Gå til innhold

Dvorak-tastaturet (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg kan løsne tastene på mitt tastatur (Macbook Pro)

Men kan jeg sette dem på plass i en annen rekkefølge, så blir det Dvorak?

Altså, uten å kjøpe noe?

Trenger ikke kjøpe noe, men du må endre tastaturlayout i operativsystemet. (Mulig du må laste ned ei fil for dette hvis OS X ikke støtter det allerede. Mener Windows har hatt støtte for det de siste versjonene.) Selve tastene er bare plastbiter, så at du bytter plass på dem vil ikke maskina merke noe til.

 

Prøvde meg på Dvorak for noen år siden. Var som å være åtte år igjen med konstant leting etter bokstaver de første dagene, men etter et par uker mener jeg å huske det gikk brukbart. Kuttet det ut da jeg bruker qwerty blant annet på jobb. Mener også å ha lest at opprinnelig Dvorak konstruert for engelsk språk ikke er like effektivt om man skriver andre språk, og at det eksisterer et eget norsk Dvorak-oppsett.

Jeg blir i alle fall å holde meg til qwerty så lenge jeg er avhengig av å måtte bruke det i jobbsammenheng.

 

 

 

Er vel ikke nødt til å bruke qwerty på jobb vel? Kan du ikke bare endre oppsettet eller få admin til å gjøre det?

Lenke til kommentar

 

Dette skurrer litt for meg. At andre bruker QWERTY forhindrer deg i å være effektiv med DVORAK? Er ikke det litt som å si at siden manuell girkasse på biler er såpass utbredt er automatgir mindre effektivt? Jeg forstår at det kan bli forvirrende når man må skrive på andre enheter enn sin egen PC, der dvorak ikke er satt opp/tilgjengelig, men hvor ofte gjør man egentlig det? Videre er det litt morsomt at du drar inn UTC - det er nemlig det eneste formatet for tidssoner jeg har vært borte i de siste årene. Hva er alternativet? Fortsatt GMT? (Eller snakker du om å ha klokken stilt til UTC+0? For det ville vært en helt sprø sammenlikning).

Gjennom dagliglivet er de fleste av oss (dvs. ikke er isolert i kjelleren til mor) stadig i kontakt med et bredt utvalg av maskiner, blant annet egne maskiner (stasjonære og laptoper), maskiner til andre i familie, venner, og en rekke maskiner på en skole eller arbeidsplass. Hvis du spesialiserer deg på Dvorak blir konsekvensen at du sliter på alle de andre maskinene, så med mindre du klarer å bytte alle disse maskinene til samme layout så er det et dødfødt prosjekt.

 

Jeg er enig i hva du sier ang. byggekvalitet på tastaturer, men dette er vel strengt tatt ikke noe argument mot å bruke dvorak.

Hensikten med Dvorak er som sagt å skrive raskere. For de fleste tastaturer er byggekvaliteten ett hinder for å skrive raskt, og da vil ikke Dvorak gi noen som helst gevinst. Et typisk eksempel er laptoper hvor det generelt finnes ingen virkelig gode tastaturer.

 

Jeg brukte også US-layout qwerty for å programmere, fordi { og } er latterlig mye lettere å skrive. Det funket veldig bra, da jeg var konsekvent med å skifte layout hver gang jeg programmerte, slik at de tegnende (og (), [], : og ;, mm.) satt rimelig bra i fingrene. Med unntak av parentesene var likevel dette tegn jeg sjelden brukte, så forvirringen var minimal.

 

Jeg har selv aldri prøvd dvorak, men jeg har litt lyst. Kanskje det blir et sommerprosjekt.

Nøkkelen bak å skrive raskt på et tastatur er at hjernen lærer bevegelsene, slik at du bare tenker på bokstaver eller ord og hjernen automatisk skriver det for deg. Hvis du skal operere med flere layouter må du altså bruke mye av konsentrasjonen din på å tenke på hvilken layout du nå bruker. Derfor blir en person som bruker to eller flere layouter aldri like god som en som spesialiserer seg på én layout.

 

Det er ingen tvil om at US-layout er bedre til programmering pga. tilgang på paranteser og semikolon, men for de av oss som stadig må være i kontakt med norsk layout er det meningsløst.

 

 

 

At du bruker mange maskiner ofte høres ut som en unnskyldning for meg.

Hvorfor ikke kjøre ditt eget oppsett på en minnepinne? Da har du ferdig oppsatt eget skrivebord uansett hvem maskin du er på.

 

På jobb blir ofte det vanskelig da admin ofte begrenser boot fra usb, eller du kjører tynnklient. Man da kan du jo bare be admin gjøre om til DVORAK for deg.

 

Problem solved :-)

Lenke til kommentar

Som andre har vært inne på så er det ikke særlig godt underbygd at dvorak faktisk er raskere i virkelig bruk, selv om det papiret er designet bedre, da ser ikke jeg helt det store poenget, da det vil hemme meg mye når jeg skal skrive på andre tastatur.

