Gå til innhold

Sjekk om din mobil kan bruke det nye supernettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I følge Wikipedia er lista mye lengre og inndelt i flere 4G+ hastighetsklasser: 150, 225, 300 og 450 Mbit/s. Hvorfor er den i artikkelen mye kortere? Har det noe å gjøre med støtte i norske nett, hva som selges her eller noe annet?

 

Tom Bäcker: Klarer du å lese nettsider 300 ganger kjappere med 300 Mbit/s enn med 1 Mbit/s? ;) Kanskje man får pløyd seg gjennom noen ekstra sider i løpet av en økt fordi man kaster bort mindre tid på venting, men det ser jeg bare som et gode. Tid er penger.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Seriøst: hva bruker man den hastigheten til? Bruke opp månedens datakvote på ti minutter?

 

Man får lastet ned filen eller bildet eller videoen raskere! Mindre ventetid forstår du!

Datamengden er den samme forstår du!

Datakvoten din blir ikke raskere oppbrukt forstår du :)

Forstår du nå?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Seriøst: hva bruker man den hastigheten til? Bruke opp månedens datakvote på ti minutter?

 

Tanken bak oppgraderingen til LTE-A er ikke at du som bruker alene skal få 300Mbit på telefonen din.

 

Dette gjør Telenor og NetCom for å øke kapasiteten til cellen. Alle som er koblet til cellen vil dele på dens totale kapasitet og jo høyere denne er jo bedre vil opplevelsen for alle kundene være. De siste årene har bruken av data på mobilcellene skutt i været og for å holde tritt med den stadig økende bruken blant kundene må kapasiteten på cellen opp slik at hver enkelt bruker kan få en god surfeopplevelse. På en celle på et tett befolket område kan det være fler hundre klienter koblet til samtidig.

 

Begrensninger i abbenomentet ditt sørger for at du ikke okkuperer for stor del av cellen uten at du betaler for det.

 

Det ville ikke vært mulig og følge utviklingen i bruken ved å bare sette ut fler basestasjoner på 3G eller 4G - det er begrenset hvor nærme de kan stå hverandre før det blir forstyrrelser på frekvensene. Eneste muligheten for å følge utviklingen på bruk er å klare lage nye standarder som klarer å modulere signalet bedre for å få høyere overføringskapasitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

 

Seriøst: hva bruker man den hastigheten til? Bruke opp månedens datakvote på ti minutter?

 

Man får lastet ned filen eller bildet eller videoen raskere! Mindre ventetid forstår du!

Datamengden er den samme forstår du!

Datakvoten din blir ikke raskere oppbrukt forstår du :)

Forstår du nå?

 

Jeg forstår til og med binære tall. Problemet er at Halloween og første juledag går i ett, fordi 31OCT = 25 DEC

 

Edit: jeg har ca 40 mbit/s ned, i Strømmen. Dette testet jeg med Ookla speedtest. Det gikk med 80 megabyte bare for å teste.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

 

 

Seriøst: hva bruker man den hastigheten til? Bruke opp månedens datakvote på ti minutter?

Man får lastet ned filen eller bildet eller videoen raskere! Mindre ventetid forstår du!

Datamengden er den samme forstår du!

Datakvoten din blir ikke raskere oppbrukt forstår du :)

Forstår du nå?

Med flere kanaler ble det mer tv titting på folk forstår du!

Etter hvert som vi har fått raskere bredbånd hjemme, laster vi også ned mer forstår du!

Dermed blir datakvoten brukt opp fortere forstår du!

Forstår du nå? ;P

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med flere kanaler ble det mer tv titting på folk forstår du!

Etter hvert som vi har fått raskere bredbånd hjemme, laster vi også ned mer forstår du!

Dermed blir datakvoten brukt opp fortere forstår du!

