Gå til innhold

Strømnettet blir smart – du må bytte måleren din (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om noen hacker strømnettet da? what if ..liksom

 

Du mener om noen kan lese av _måleren_ din? Tviler på måleren skal kunne gjøre så mye skade. Om den kunne slå av og på komfyren din, blinke lysene dine i morse, slå på tv'n og bytte til Med Hjartet På Rette Staden hadde jeg vært bekymret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så da må jeg snu døgnet eller betale dyre dommer? For min del går det under "vesentlig og dokumenterbar ulempe for sluttbruker"

 

Eneste fordelen jeg ser med dette er dersom det åpner opp for å kunne selge strøm til nettet. Dersom jeg for eksempel fyller taket med solceller og vil selge den strømmen jeg ikke bruker. Nettselskapene gjør selvsagt ikke noe uten at de tjener enda mer.

Lenke til kommentar

Det står: "De har med andre ord muligheten til å umiddlelbart kutte strømtilførselen din dersom du ikke betaler regningen eller skjeller ut kundebehandleren."

 

Vel det er IKKE mulig ved bare bytte til "smart" strømmåler. Det krever også kraftige kontaktorer/reléer som styres av strømmåleren (eller tilkoblet utstyr) for å bryte strømmen, med mindre disse kontaktorene er innebygget i strømmåleren. Noen som ha info om dette - Eller er det hysj-hysj info for å ikke få forbrukerorganisasjonene mot seg FØR de er installert?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne saken er jo ganske latterlig, det har blitt utsatt og utsatt med denne innføringen, fordi for denne bransjen er tydeligvis det å samle enkel informasjon og få det sendt ut tydeligvis enn nesten umulig oppgave, hvor mange ganger har denne innføringen blitt utsatt hittil?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Om noen hacker strømnettet da? what if ..liksom

 

Du mener om noen kan lese av _måleren_ din? Tviler på måleren skal kunne gjøre så mye skade. Om den kunne slå av og på komfyren din, blinke lysene dine i morse, slå på tv'n og bytte til Med Hjartet På Rette Staden hadde jeg vært bekymret.

De kan overvåke strømnettet ditt. Hvis du har brukt minimalt med strøm de siste ukene er det god grunn til å tro at du er bortreist og kysten er klar for innbrudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste fordelen jeg ser med dette er dersom det åpner opp for å kunne selge strøm til nettet. Dersom jeg for eksempel fyller taket med solceller og vil selge den strømmen jeg ikke bruker. Nettselskapene gjør selvsagt ikke noe uten at de tjener enda mer.

Det er allerede klart, fra NVE sin side: http://www.nve.no/no/Kraftmarked/Nettleie1/Beregning-av-tariffer-for-innmating-fra-produksjon/Plusskunder/

 

Du må ta kontakt med din lokale områdekonsesjonær: http://www.nve.no/no/Energi1/Kraftsystemet/Lokale-energiutredninger/Omradekonsesjonar/

 

Verdt å merke seg at sluttbruker må selv stå for utgiftene for å installere nødvendig utstyr for å få dette godkjent og "Ordningen er frivillig for kunde og områdekonsesjonær. Dette innebærer at områdekonsesjonær ikke er pålagt å behandle kunder med produksjon i tilknytning til sitt forbruk etter bestemmelsene" - http://www.energinorge.no/getfile.php/FILER/TEMAER/N%C3%86RINGSPOLITIKK/MARKED/Vilk%C3%A5r%20for%20plusskunder%20-%20ECGroup.pdf

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kan ikke se for meg at smartmålere kommer til å ha en gigantisk effekt på peak i strømbruk. Folk kommer da pokker ikke til å begynne å dusje kl 04 på morgenen i stedet for 07 kun for å spare bittelitt penger.

Nei, men for min del så er det veldig lett å sette på oppvaskmaskin og/eller vaskemaskin med startforvalg slik at dette starter på kvelden.

 

Det vil også være veldig enkelt å sette på "Scheduled Charging" på min Tesla Model S, slik at den lader midt på natten.

Lenke til kommentar

ahpadt: Det handler ikke så mye om at du skal forrandre ditt bruksmønster, men at maskiner tar valg for deg, for å forflytte eller senke forbruket. Sik som HKS skrev over, så lenge du setter elbilen din på lading på kvelden og den er klar 07.30 på morgenkvisten, så gir du lang beng i når den faktisk lader. Dette er et eksempel på smart nett.

 

Og selv om nettselskaper ønsker at du senker forbruk i en periode skal man alltid ha muligheten til å ikke delta i en slik forespørsel, utennom kriser i nettet hvor de må ta ned mesteparten av forbruket.

Lenke til kommentar

 

Kan ikke se for meg at smartmålere kommer til å ha en gigantisk effekt på peak i strømbruk. Folk kommer da pokker ikke til å begynne å dusje kl 04 på morgenen i stedet for 07 kun for å spare bittelitt penger.

Nei, men for min del så er det veldig lett å sette på oppvaskmaskin og/eller vaskemaskin med startforvalg slik at dette starter på kvelden.

 

Det vil også være veldig enkelt å sette på "Scheduled Charging" på min Tesla Model S, slik at den lader midt på natten.

 

 

Dette kan man vel allerede klare med en slags tidsbryter på strømuttaket ute? Men ja, elbiler er en vinner med innføring av smartnett. I fremtiden vil elbiler også fungere som batterier til strømnettet, slik at netteier kan bruke strøm fra batteriet i bilen din når du ikke bruker den.

Lenke til kommentar

 

 

Kan ikke se for meg at smartmålere kommer til å ha en gigantisk effekt på peak i strømbruk. Folk kommer da pokker ikke til å begynne å dusje kl 04 på morgenen i stedet for 07 kun for å spare bittelitt penger.