 

AtW

 

Tja det kan du si AtW. Ongoing battle det der ja.

Men det som er bevist er at er at du flytter fingra mindre. For alle som skriver mye er kanskje det den aller viktigste faktoren, da det kan være med på å forhindre skader og slitasje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette skurrer litt for meg. At andre bruker QWERTY forhindrer deg i å være effektiv med DVORAK? Er ikke det litt som å si at siden manuell girkasse på biler er såpass utbredt er automatgir mindre effektivt? Jeg forstår at det kan bli forvirrende når man må skrive på andre enheter enn sin egen PC, der dvorak ikke er satt opp/tilgjengelig, men hvor ofte gjør man egentlig det? Videre er det litt morsomt at du drar inn UTC - det er nemlig det eneste formatet for tidssoner jeg har vært borte i de siste årene. Hva er alternativet? Fortsatt GMT? (Eller snakker du om å ha klokken stilt til UTC+0? For det ville vært en helt sprø sammenlikning).

Gjennom dagliglivet er de fleste av oss (dvs. ikke er isolert i kjelleren til mor) stadig i kontakt med et bredt utvalg av maskiner, blant annet egne maskiner (stasjonære og laptoper), maskiner til andre i familie, venner, og en rekke maskiner på en skole eller arbeidsplass. Hvis du spesialiserer deg på Dvorak blir konsekvensen at du sliter på alle de andre maskinene, så med mindre du klarer å bytte alle disse maskinene til samme layout så er det et dødfødt prosjekt.

 

Jeg er ikke helt sikker på om det i parentes var et forsøk på å være morsom, eller om du oppriktig mener at 'folk flest' bytter PC like ofte som man bytter sokker. Eventuelt har vi to en veldig ulik oppfatning av 'stadig'. Selv har jeg to PCer som står for 99% av min kontant til PCer. Selv om familiens PC-goto-guy kan jeg nesten ikke huske sist jeg rørte en søskens eller forelders PC - de bruker jo nesten ikke PCen lengre; tablet har nemlig tatt over her, og der er det som kjent minimalt med skriving. Maskiner på skoler har jeg inntrykk av at blir lite brukt, spesielt av gruppen jeg ser for meg at kunne lært seg dvorak. Folk flest foretrekker å bruke egen maskin. Når det gjelder arbeidsplass skjønner jeg at det kan være problematisk, gitt at det er snakk om at flere bytter ofte på en felles maskin.

 

Igjen er jeg ikke enig at man vil 'slite' med å bruke en maskin med qwerty fordi man selv bruker dvorak. Jeg synes det blir litt som å tro at man vil slite med å snakke norsk fordi man kan engelsk. Jeg er sikker på at det kan være forvirrende i starten, men jeg tviler på at et tastaturlayout man har brukt i 15+ år forsvinner over natten.

 

 

 

 

Jeg er enig i hva du sier ang. byggekvalitet på tastaturer, men dette er vel strengt tatt ikke noe argument mot å bruke dvorak.

Hensikten med Dvorak er som sagt å skrive raskere. For de fleste tastaturer er byggekvaliteten ett hinder for å skrive raskt, og da vil ikke Dvorak gi noen som helst gevinst. Et typisk eksempel er laptoper hvor det generelt finnes ingen virkelig gode tastaturer.

 

 

Jeg hadde egentlig inntrykk av at dvorak sørget for at fingrene flyttet seg mindre. En åpenbar fordel av dette blir jo at man skriver fortere, men jeg ser også for meg at det blir mindre slitsomt. Dersom man skriver mye kan vel dette være en god nok grunn?

 

 

 

Jeg brukte også US-layout qwerty for å programmere, fordi { og } er latterlig mye lettere å skrive. Det funket veldig bra, da jeg var konsekvent med å skifte layout hver gang jeg programmerte, slik at de tegnende (og (), [], : og ;, mm.) satt rimelig bra i fingrene. Med unntak av parentesene var likevel dette tegn jeg sjelden brukte, så forvirringen var minimal.

 

Jeg har selv aldri prøvd dvorak, men jeg har litt lyst. Kanskje det blir et sommerprosjekt.

Nøkkelen bak å skrive raskt på et tastatur er at hjernen lærer bevegelsene, slik at du bare tenker på bokstaver eller ord og hjernen automatisk skriver det for deg. Hvis du skal operere med flere layouter må du altså bruke mye av konsentrasjonen din på å tenke på hvilken layout du nå bruker. Derfor blir en person som bruker to eller flere layouter aldri like god som en som spesialiserer seg på én layout.

 

Det er ingen tvil om at US-layout er bedre til programmering pga. tilgang på paranteser og semikolon, men for de av oss som stadig må være i kontakt med norsk layout er det meningsløst.

Fortsatt tror jeg at når man bruker et layout er man inne i en modus, og at man ikke trenger å konsentrere seg om hvilket layout man bruker. Jeg tror også at en eventuell forskjell i skrivehastighet fordi man kan flere layouts er minimal, nettopp fordi det er som en annen modus.

