Gå til innhold

Liten kameratøffing ypper seg mot GoPro


Anbefalte innlegg

Virker nesten som om alle produsenter bare gjør hva f*** de vil og hører aldri etter.

Hehe, du har nok rett i det. Men jeg tror også at de kunne implementert mye mer i kameraene enn de gjør, men de må holde igjen noe så de har noe nytt å komme med i neste generasjon av kameraet. Synd, men sånn er det.

 

Contour har/hadde også veldig bra kamera. Den vridbare linsa med laservater var unik.

 

Det er tre store produsenter på dette, og det er GoPro, Sony og forhåpentligvis fortsatt Contour. I tillegg finnes det massevis av mer eller mindre anerkjente produsenter som prøver seg med sitt eget system, men enda har ingen lyktes helt med det. Det er nok en kombinasjon av av de tre store har så store markedsandeler, og at kvaliteten på enkelte av utfordrerne ikke holder mål. Det lille jeg har sett av Polaroid Cube kan tyde på at de hører til i sistnevnte kategori, men tiden vil vise (selv om det jeg har sett er sluppet av Polaroid selv og kan tyde på at det er det aller beste kameraet kan produsere).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forfriskende med en konkurrent til de store som faktisk gir bildekvalitet nesten på lik linje med enkelte av disse. Jeg lurte et øyeblikk på om det kunne være samme kamera som GoPro 3 Black, bare under et annet navn, for kameraet lignet veldig, og selv tilbehøret ser nesten identisk ut. Jeg ble nysgjerrig og leste litt om det, og kom frem til at det faktisk er en del forskjeller:

 

*JS4000 har LCD skjerm. Den er riktignok ganske dårlig, men GoPro har jo ikke skjerm overhodet.

 

*Det har noen flere funksjoner enn GoPro og Sony, blant annet Dashkamera og bevegelsesdetektor (tror ikke GoPro og Sony har dette (?)

 

*Derimot så er byggekvaliteten dårligere på både kamera og tilbehør, så det er nok bare kopier og ikke samme produsent. Enkelte av tilbehøret er faktisk ubrukelig, om man ikke "modder" litt på de selv, men så følger de jo gratis med i pakken da.

 

*En annen ting som var litt rart, er at om man bytter batteri (det er utbyttbart) så resettes kamera fullstendig med dato, klokkeslett og alt.

 

*Det har ikke mikrofoninngang

 

*Mangler Wi-fi.

 

*Ved kontinuerlig filming vil man oppleve rykk her og der da kameraet innimellom må starte på en ny fil. Vet ikke hvor ofte dette skjer, men det kan være irriterende.

 

*Noe dårligere ytelse i dårlig lys

 

*Det er også en del spesifikasjoner som er annerledes, blant annet så har ikke JS4000 ekte 60 fps ved 720p.

 

Det var også flere småting som nok kan være til irritasjon i enkelte tilfeller.

 

Men, i forhold til prisen, er det fryktelig mye kamera for pengene, for bildekvaliteten er som sagt veldig god. Det er bare synd at det ikke er tilgjengelig i Norge, så skal man kjøpe fra utlandet, så må man legge til både moms, tollgebyr og frakt. Ved salg fra norsk leverandør, ville nok også prisen hoppet et godt stykke oppover. Også GoPro er jo mye rimeligere i Asia, så jeg ville tippet en pris på mellom 1000-1500 norske kroner fra en norsk forhandler. Nærmere 1500 enn 1000 vil jeg tro, på grunn av avgifter, moms osv...

 

Jeg står fortsatt ved det jeg sier, at det jeg har sett av Cube, som vi opprinnelig pratet om i denne tråden, er langt under kvaliteten på de tre store (og JS4000), men må innse at det finnes rimelige kamera med god bildekvalitet.

 

JS4000 er som sagt et interessant alternativ, men på bakgrunn av kvalitetsfølelsen og at det ikke selges i Norge, så hadde jeg nok likevel valgt et Sony AS100 om jeg skulle kjøpt et actionkamera i dag. Det har også stabilisator, noe JS4000 og GoPro mangler, og ærlig talt, ved actionfotografering ser jeg på det som ganske viktig.

Lenke til kommentar

Fin analyse :)

 

Angående prisen fra Asia trenger du ikke bekymre deg for mva, gebyr og frakt. Aliexpress har gratis frakt og skriver ned verdien til under mvapliktig verdi så man unngår både mva, gebyr og frakt.

 

Sony AS100 stabiliserer bildet ved å croppe ut en forholdsvis liten del av bildebrikken (dynamisk posisjonert i takt med g-sensoren) slik at diagonalen krymper fra 170 til 120 grader. Det bruker altså i praksis bare halvparten av sensorarealet slik at støyegenskapene blir noe dårligere enn når stabiliseringen er av.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...