Gå til innhold

Liten kameratøffing ypper seg mot GoPro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fint kamera, men jeg er fortsatt ikke fornøyd med 60 fps (FullHD) til action. Men størrelsen er glimrende. Gopro har alltid vært digert i forhold til den knøttlille sensoren og likevel er batterikapasiteten elendig. Gopro er etter min mening også kraftig overpriset. 100 dollar høres mer riktig ut for et kompaktkamera av denne sorten. Jeg har heller aldri likt Goproens overdrevne vidvinkel. 120 grader er fortsatt ganske mye vidvinkel, men det ser mye mer naturlig ut. Glimrende Polaroid! Men jeg venter på 120 fps (Full HD)-versjonen.

 

PS. Dere har glemt å lage link til den i prisguiden og tipse oss om prisvarsel-funksjonen.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det har vært en masse billige GoPro-etterlignere de siste par årene. Felles for de fleste, er at bildekvaliteten (optisk kvalitet og lysfølsomhet) er "rævva". Denne dingsen er dessverre intet unntak.

 

Se bare på eksempelvideoen i denne artikkelen. De viser bare noen få sekunder, for de tør vel ikke mer. De bildene som er fra kameraet kan ikke en gang sammenlignes med GoPro. Og de er filmet i godt lys. Tenk da hvordan kvaliteten blir i dårlig lys.

 

Men som et rent leketøy, er det sikkert artig nok. Til mer vanlig bruk ville jeg gått for GoPro, eventuelt Sony Action-Cam som også er veldig bra.

Lenke til kommentar

Som om Gopro har noen fantastisk bildekvalitet i dårlig lys :p

 

Gopro black har 1/2,3" sensor, white har 1/2,5" sensor og silver har 1/2,7" sensor, alle med fast blender på f/2,8. Det er på nivå med mange telefonkamera. Nå har jeg ikke funnet spesifikasjonene for Polaroid Cube men regner med de suger omtrent like mye som Gopro sine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som om Gopro har noen fantastisk bildekvalitet i dårlig lys :p

Det har jeg ikke sagt, men selv de rimeligste GoPro'ene har i dårlig lys bildekvalitet på lik linje med Polaroid Cube på en solfylt dag. Så hva er egentlig poenget ditt?

 

Og hvorfor du drar fem mobilkamera, skjønner jeg ikke. Det er ikke det vi snakker om her.

 

Hva jeg prøver å si, er at man får hva man betaler for.

Lenke til kommentar

Det har jeg ikke sagt, men selv de rimeligste GoPro'ene har i dårlig lys bildekvalitet på lik linje med Polaroid Cube på en solfylt dag. Så hva er egentlig poenget ditt?

Interessant at du har sett sammenligningstester på dette allerede, eller testet det selv.

 

Poenget mitt er at uansett hvordan man snur på det så suger nok bildekvaliteten i dårlig lys på både Gopro og Cube. Mulig de suger ulikt mye, men suger det gjør de.

 

Relevansen av mobilkamera er nettopp at bildekvaliteten i dårlig lys kan sammenlignes med de. Dette kommer frem av tallene for blender og sensorstørrelse på Gopro, samt fysisk størrelse på Cube og dets objektiv.

 

Hva jeg prøver å si er at man får et kamera suger i dårlig lys, uansett om man betaler 2-4 tusenlapper for en Gopro eller under tusenlappen for Cube. Begge deler er dagslyskamera.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Interessant at du har sett sammenligningstester på dette allerede, eller testet det selv.

 

Poenget mitt er at uansett hvordan man snur på det så suger nok bildekvaliteten i dårlig lys på både Gopro og Cube. Mulig de suger ulikt mye, men suger det gjør de.

 

Relevansen av mobilkamera er nettopp at bildekvaliteten i dårlig lys kan sammenlignes med de. Dette kommer frem av tallene for blender og sensorstørrelse på Gopro, samt fysisk størrelse på Cube og dets objektiv.

 

Hva jeg prøver å si er at man får et kamera suger i dårlig lys, uansett om man betaler 2-4 tusenlapper for en Gopro eller under tusenlappen for Cube. Begge deler er dagslyskamera.

 

Det er ikke så vanskelig å teste det selv. Jeg har sett hvilken bildekvalitet Cube-kameraet gir i bra lys (videoklippet i artikkelen viser et par sekunder), og jeg har sett hvilken bildekvalitet det rimeligste GoPro kameraet (white) gir i dårlig lys, og GoPro White er like bra i dårlig lys, som Cube er i bra lys. Det dyrere 3+ Black er mye bedre i dårlig lys, enn Cube er i bra lys.

