Gå til innhold

Dvorak-tastaturet (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dvorak er helt kurant å lære seg. For meg tok det cirka 3-4 uker før jeg sluttet å skrive feil når jeg ikke så på tastaturet. Jeg vet om andre som tok det på bare 2 uker. Og når man har vent seg til Dvorak så er det null stress å bruke QWERTY tastatur. For det oppsettet ligger i fingrene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg kan løsne tastene på mitt tastatur (Macbook Pro)

Men kan jeg sette dem på plass i en annen rekkefølge, så blir det Dvorak?

Altså, uten å kjøpe noe?

 

Trenger ikke kjøpe noe, men du må endre tastaturlayout i operativsystemet. (Mulig du må laste ned ei fil for dette hvis OS X ikke støtter det allerede. Mener Windows har hatt støtte for det de siste versjonene.) Selve tastene er bare plastbiter, så at du bytter plass på dem vil ikke maskina merke noe til.

 

Prøvde meg på Dvorak for noen år siden. Var som å være åtte år igjen med konstant leting etter bokstaver de første dagene, men etter et par uker mener jeg å huske det gikk brukbart. Kuttet det ut da jeg bruker qwerty blant annet på jobb. Mener også å ha lest at opprinnelig Dvorak konstruert for engelsk språk ikke er like effektivt om man skriver andre språk, og at det eksisterer et eget norsk Dvorak-oppsett.

Jeg blir i alle fall å holde meg til qwerty så lenge jeg er avhengig av å måtte bruke det i jobbsammenheng.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Tar heller i bruk QWERTY, enn "Dvorak". Gidder ikke å lære meg å skrive på et nytt tastatur design, når jeg allerede skriver kjapt og effektiv med QWERTY.

Lenke til kommentar

Det er bare tull at QWERTY ble designet for å begrense skrivehastigheten. Tvert imot, det var faktisk designet i et forsøk på en optimal layout, selv om Dvorak er mer optimal.

 

Problemet med Dvorak er uansett at QWERTY er utbredt, og blanding av to layouter gir ikke optimal hastighet. Greit nok at Dvorak hadde vært å foretrekke om alle hadde brukt det, men frem til det skjer et masseskifte så er det bare meningsløst og sært. Det blir litt som de som opererer med UTC-klokke.

 

Nytteverdien av Dvorak er uansett begrenset, for de fleste av oss har uansett elendige tastaturer hvor tastaturets byggekvalitet er et mye større problem enn layouten. Det er mye viktigere at folk på arbeidsplasser og i skoler tar ibruk gode mekaniske tastaturer enn at de opplæres i en alternativ layout.

 

Jeg har selv prøvd å bruke US-layout(QWERTY) i flere år fordi det skal være bedre til programmering. Men problemet er at jeg blir aldri rask så lenge jeg må bruke både norsk og amerikansk layout, så da hjelper det lite at den ene er raskere. På tilsvarende vis blir Dvorak meningsløst så lenge ikke alle bruker det.

Dette skurrer litt for meg. At andre bruker QWERTY forhindrer deg i å være effektiv med DVORAK? Er ikke det litt som å si at siden manuell girkasse på biler er såpass utbredt er automatgir mindre effektivt? Jeg forstår at det kan bli forvirrende når man må skrive på andre enheter enn sin egen PC, der dvorak ikke er satt opp/tilgjengelig, men hvor ofte gjør man egentlig det? Videre er det litt morsomt at du drar inn UTC - det er nemlig det eneste formatet for tidssoner jeg har vært borte i de siste årene. Hva er alternativet? Fortsatt GMT? (Eller snakker du om å ha klokken stilt til UTC+0? For det ville vært en helt sprø sammenlikning).

 

Jeg er enig i hva du sier ang. byggekvalitet på tastaturer, men dette er vel strengt tatt ikke noe argument mot å bruke dvorak.

 

Jeg brukte også US-layout qwerty for å programmere, fordi { og } er latterlig mye lettere å skrive. Det funket veldig bra, da jeg var konsekvent med å skifte layout hver gang jeg programmerte, slik at de tegnende (og (), [], : og ;, mm.) satt rimelig bra i fingrene. Med unntak av parentesene var likevel dette tegn jeg sjelden brukte, så forvirringen var minimal.

 

Jeg har selv aldri prøvd dvorak, men jeg har litt lyst. Kanskje det blir et sommerprosjekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette skurrer litt for meg. At andre bruker QWERTY forhindrer deg i å være effektiv med DVORAK? Er ikke det litt som å si at siden manuell girkasse på biler er såpass utbredt er automatgir mindre effektivt? Jeg forstår at det kan bli forvirrende når man må skrive på andre enheter enn sin egen PC, der dvorak ikke er satt opp/tilgjengelig, men hvor ofte gjør man egentlig det? Videre er det litt morsomt at du drar inn UTC - det er nemlig det eneste formatet for tidssoner jeg har vært borte i de siste årene. Hva er alternativet? Fortsatt GMT? (Eller snakker du om å ha klokken stilt til UTC+0? For det ville vært en helt sprø sammenlikning).

Gjennom dagliglivet er de fleste av oss (dvs. ikke er isolert i kjelleren til mor) stadig i kontakt med et bredt utvalg av maskiner, blant annet egne maskiner (stasjonære og laptoper), maskiner til andre i familie, venner, og en rekke maskiner på en skole eller arbeidsplass. Hvis du spesialiserer deg på Dvorak blir konsekvensen at du sliter på alle de andre maskinene, så med mindre du klarer å bytte alle disse maskinene til samme layout så er det et dødfødt prosjekt.

 

Jeg er enig i hva du sier ang. byggekvalitet på tastaturer, men dette er vel strengt tatt ikke noe argument mot å bruke dvorak.

Hensikten med Dvorak er som sagt å skrive raskere. For de fleste tastaturer er byggekvaliteten ett hinder for å skrive raskt, og da vil ikke Dvorak gi noen som helst gevinst. Et typisk eksempel er laptoper hvor det generelt finnes ingen virkelig gode tastaturer.

 

Jeg brukte også US-layout qwerty for å programmere, fordi { og } er latterlig mye lettere å skrive. Det funket veldig bra, da jeg var konsekvent med å skifte layout hver gang jeg programmerte, slik at de tegnende (og (), [], : og ;, mm.) satt rimelig bra i fingrene. Med unntak av parentesene var likevel dette tegn jeg sjelden brukte, så forvirringen var minimal.

 

Jeg har selv aldri prøvd dvorak, men jeg har litt lyst. Kanskje det blir et sommerprosjekt.

Nøkkelen bak å skrive raskt på et tastatur er at hjernen lærer bevegelsene, slik at du bare tenker på bokstaver eller ord og hjernen automatisk skriver det for deg. Hvis du skal operere med flere layouter må du altså bruke mye av konsentrasjonen din på å tenke på hvilken layout du nå bruker. Derfor blir en person som bruker to eller flere layouter aldri like god som en som spesialiserer seg på én layout.

 

Det er ingen tvil om at US-layout er bedre til programmering pga. tilgang på paranteser og semikolon, men for de av oss som stadig må være i kontakt med norsk layout er det meningsløst.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...