Gå til innhold

Nå har Intel offisielt skrudd ned tempoet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Intel opplever god konkurranse i segmentene som selger mest.

 

AtW

 

Jeg er fristet til å si at Intel knapt deltar i konkurransen i de segmentene.

 

Og i den grad de gjør det, så er det kanskje der de mest trenger "optimalization"-trinnet, i alle fall slik jeg ser for meg hva de kan legge i et slik trinn. For Intel har slitt med å knekke nøtta mobile plattformer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Ja, uten konkurranse har de all tid i hele verden på seg. :p

 

Intel opplever god konkurranse i segmentene som selger mest.

 

AtW

Du vet nøyaktig hva han mener. Intel opplever ikke god konkurranse i det segmentet entusiaster er interessert i.

 

 

Ja, og hva så? Intel har store insentiver til å effktivisere, fordi de er svært oppatt av å konkurrere på laveffekt. Det er derfor folk tar feil når de tror intel har masse prosesskrymping de kunne ha gjort, de bare gidder ikke.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg er fristet til å si at Intel knapt deltar i konkurransen i de segmentene.

 

Og i den grad de gjør det, så er det kanskje der de mest trenger "optimalization"-trinnet, i alle fall slik jeg ser for meg hva de kan legge i et slik trinn. For Intel har slitt med å knekke nøtta mobile plattformer.

 

 

 

De har gjort mye bra også, men det tar fryktelig tid før de tør slippe noe som virkelig duger på alt mulig til en billig penge. Ville vel også markedsføringsmessig verdt dumt å bare gi alt bort også.

 

Jeg har en bærbar PC som kanskje er konfigurert litt mindre optimalt for de oppgavene jeg ønsker å gjøre. Er helt grei til enkle oppgaver. Men, når man vil gjøre mye på en gang så klager Windows 10 sin nød. I dag krevde Win10 en restart av alle programmene. Hyggelig.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er grenser for hvor små transistorer kan bli. Det er forståelig at det blir stadig vanskeligere.

Men Intel bør opprettholde utviklingstempoet, selv om de ikke lengre konkurrerer med AMD om raske PC-prosessorer.

Strømforbruket til Intel-prosessorer er fremdeles høyere enn for ARM-prosessorer i mobiltelefoner og nettbrett.

Etter hvert vil laptoper og kontormaskiner kunne bli vifteløse ARM-bokser.

 

Det som står i veien for en slik løsning er Windows og OSX.

Folk vil ha skikkelig operativsystem i PCen, ikke et mobil-OS.

Dataprogrammer i stedet for "apper".

De krever Intel.

 

Laptoper med ARM finnes, men de kalles Chromebook, selges billig og kjører ikke et skikkelig operativsystem.

Windows 10 strekker seg mot å bli prosessor-uavhengig så fremtiden blir spennende.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Laptoper med ARM finnes, men de kalles Chromebook, selges billig og kjører ikke et skikkelig operativsystem.
Windows 10 strekker seg mot å bli prosessor-uavhengig så fremtiden blir spennende.

 

Men, dersom det blir nok et skybasert-OS (evt. utvikling for windows), så er man jo like langt/kort som med Chrome-OS.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Men, dersom det blir nok et skybasert-OS (evt. utvikling for windows), så er man jo like langt/kort som med Chrome-OS.

 

 

Korrekt. Skyen gjør prosessorarkitektur og operativsystem mindre relevant for hver dag som går.

Standardisering av HTML5 og slikt muliggjør også mer konkurranse, der et nytt operativsystem kan utføre de samme oppgavene som Windows. Ellers er jo mangelen på programvare en dødsdom for små operativsystemer.

 

Jeg håper derimot at skyen ikke tar fullstendig overhånd pga. personvern.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med tanke på at 4 år gamle prosessorer fortsatt henger godt med(les: har fortsatt grei ytelse), så er vel kanskje ikke behovet for at Intel skal skru opp tempoet så veldig mye tilstede?

 

Jeg tror det ligger mye her. Man har kommet til et punkt der fornying ikke fører til så store ytelsesforberdinger. Jeg sitter fortsatt på en Macbook Pro 15" mid-2012 med en i7 3615qm, og sliter kun med krefter i spill (det er det mitt GT 650m som er skyld i). Jeg redigerer en del film, Photoshop, litt 3D-modellering samt mengder med musikkproduksjon, så det funker fortsatt fett. Planen er ikke å bytte den ut enda, hvertfall ?

Lenke til kommentar

Tror dette er et fornuftig grep av Intel. Blir lettere å bli kvitt barnesykdommer på denne måten.

