Gå til innhold

Dette må du huske hvis du bytter fra iPhone til Android


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke litt misvisende å kalle artikkelen "dette må du huske hvis du bytter fra iPhone til Android"? Det samme problemet forekommer jo dersom man bytter til et annet mobil-OS, f.eks. Windows Phone eller Blackberry? Det kan jo være greit for folk som skal skifte til fra iPhone til Windows Phone å få med seg denne artikkelen også?

 

Uansett kan det nok være lurt å droppe iMessage ja, selv om man da også går glipp av et par betydelige fordeler iMessage gir.

 

iMessage erstatter i tillegg til SMS også MMS, og MMS-meldinger koster jo gjerne penger selv om SMS ofte er gratis/inkludert som en del av abonnementet.

 

I tillegg gir vel også iMessage muligheten til å sende bilder og videoer i langt høyere kvalitet enn det man i utgangspunktet har mulighet til med MMS.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I tillegg gir vel også iMessage muligheten til å sende bilder og videoer i langt høyere kvalitet enn det man i utgangspunktet har mulighet til med MMS.

Ja, så lenge mottaker også har en i-telefon...

Det finnes uansett en rekke tjenester som gjør det samme, men som IKKE er låst til Apple.

Lenke til kommentar

Tja, er man ikke da i stedet låst til noen andre? F.eks. Facebook, Samsung, Microsoft eller Google?

 

Nå var det uansett MMS jeg sammenliknet mot, ikke de alternative lynmeldingstjenestene fra konkurrentene.

 

De fleste tredjeparts IM-apper fungerer typisk også på tvers av OS, enten det er Apple, Android, Windows eller annet. Men med unntak av epost er man vel låst til et system uansett ja.

 

Jeg bruker Google Hangout og Facebook til IM. Epost til resten. Svært lite SMS. MMS prøver jeg å unngå siden det til stadighet er ustabilt og komprimerer i stykker bilder.

 

 

Er det noen som vet om dette også gjelder om man bruker google Hangouts på en Android telefon og skal bytte til et annet OS?

 

Nei. Google Hangouts finnes så vidt jeg vet til både iPhone og Windows Phone. Men det forutsetter jo at mottaker har appen installert selvsagt.

 

Greia med iMessage er det kun fungerer på iPhone/iOS. Bytter man vekk fra dette, blir det vanskelig å se evt meldinger som måtte komme dit. I tillegg er det vel slik at iMessage "tar over" for SMS mellom iPhone og iPhone, slik at det ikke skal koste noe. Problemet oppstår da når man bytter mobil og ikke deaktiverer dette. Slik jeg forstår kan da meldinger fortsatt bli sendt via iMessage fra andre med iPhone, istedet for SMS. Hangouts erstatter ikke SMS automatisk. Det blir mer som å velge epost fremfor SMS. Sort of.

Lenke til kommentar

 

I tillegg gir vel også iMessage muligheten til å sende bilder og videoer i langt høyere kvalitet enn det man i utgangspunktet har mulighet til med MMS.

Ja, så lenge mottaker også har en i-telefon...

Det finnes uansett en rekke tjenester som gjør det samme, men som IKKE er låst til Apple.

 

 

Nja, gjør det egentlig det? Google Hangouts blir vel det nærmeste, men jeg har null erfaring hvordan det fungerer i praksis i henhold til sending av tradisjonell SMS / MMS.

 

Fordelene til iMessage er mange, det kommer innebygget på tilnærmet enhver Apple-enhet, alt fra iPod, til iPhone til iPad, iPod Touch til alle deres Mac-modeller. Du kan altså sende meldinger på tvers av alle disse enhetene om de så har støtte for SMS / MMS og GSM-nettet i det hele tatt. Du vil jo da også motta alt på tvers av enhetene så du kan for eksempel tar over en samtale på iPaden, på MacBook Airen du har på møterommet, eller MacBook Proen du har hjemme osv osv...

 

Det som dog er den største fordelen er jo at det faller tilbake til GSM-nettet om iMessage ikke skulle nå frem, så la oss si at du kommuniserer med noen men plutselig så er det på ferie i utlandet og har mobildata skrudd av, når du sender en ny melding i samtalen så blir det da automatisk omgjør til standard SMS, eventuelt MMS om det er bilder involvert. Alt går igjennom ett og samme ledd, for deg som bruker så er det jo egentlig helt irrelevant om mottaker faktisk har iMessage eller ikke fordi du forholder deg bare til Messages appen din uansett, og holder samtaler og kommuniserer på nøyaktig samme måte og må ikke foreta deg noe som helst uavhengig om de du kommuniserer med har iMessage eller ikke, eneste reelle forskjellen er om snakkeboblene blir grønne eller blå, og hvorvidt bildene dine må igjennom MMS komprimering eller ikke.