 

I godt lys gir GoPro White bra bildekvalitet, og Cube-kameraet kan ikke en gang sammenlignes med dette. GoPro 3+ Black gir strålende bildekvalitet i bra lys og er et helt annet kamera.

Lenke til kommentar

Så du har ikke sammenlignet de under like forhold? Neivel. Det er fysiske begrensninger ved både Gopro og Cube som man ikke kommer unna. Begge har liten absolutt blender og vil dermed slippe inn et forholdsvis lite antall fotoner som igjen gir mye fotonstøy. Det kan være litt forskjell i sensitivitet mellom sensorene, men det er neppe mye. Begge deler er nok basert på forholdsvis nye BSI-sensorer og det er ikke noen kjempeforskjell mellom de. For å få lite bildestøy i dårlig lys så er det én ting som virkelig gjelder: stor absolutt blenderåpning (antall millimeter diameter). Det korrelerer godt med sensorstørrelse. Med andre ord er det stor sensor som er alfa og omega for god bildekvalitet i dårlig lys. Det har ingen av disse.

 

Forøvrig er Hero3 silver dårligere (mindre sensor, samme blendertall) enn Hero3 White, selv om det koster mer.

Lenke til kommentar

Så du har ikke sammenlignet de under like forhold? Neivel. Det er fysiske begrensninger ved både Gopro og Cube som man ikke kommer unna. Begge har liten absolutt blender og vil dermed slippe inn et forholdsvis lite antall fotoner som igjen gir mye fotonstøy. Det kan være litt forskjell i sensitivitet mellom sensorene, men det er neppe mye. Begge deler er nok basert på forholdsvis nye BSI-sensorer og det er ikke noen kjempeforskjell mellom de. For å få lite bildestøy i dårlig lys så er det én ting som virkelig gjelder: stor absolutt blenderåpning (antall millimeter diameter). Det korrelerer godt med sensorstørrelse. Med andre ord er det stor sensor som er alfa og omega for god bildekvalitet i dårlig lys. Det har ingen av disse.

 

Forøvrig er Hero3 silver dårligere (mindre sensor, samme blendertall) enn Hero3 White, selv om det koster mer.

Har du aksjer i Polaroid? ;)

 

Det er innlysende at et kamera til 600 kroner ikke yter like bra som et kamera til 3000 kroner. Det går ikke bare på størrelsen på sensor, det går blant annet også på hvor lysfølsom sensoren er og etterbehandlingen i kameraet. En stor sensor kan til og med være mindre følsom enn en mindre sensor. Du leser deg blind på spesifikasjoner, en av de største syndene man kan gjøre i fotoverdenen.

 

Jeg har sett begge to i dagslys. Cube var dårlig, GoPro White klarer seg bra... Black klarer seg veldig bra.

 

Jeg har ikke sett Cube i dårlig lys, men når Cube er dårlig i dagslys, så blir det ikke noe bedre i dårlig lys. Det vil bli dårligere fordi det kommer mindre lys inn på sensoren (eller "fotoner" om du absolutt vil bruke avanserte ord) enn i dagslys.

 

Men jeg har sett GoPro i dårlig lys, og da yter White omtrent like bra som Cube i bra lys. Black er bedre enn Cube i bra lys.

 

Hva som er best av White og Silver er ikke poenget mitt. White er den rimeligste, og da sammenligner man naturlig nok med det som det rimeligste GoPro-alternativet.

 

Poenget mitt, som jeg har prøvd å få frem, er at Cube kan ikke direkte konkurrere med GoPro da de er i to forskjellige klasser. Å derfor påstå at den "ypper seg" mot GoPro høres dumt ut. Det har kommet et utall slike "utfordrere" de siste par årene, men ingen har blitt noen suksess på grunn av bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Nei, jeg driter i produsentnavn, bare observerer at Gopro priser sine mye høyere enn andre tilsvarende kameraer.

