-Manufacture-Market-Share.p

 

Ja, det er kult at Apple hyrer et par folk. Tela har en ganske stor fabrikk i USA for batterier, men hvordan oppsto dette med batterier for Tesla? Hvor har de alt fra? De har det fra Panasonic. Det er kult at Apple hyrer et par folk, men kommer de i nærheten av hvor mye penger Samsung bruker årlig på ny batteriteknologi? Det er tvilsomt. Svært tvilsomt, spesielt med tanke på Apples R&D budsjett.

 

Hvis LG Chem, Samsung Electronic og Panasonic slår seg sammen er det jo ca 65% alene. Det hadde vært et bra samarbeid det. Samtidig blir alle arbeider sammen om noe det samme som vi så i Soviet f.eks. Du VIL IKKE at de skal slå seg sammen og jobbe sammen. De kommer til å drive med slakk forskning, selge det samme og drive prisfiksing alle sammen. De vil jo være eneste alternativ. Nei takk til monopol, prisfiksing ol.

 

Både LG Chem, Samsung Electronic og Panasonic er store nok til å investere mye penger i utvikling. Det er konkurranse med mye tilgjengelige ressurser. Det er oftest det som er best. Kun slått av krig. Det finnes ingenting bedre for motivasjon og samarbeid enn krig. Da hadde garantert korenerene i LG chem og Samsung Electronics slått seg sammen med større motivasjon enn noen gang før. Pentagon hadde gikk midler til forskning, tatt ut folk fra universiteter i USA ol. Så hvis du vil ha bra batteri, start en krig, bare sørg for at du lever etterpå slik at du kan bruke det. Du bør heller ikke slite med dårlig samvittighet, ellers kan du ikke nyte batteritiden.

 

Samtidig så finnes det jo faktisk fysiske begrensninger for hvor mange du kan få til å jobbe innenfor teknologi i Sør-Korea. Det er ikke som om det bare er et felt de er ledende, eller i toppen i. Alle disse feltene, og kun 50 millioner innbyggere.

 

Er nok en grunn til at Samsung oppretter mange R&D sentre i USA, og samarbeider mye med selskaper og universiteter der. Skulle faktisk ikke overraske meg om Samsung har flere ansatte som forsker på batteri i USA enn Apple. Eller flere totalt sett heller sånn sett. Eksempelvis er Mognoose kjernene i Exynos 8890 utviklet i USA. Tek hadde jo en ekstra sak om den nye lydforskningsavdelingen deres også. Den var og i USA. Så selv med slike begrensninger, så tror jeg nok selskapene klarer å finne gode ansatte i andre land som gjør at utvikling går senere i mangel på nok utdannede personer innen en slik retning i Korea. (sier noe om hvor gode de er til å utnytte en av verdens største ressurser, mennesker).

 

 

Jeg vil aldri forstå hvorfor folk blir så interessert når de ser saker med Apple som gjør slike ting. Se på budsjettene deres. De satser åpenbart ikke tungt på slik. De ansetter et par folk, men sannsynligheten for å revolusjonere verden med et par folk innen teknologi i dag er ekstremt usannsynlig. Det sitter allerede 1 million personer rundt på universiteter og prøver sitt beste for akkurat dette. Andre selskaper driver med storstilt systematisk utforskning ol. Så hvorfor skal akkurat Apple sin lille gjeng være de som finner noe? Jeg ville ikke vært veldig bekymret for patenter akkurat. Det er ikke som om Apple ansatte er velsignet. De har ikke en bonus for å jobbe hos Apple, de jobber som andre mennesker. Det er ingen grunn til at de plutselig skal få til utrolig mye. Bare se på Tesla og, det er ikke som om de på noen måte har gjort det de gjør alene. De har lent seg ganske kraftig på Panasonic og bygget seg opp. Deres Gigafactory er og en samlet investering fra begge partner. Det er nok ikke tvil hvilken side som sitter med mest erfaring og kunnskap om å bygge store fabrikker heller.

 

Tesla og Panasonic er jo et samarbeid som hjelper en del på batteriteknologi. Det er jo til biler pengene ligger. Bare tenk på hvor mange mobilbatterier som skal til for å få samme kapasitet som en Tesla. Ikke bare hjelper de hverandre, men det får jo konkurrentene Samsung og LG som leverer til Volkswagen og GM til å sannsynligvis skru opp farten litt. Det er et potensielt enormt marked, og de kan ikke la Panasonic stikke av med alt. Det er et marked der investeringer nå sannsynligvis vil lønne seg senere, altså store intensiver. Mye av det kommer jo fra Tesla/Panasonic. Så hvorfor snakker vi om Apple? Hva har de med noe å gjøre egentlig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...