Forstår du nå? ;P

Jeg har flere TV kanaler enn tidligere, men ser likevel mindre TV. Jeg har også raskere nett hjemme enn tidligere, når tar det ca 5 min å laste ned en film, istedenfor tidligere da det tok 10 min, men jeg ser ikke flere filmer heller, forskjellen er bare at ting heller er mer tilgjengelig akkurat når jeg vil ha det. Så nei, det er ikke nødvendigvis bare hastighet som avgjør mengden av data man laster ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Seriøst: hva bruker man den hastigheten til? Bruke opp månedens datakvote på ti minutter?

Man får lastet ned filen eller bildet eller videoen raskere! Mindre ventetid forstår du!

Datamengden er den samme forstår du!

Datakvoten din blir ikke raskere oppbrukt forstår du :)

Forstår du nå?

Med flere kanaler ble det mer tv titting på folk forstår du!

Etter hvert som vi har fått raskere bredbånd hjemme, laster vi også ned mer forstår du!

Dermed blir datakvoten brukt opp fortere forstår du!

Forstår du nå? ;P

 

Nei.

Lenke til kommentar

 

 

Med flere kanaler ble det mer tv titting på folk forstår du!Etter hvert som vi har fått raskere bredbånd hjemme, laster vi også ned mer forstår du!

Dermed blir datakvoten brukt opp fortere forstår du!

Forstår du nå? ;P

Jeg har flere TV kanaler enn tidligere, men ser likevel mindre TV. Jeg har også raskere nett hjemme enn tidligere, når tar det ca 5 min å laste ned en film, istedenfor tidligere da det tok 10 min, men jeg ser ikke flere filmer heller, forskjellen er bare at ting heller er mer tilgjengelig akkurat når jeg vil ha det. Så nei, det er ikke nødvendigvis bare hastighet som avgjør mengden av data man laster ned.

Tildigere (Når jeg var ung) var det bare NRK å se på. Når kabel TV kom med flere tv kanaler, ble det mer tv titting.

Når internett via modem kom var det ikke aktuelt å laste ned filmer fordi filene var alt for stor og det tok for lang tid, så du ser sikkert at jo raskere internett en har, jo mer aktuelt blir det å laste ned store filer.

Men det er helt klart at det ikke bare er hastighet som avgjør mengden nedlastet data.

Lenke til kommentar

Blir litt søkt og sammenligne en ISDN linje og det vi har i dag, mot 4G og 4G+. :)

 

En kan alt laste ned ting raskere enn man rekker og se dem, så det eneste man vil oppnå med et raskere nett i dag er kortere laste tid. MEN, samtidig som nettlinjene blir raskere, så vokser også størrelsen på filene, tjenestetilbyderne tillater seg og øke kvaliteten slik at innholdet deres tar mer plass, og det brukes flere megabyte. Så det er klart kvotene også må øke, men det gjør de også jevnlig, selv om det kanskje ikke er i tempoet folk ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte en grisebillig (som enkelte i Tek.no-redaksjonen elsker å bruke som begrep) mobil. Det var en under tusenlappen mobil LG L70 D320, som har følgende hastigheter:

 

 

 

2G bands GSM 850 / 900 / 1800 / 1900 - all models 3G bands HSDPA 900 / 2100 HSDPA 850 / 2100 - D320F8 Speed HSPA 21.1/5.76 Mbps GPRS Class 12 EDGE Class 12

 

 

Beste mobilen jeg noensinne har hatt. Om den mangler 4G fremdeles, gjør meg ikke så altfor mye. Ja, jeg liker teknologispec. jaget, og følger med litt på utviklingen. Men jeg synes jeg fikk sabla mye telefon for pengene når Elkjop hadde kampanje:

 

http://www.gsmarena.com/lg_l70_d320n-6285.php

 

Min 320-modell mangler NFC, som kanskje er et lite aber. Kanskje NFC (digital lommebok med mere) er enda mer å trakte etter enn å få 4G riktig enda.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...