 

Nei, jeg ser ikke det innlysende i at pris sier noe om kvalitet. Det finnes haugevis av eksempler på at pris nettopp ikke har noen tydelig sammenheng med pris. Det er nettopp det jeg reagerer på her. Gopro bruker kamerasensorer som er mindre enn noen av de beste kameratelefonene har og mindre enn mange billige kompaktkamera har. Sensorer i den størrelseorden koster ca 30 dollar i innkjøp for produsenten. Optikken koster nok omtrent i samme størrelseorden. Cube har muligens ennå billigere sensor og optikk, men per i dag finnes ikke mindre piksler enn 1,1 mikron i masseproduksjon så sensoren kan ikke være mindre enn 1/4". Så noen voldsom forskjell kan det ikke være. Men nå har Gopro noe lyssvak optikk (f/2,8) sammenlignet med mye annet for så små sensorer (ofte rundt f/2,0). Det kan skyldes at vidvinkelen er så vid som 170 grader. Med Cube sine 120 grader er det mye enklere og billigere å konstruere optikk med rundt f/2,0. Så hvis Cube har mindre sensor kan det hende den ulempen nulles ut av bedre blendertall. For alt jeg vet kan Cube ha større sensor enn Gopro Hero 3 Black og bedre blendertall. Vi får bare smøre oss med tolmodighet i påvente av spesifikasjoner.

 

Så og si alle kameraer med små sensorer som lanseres i dag har BSI sensor med ganske lik støyytelse per arealenhet. Etterbehandlingen i kameraet er nok også relativt lik. (Jeg tviler på at noen av de gjør idiotiske kjempetabber i etterbehandlingen)

 

At Cube er nevneverdig forskjellig fra Gopro White i dagslys har jeg til gode å se og venter selvsagt på saklige sammenligninger for å kunne bedømme det. Forhåndsdømming basert på helt ulike tester fører ingen steds.

 

De er i hvert fall to forskjellige prisklasser, men kvalitetsklasser, det gjenstår å se. Mulig black er bedre enn Cube, eller vise versa, men uansett har begge så små sensorer og optikk at de hverken burde kostet et firesifret antall kroner eller vil ha god støyytelse i dårlig lys.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

IMHO de to beste kameraene er Contour og Action Cam (sony).

Har brukt begge, og den sistnevnte imponerer med 60 b/s men problemet med alle kameraene (inkl. GoPro) er bildekvaliteten. Selv etter så mange år med utvikling er bildet uansett veldig uskarpt - nå sammenligner jeg med SLR kvalitet her - og er komprimert. Samme hva format man velger er video komprimert og fullt av artifacts, og dette er til stor irritasjon.

GoPro er uaktuelt for mitt bruk pga formfaktor, for det finnes grenser for hva man kan montere en stygg firkantet klump på, så jeg krysser fingrene at neste "spec bump" fra Contour blir fortsatt vanntett kamera, men pluss skikkelig bildekvalitet og samme wifi-fjernstyring og trådløs søker som hos Sony.

IR LED og nattoptak er også et ønske, noe som sikkert ikke blir innfridd i nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar

så jeg krysser fingrene at neste "spec bump" fra Contour blir fortsatt vanntett kamera, men pluss skikkelig bildekvalitet og samme wifi-fjernstyring og trådløs søker som hos Sony.

Contour gikk konkurs for et år siden eller noe slikt. De ble vel kjøpt opp av et annet firma, men siden det har vi hørt særdeles lite fra den kanten. Så jeg er redd for at Contour +2 var siste kamera fra den kanten. Noen som har hørt noe mer?

 

Sony Action Cam har jeg veldig stor tro på. Den nye AS100 har noe sterkere komprimering enn GoPro Hero 3+ Black ser det ut til (litt dårligere detaljgjengivelse), men fargene er bedre enn hos GoPro og opplevd skarphet like bra. I tillegg har de en god bildestabilisator som gjør bildet mye roligere enn på GoPro.

Lenke til kommentar

Vel, jeg vet ikke noe om konkurs men Contour selger fortsatt kamera. Faktisk er Sony Action Cam utrolig lik Contour sitt i formfaktor, batteriplassering, andre div. ting, så det kan være Sony som kjøpte de opp.

 

Ang komprimering så har AC funksjon som heter "pro" og da lagrer den video i et AVCHD format, men jeg kan ærlig sagt ikke se at den er noe bedre.

SteadyShot er selvfølgelig velkommen men igjen - artifacts ødelegger mye.

 

Noe avd det mest fantastiske med Contour var vribar linse og "laservater" så man kunne justere kamera etter montering.

Ah, nytteløst å diskutere dette.

Virker nesten som om alle produsenter bare gjør hva f*** de vil og hører aldri etter.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...