Gå til innhold

Er det slik vi vil bo i fremtiden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meiner eg leste ein liknande sak som dette for ei stund tilbake, ikkje nødvendig same bygg men med same konsept om ei grønnkledd blokk. Der blei det tatt opp ei problemstilling i sjølve vekta på biomassen og korleis dette kan tæra på bygningen, i tillegg til alt av vedlikehald som høyre til eit slikt prosjekt. Skulle gjerne sett meir diskusjon rundt det, evt. andre grunnar til at det ikkje kan realiserast. Er litt kjipt om ein bare designe idylliske løysningar som ikkje funke utan å faktisk komme noko lengre i faktisk utbygging. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tenker mere hva om et fly eller helkopter skulle lannet i en av veggene

 

Når det er bare glass som holder byggningen oppe, dere ser jo på world trade senter.

Så skulle noe samme skjedd her så er de krise for de som bor i midten eller neders.

de blir jo flat som en pannekake.

 

maxresdefault.jpg

 

Det er ikke bare glass som holder opp slike bygninger.

 

AtW

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Meiner eg leste ein liknande sak som dette for ei stund tilbake, ikkje nødvendig same bygg men med same konsept om ei grønnkledd blokk. Der blei det tatt opp ei problemstilling i sjølve vekta på biomassen og korleis dette kan tæra på bygningen, i tillegg til alt av vedlikehald som høyre til eit slikt prosjekt. Skulle gjerne sett meir diskusjon rundt det, evt. andre grunnar til at det ikkje kan realiserast. Er litt kjipt om ein bare designe idylliske løysningar som ikkje funke utan å faktisk komme noko lengre i faktisk utbygging. 

 

Jepp. Er ikke botaniker, men regner med at store trær som vist på illustrasjonene trenger ganske dyp jord. Mye dypere enn de takene som er vist her, og da kan jeg tenke meg at jordlasten blir tung (særlig våt jord).

Lenke til kommentar

Dette er typiske ideéar frå ein arkitekt på ting som blir veldig fint om ein klarer å få det til, men som vil by på ein del utfordringar.

 

Vanligvis når vi snakker om bygningar så gjer ein alt ein kan for å unngå levande planter på konstruksjonane, dette på grunn av at det vanskeligjer vedlikeholdet.

 

Eit typisk problem når ein planter store tre i "små" potter er jo at treet etterkvart vil sprenge seg ut for å kunne vekse seg større. Sjå berre på i gatene der det er planta tre i asfalten, etter nokre år begynder asfalten å sprekke opp fordi røtene prøver å utvide seg horisontalt.

Den same utfordringa vil ein få i ei slik blokk berre at det blir litt vanskeligare (les, dyrare) å gjere noke med det sidan det er så høgt oppe.

 

 

Ikkje at eg har noke i mot at nokon prøver å lage perfekte boliger som oppfyller alle kvalitetane som folk flest vil ha. Men ein kjem uansett ikkje unna at ein må balansere folkets ønsker om boligar som er billige, ligger sentralt, og er store.

Dette prosjektet ordner det slik at mange kan få store leiligheiter med uteområde midt i sentrum, men det blir nok ikkje akkurat billig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker mere hva om et fly eller helkopter skulle lannet i en av veggene

 

Når det er bare glass som holder byggningen oppe, dere ser jo på world trade senter.

Så skulle noe samme skjedd her så er de krise for de som bor i midten eller neders.

de blir jo flat som en pannekake.

 

maxresdefault.jpg

 

Lol. Det er ikke noe bærende glass i denne bygningen eller noen andre bygninger som finnes. Dette er en betongbygning.

Lenke til kommentar

Ser at flere av dere er skeptiske, men dette går bra! Ingeniørene som sitter å tenker ut dette har simultankapasitet nok til å tenke på det meste, det de ikke tenker på fikses i ettertid.

 

Bor for tiden i Singapore, og det er flere bygg som likner på dette. De er utrolig flotte, så har de en helt rå egenskap på å bryte opp ett ellers kjedelig høyhuslandskap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser at flere av dere er skeptiske, men dette går bra! Ingeniørene som sitter å tenker ut dette har simultankapasitet nok til å tenke på det meste, det de ikke tenker på fikses i ettertid.

 

Bor for tiden i Singapore, og det er flere bygg som likner på dette. De er utrolig flotte, så har de en helt rå egenskap på å bryte opp ett ellers kjedelig høyhuslandskap.

 

Skeptiske til hva? Er det flere bygg som likner i betydningen at de har masse trær på bygget? Det har jeg aldri sett i singapore ihvertfall. De som har vært skeptiske til selve bygningsformen ser jeg bare en av, og vedkommende har åpenbart ikke særlig stor konstruksjonskompetanse.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Ser at flere av dere er skeptiske, men dette går bra! Ingeniørene som sitter å tenker ut dette har simultankapasitet nok til å tenke på det meste, det de ikke tenker på fikses i ettertid.

 

Bor for tiden i Singapore, og det er flere bygg som likner på dette. De er utrolig flotte, så har de en helt rå egenskap på å bryte opp ett ellers kjedelig høyhuslandskap.

 

Skeptiske til hva? Er det flere bygg som likner i betydningen at de har masse trær på bygget? Det har jeg aldri sett i singapore ihvertfall. De som har vært skeptiske til selve bygningsformen ser jeg bare en av, og vedkommende har åpenbart ikke særlig stor konstruksjonskompetanse.

 

AtW

Jeg har også sett flere lignende "grønne" bygg når jeg bodde i Singapore. Kjempestilig.

 

StRaTo

Lenke til kommentar

 

 

Ser at flere av dere er skeptiske, men dette går bra! Ingeniørene som sitter å tenker ut dette har simultankapasitet nok til å tenke på det meste, det de ikke tenker på fikses i ettertid.

 

Bor for tiden i Singapore, og det er flere bygg som likner på dette. De er utrolig flotte, så har de en helt rå egenskap på å bryte opp ett ellers kjedelig høyhuslandskap.

 

Skeptiske til hva? Er det flere bygg som likner i betydningen at de har masse trær på bygget? Det har jeg aldri sett i singapore ihvertfall. De som har vært skeptiske til selve bygningsformen ser jeg bare en av, og vedkommende har åpenbart ikke særlig stor konstruksjonskompetanse.

 

AtW

Jeg har også sett flere lignende "grønne" bygg når jeg bodde i Singapore. Kjempestilig.

 

StRaTo

 

 

Med masse trær på av denne typen, og ikke typsike terassebygg o.l? Interessant, har du noen bilder/adresser så man kan se i streetview? (er endel år siden jeg var der sist)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

 

Tenker mere hva om et fly eller helkopter skulle lannet i en av veggene

 

Når det er bare glass som holder byggningen oppe, dere ser jo på world trade senter.

Så skulle noe samme skjedd her så er de krise for de som bor i midten eller neders.

de blir jo flat som en pannekake.

 

maxresdefault.jpg

Du er ikke byggingeniør, antar jeg.

 

Alle vet jo uansett at WTC var en kontrollert sprengning maskert som terroristangrep....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...