 

Som sagt er vi fortsatt ikke helt på bølgelengde. Skriver du ofte '{' eller ']' når du ikke programmerer? Hvis svaret er ja er jeg overrasket, og du kan stoppe å lese. Hvis svaret er nei, hvorfor er det meningsløst? Da sitter jo tastetrykkene for { og ] med US-layout i muskelminne? Eller er det noe jeg ikke forstår?

 

Uansett, mye av dette blir antagelser og litt gjetting fra min side - jeg har jo tross alt aldri prøvd dvorak . Men det har jeg inntrykk av at ikke så mange andre her har heller. Vi får se til sommeren.

Lenke til kommentar

 

Jeg har selv prøvd å bruke US-layout(QWERTY) i flere år fordi det skal være bedre til programmering.

Hver gang noen kommer med den påstanden lurer jeg på hva slags prosjekt de jobber på. Når jeg programmerer bruker jeg som regel mesteparten av tiden på å tenke på hva som er den beste løsningen og hvordan jeg kan skrive det på en mest mulig intuitiv og pen måte slik at de som skal se koden etter meg umiddelbart skjønner hva jeg gjør og hvorfor. Skrivehastighet i seg selv er svært sjelden en begrensende faktor.

 

 

Grunnen til at jeg programmerer med UK oppsett er at taster jeg benytter ofte, som [ ] { } < > / \ osv... er mye bedre plasser. Jeg byttet etter at jeg merket at jeg nesten fikk krampe i lillefingeren når jeg skrev enkelte bokstaver. Det er bare ergonomi som er grunnen, ikke noe fancy ideologi om skrivehastighet eller 1337 mentalitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde jeg skrevet mer iløpet av en dag ville jeg lært meg DVORAK, men siden jeg skriver maks en halv A4 side iløpet av en dag er det enklere for meg å bare fortsette med QWERTY siden det er noe jeg lærte meg å skrive touch med for 20 år siden.

Lenke til kommentar

QWERTY var vel strengt tatt ikke designet for å få deg til å skrive saktere, det handlet mer om at maskinen ikke skulle kile seg fast. Det hadde mindre med hastighet å gjøre enn en logisk plassering av de mekaniske armene, og derfor tastene.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Litt sent ute, men her er mine erfaringer med Dvorak:

 

Begynte med qwerty og var oppe i ca 330 bokstaver/min som best. Gikk over til (norsk) Dvorak jula 2000. Tok meg ikke bryet med å flytte keycaps da det likevel er best å lære touch uten å se på tastaturet. Det fungerer fint med et bilde av dvorak layout på skjermen eller på et ark i øyehøyde.

 

Brukte kun dvorak i en periode på ca tre uker. Etter denne perioden var jeg oppe i kanskje 70% av qwerty hastighet og kunne skrive uten å se på skjermtastaturet.

 

Etter et par måneder var hastigheten tilbake på omtrent samme nivå som qwerty og per idag så er jeg antakeligvis litt raskere. Det er ingen stor hastighetsfoskjell for vanlig skriving og programmering, men for enkel chatting føles det merkbart raskere. Størst forandring merkes derimot på redusert fingerforflytning og mer komfortabel skriving.

 

Det er inget stort problem å bruke Qwerty tastatur av og til da det fortsatt ligger i muskelminnet. Hastigheten er ikke helt den samme som før. Rett etter bytte til qwerty er jeg kanskje på 50%, men i løpet av kort tid er hastigheten ca 70-80%. Virker ikke som hastighetstapet skyldes forvirring med dvorak da feilene ikke er at jeg skriver dvorak i steden for qwerty. Det er nok heller at jeg bruker qwerty såpass skjelden (kanskje en gang i uken) som gir redusert hastighet. Etter å ha skrevet dette innlegget med qwerty er hastigheten ok, men ikke imponerende.

 

Alt i alt er jeg fornøyd med byttet, men hvis jeg skulle gjort det nå ville jeg kanskje gått for Maltron eller Colemak layout. Kan også anbefale å investere i et godt ergonomisk tastatur som TECK, Kinesis, Maltron eller Ergodox. Microsoft Ergonomic Keyboard kan også brukes dersom en klarer seg uten mekaniske switcher. Er selv i gang med Ergodox og er fornøyd med programmerbarheten og split designen, men en bør nok ha store hender for å bli helt komfortabel med den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

"QWERTY skulle faktisk forhindre at du skrev for fort, og dermed kile fast metallarmene på eldre skrivemaskiner"

 

Det er nok dessverre bare en myte. Det er heller ikke vitenskapelig bevist at DVORAK er mye bedre enn QWERTY.

 

http://www.smithsonianmag.com/arts-culture/fact-of-fiction-the-legend-of-the-qwerty-keyboard-49863249/

 

Få deg til å skrive tregere? nei... det var for at du skulle kunne skrive raskt uten at armene hengte seg sammen. Geez

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...