Nei, men for min del så er det veldig lett å sette på oppvaskmaskin og/eller vaskemaskin med startforvalg slik at dette starter på kvelden.

 

Det vil også være veldig enkelt å sette på "Scheduled Charging" på min Tesla Model S, slik at den lader midt på natten.

 

 

Dette kan man vel allerede klare med en slags tidsbryter på strømuttaket ute? Men ja, elbiler er en vinner med innføring av smartnett. I fremtiden vil elbiler også fungere som batterier til strømnettet, slik at netteier kan bruke strøm fra batteriet i bilen din når du ikke bruker den.

 

 

Man kan allerede klare det selvsagt, men per i dag betaler man samme pris døgnet igjennom.

 

AtW

Lenke til kommentar

Prisingen av strømmen, den klarer jeg ikke å se at vil komme til å bli til fordel for kundene, for se bare på hvor jævlig dyr bensinen allerede er til sammenlikning. Overbeskattet til helvete og hjem igjen. Vi har ingen garantier for at myndighetene plutselig får det for seg at dagbruk av strøm skal skattlegges hardt.

 

Og da går de neppe tilbake på prisen, men legger på så det svir, og de først er "dumme" og gjennomfører upopulære tiltak som det.

 

 

@ahpadt:

Jeg ser en mulighet, og det er å påkoste litt rørlegger og elektriker hjemme hos seg, Da kan man nok på sett og vis få styring på et eget varmtvannsmagasin, som lader seg opp kun om nettene. Slik at du kan ta den deilige dusjen gjennom hele døgnet akkurat som det passer deg best. Jeg tenker da på en ekstratank, som kobles inn og ut etter behov. Slik at du kan lade den og parkere varmen, for så å tappe av den når varmeintensivt forbruk oppstår, som f.eks. dusjing.

 

Merk at dette er en ekstratank eller flere, som sjaltes inn og ut med fuzzy logic om nødvendig eller manuell overstyring som du selv gjør når du går i dusjen f.eks. Den gammeldagse varmtvannsberederen skal like fullt levere småvarmtvannet, og i nybygg så kan den da vel med fordel dimensjoneres bittelitt ned, dersom du først får ekstra varmtvannstanker med slik styring.

 

Løsningen ovenfor er bare tatt fra mitt eget hode. Løsningen nedenfor er eksisterende for den som gidder å satse med litt dyre ekstratiltak, som "man ser for seg" at man kan vinne tilbake over ganske mange års litt mindre strømforbruk.

 

Det har jo også begynt smått å bli populært med varmevekslere for det ene og det andre. Derfor finnes det i våre dager også spesielle varmtvannsberedere som har en varmtvannsrør-coil i seg, som kan kobles opp i mot ekstrainnstallasjoner som f.eks. solvarmepanel for vann, eller varmegjenvinnere mellom f.eks. bergvarme og forbruksvannet ditt og flere ting.

 

Fordelen med vann som medie er at det har veldig stor varmekapasitet, det vil si at det holder lenge på varmen, så lenge du har en genial løsning som isolerer den for deg. En standard enkel varmtvannsbereder lader opp varme til vannet hele tiden, alt etter når du forbruker varmtvannet, og har således ingen intelligent overstyring for når den skal ettervarme det tilførte kaldtvannet.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det står: "De har med andre ord muligheten til å umiddlelbart kutte strømtilførselen din dersom du ikke betaler regningen eller skjeller ut kundebehandleren."

 

Vel det er IKKE mulig ved bare bytte til "smart" strømmåler. Det krever også kraftige kontaktorer/reléer som styres av strømmåleren (eller tilkoblet utstyr) for å bryte strømmen, med mindre disse kontaktorene er innebygget i strømmåleren. Noen som ha info om dette - Eller er det hysj-hysj info for å ikke få forbrukerorganisasjonene mot seg FØR de er installert?

 

Tror jeg har hørt at de nye målerne har kontaktor innebygget ja uten at jeg skal si dette sikkert.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

 

 

 

 

 

 

Om noen hacker strømnettet da? what if ..liksom

 

 

 

 

Du mener om noen kan lese av _måleren_ din?

Tviler på måleren skal kunne gjøre så mye skade.

Om den kunne slå av og på komfyren din, blinke lysene dine i morse, slå på tv'n og bytte til Med Hjartet På Rette Staden hadde jeg vært bekymret.

 

 

 

Jeg kan si meg enig i det med komfyren..., men at den bytter over til en kanal på TV'en som viser "Heartbeat"..., det ser ikke jeg på som så veldig bekymrings verdi.

 

Liker godt den TV-serien jeg.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Om noen hacker strømnettet da? what if ..liksom

 

 

 

 

Du mener om noen kan lese av _måleren_ din?

Tviler på måleren skal kunne gjøre så mye skade.

Om den kunne slå av og på komfyren din, blinke lysene dine i morse, slå på tv'n og bytte til Med Hjartet På Rette Staden hadde jeg vært bekymret.

 

 

 

De kan overvåke strømnettet ditt.

Hvis du har brukt minimalt med strøm de siste ukene er det god grunn til å tro at du er bortreist og kysten er klar for innbrudd.

 

 

 

Da har man 2->3 valg...

Skaffe seg alarm-system fra f.eks. Verisure..., eller bruke like my strøm når man er borte som når man er hjemme.

Det er tross alt bare snakk om et par 3 uker...,så det koster deg ikke en arm eller en fot...,for å si det på den måten.

 

Eller er man veldig paranoid..., så kan man gjøre begge deler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...