 

Det har vært sånn ca. halvannet til to og et halvt år mellom hver syklus, så med ett ekstra ledd (og ingen konkurranse på desktop) kan vi kanskje se for oss en noe lengre syklus enn det, selv om Wikipedia sier 2017-2019. Hvis man skal ha den effekten som du påpeker, bør man altså kun kjøpe hver tredje generasjon av prosessorene, de som kommer i "optimize"-fasen.

 

Kanskje det er en grunn til at de ikke skrur på modellene sine så ofte. Dersom alle de andre kjøperne av prosessorer fra Intel tenker det samme, så vil de få redusert salg av Cannon Lake (2017) og første gen. Ice Lake (2018) mens etterspørselen etter Tiger Lake (2019) vil være god. Så da risikerer man å få en effekt der kun hver tredje modell har gode salgstall, og mange oppgraderer maskinene sine i takt med dette, kanskje så sjelden som annen hver syklus, med 6+ år i mellom. 

 

Og det jeg lurer på er om at det først blir med Tiger Lake (2019) at de setter fokus på på optimalisering av typer som varme, strømforbruk og støy. Men forhåpentligvis er det min alt for enkle forståelse av fasene som lurer meg ;) 

Lenke til kommentar

Tror dette er et fornuftig grep av Intel. Blir lettere å bli kvitt barnesykdommer på denne måten.

 

også @Johannes Birkedal:

 

En av fordelene, selv om de ikke er så heftige eller ekstremt viktige, men likevel veldig hyggelig, det er inntoget/penetrering av ting vi har ventet på - altså nå i ventetiden / mellomtiden, før neste slugger-arkitektur/-er kommer.

 

Tenker spesiellt på USB 3.1.

Det henger enda litt igjen med Displayport og HDMI da, men disse krever jo også sin hardware.

Ellers er det kjærkomment at man får nok et fleksibelt grensesnitt Thunderbolt i en god del CPU'er, men Skylake var stygge med forbrukerne fordi det var kun på bestemte modeller man fikk det.

Bluetooth 4.2 er vel en 2016/2017 greie også, altså opp i fra 4.0/4.1 som har lavere båndbredde og dårligere sikkerhet i forhold.

Minnearkitekturen i nyere skjermkort er spennende, og noe AMD ikke er alene om å sikle etter, selv om de er godt innlemmet i den utviklingen. At Playstation valgte AMD-basert APU, gjør jo oss forbrukere en tjeneste konkurransemessig. For noe må jo AMD også leve av.

Jeg synes monitorutviklingen er veldig stagnert, selv om mye snadder står for dør der. Man kunne med fordel fått 80 tommers monitorer også som en parallell til TV-utviklingen. Kunne gjerne tenkt meg noe slikt når det blir billig nok. Det er nok lenge til.

 

EDIT:

Blingset mellom kodeordene Haswell og Skylake. Var jo Skylake som virkelig på noen modeller hadde thunderbolt ombord. Haswell ble gitt thunderbolt på hovedkort kun på noen få modeller.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men betyr dette hvis AMD Zen blir ubrukelig sammenlignet mot intel.

Så må vi vente til år 2020 for ny cpu teknologi?

 

Cannonlake, Icelake, Tigerlake.

Ellers kanskje prisene faller i bestefall før det?

For er litt i tvil å kjøpe bedre en i5 6600t er noe fornuftig med tanke på dollarkursen.

Den cpuen koster i dag ca 2300 kr.

 

En Intel Core i7-6700T til 4000 kr med kun hypertreading er et dårlig kjøp selv om det kan hjelpe litt.

Tviler på hypertreading koster maks 400 kr ekstra å utvikle.

 

Så litt i tvil om det er vits å vente til sommeren. Beste ville vært om den cpuen var overklokkbar.

Da k verianten trekker mere strøm.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Intel har tapt ekstreme mengder penger på å utvikler SoCer som kan konkurrere med ARM SoCer. Samtidig som det meste de gjør er for å effektivisere CPUene og minske strømforbruket. Samtidig som de kommer med nye teknologier, som det de bruker i Core-M. Ingen konkurranse? Hvorfor taper de så mye penger på dette da?

 

Intel sin HD graphics har og blitt utrolig mye bedre generasjon for generasjon, så her gjør de store forbedringer.

 

Krympingen er Intel allerede klart ledende i, men de har og klart konkurranse fra Samsung og TSCM. AMD har ingenting å si her. Det er ikke som om de ikke gidder å krympe fordi de ikke trenger. Det er fysisk vanskelig.

 

For desktop derimot er det ikke konkurranse, og lite forbedringer.

 

Likevel, folk må slutte å tro at Intel ikke har konkurranse på noen områder som helst, selv om de mangler konkurranse på et. CPUene deres utvikler seg mye for en type produkter. Den typen der de har konkurranse. Bare veldig lite der de ikke har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...