 

 

Sammenligner vi med IM-tjenester så blir det jo noe helt annet, den som kommer nærmest her blir jo Skype men skal det kommuniseres mot et telefonnummer over Skype så koster jo det penger i tillegg til databruker, du må jo nemlig ha Skype Premium og samtaleminutter og SMS-er og det hele. Det er jo heller ingen sammenheng med innebygd meldingstjeneste, er du i utlandet så kan du jo ikke kommunisere via Skype over GSM-nettet eller noe som helst. En masse strøm bruker den også for å kjøre som om strømforbruket ikke var høyt nok til vanlig og du må jo strengtatt ha alle på Skype for at denne formen for kommunikasjon skal fungere på samme måte og de i andre enden må da være logget på osv..

 

 

Samme gjelder jo Facebook, kommunikasjon via Facebook kan jo ikke sammenlignes eller på noen måte erstatte SMS og så lenge iMessage har den geniale funksjonen at det samkjører seg med GSM-nettet og tradisjonell SMS som den gjør så blir jo ingen av alternativene tilsvarende spør du meg. Hvordan Google Hangouts gjør ting vet jeg som sagt ikke, men kjører jeg Hangouts på iOS så vil den hvertfall ikke ta noen kommunikasjon over GSM-nettet eller lignende.

Lenke til kommentar

 

 

I tillegg gir vel også iMessage muligheten til å sende bilder og videoer i langt høyere kvalitet enn det man i utgangspunktet har mulighet til med MMS.

Ja, så lenge mottaker også har en i-telefon...

Det finnes uansett en rekke tjenester som gjør det samme, men som IKKE er låst til Apple.

 

 

Nja, gjør det egentlig det? Google Hangouts blir vel det nærmeste, men jeg har null erfaring hvordan det fungerer i praksis i henhold til sending av tradisjonell SMS / MMS.

 

Fordelene til iMessage er mange, det kommer innebygget på tilnærmet enhver Apple-enhet, alt fra iPod, til iPhone til iPad, iPod Touch til alle deres Mac-modeller. Du kan altså sende meldinger på tvers av alle disse enhetene om de så har støtte for SMS / MMS og GSM-nettet i det hele tatt. Du vil jo da også motta alt på tvers av enhetene så du kan for eksempel tar over en samtale på iPaden, på MacBook Airen du har på møterommet, eller MacBook Proen du har hjemme osv osv...

 

 

Det er jo ikke mulig å framstille kompatibilitet som en fordel med imessage, det er det mest inkompatible systemet man får. Det finnes masse alternativer som støtter alt apples, og også de andre 90%ene i markedet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kom gjerne med eksempler du mener skal være mer fordelaktig for en iOS bruker å benytte seg av, jeg venter i spenning.. At iMessage er 110% låst til Apple sine plattformer har jo ingenting med saken å gjøre, poenget her er at jo at folk påstår at det er bedre for en iOS bruker å la være å benytte iMessage og at det visstnok finnes alternativer løsninger som utfører det samme, bare bedre.

 

Vis meg gjerne disse alternativene og tjenestene så jeg kan benytte meg av disse istedenfor..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke det som er mitt poeng.

Mitt poeng er at det er SYND at et så stort firma som Apple går ut og lager et system som BARE virker på i-enheter. Dessverre er dette noe som går igjen og igjen på Apples produkter, og er en av grunnene til at jeg personlig IKKE holder meg borte fra det firmaet.

Lenke til kommentar

 

 

I tillegg gir vel også iMessage muligheten til å sende bilder og videoer i langt høyere kvalitet enn det man i utgangspunktet har mulighet til med MMS.

Ja, så lenge mottaker også har en i-telefon...

Det finnes uansett en rekke tjenester som gjør det samme, men som IKKE er låst til Apple.

 

 

Nja, gjør det egentlig det? Google Hangouts blir vel det nærmeste, men jeg har null erfaring hvordan det fungerer i praksis i henhold til sending av tradisjonell SMS / MMS.

 

Fordelene til iMessage er mange, det kommer innebygget på tilnærmet enhver Apple-enhet, alt fra iPod, til iPhone til iPad, iPod Touch til alle deres Mac-modeller. Du kan altså sende meldinger på tvers av alle disse enhetene om de så har støtte for SMS / MMS og GSM-nettet i det hele tatt. Du vil jo da også motta alt på tvers av enhetene så du kan for eksempel tar over en samtale på iPaden, på MacBook Airen du har på møterommet, eller MacBook Proen du har hjemme osv osv...

 

Det som dog er den største fordelen er jo at det faller tilbake til GSM-nettet om iMessage ikke skulle nå frem, så la oss si at du kommuniserer med noen men plutselig så er det på ferie i utlandet og har mobildata skrudd av, når du sender en ny melding i samtalen så blir det da automatisk omgjør til standard SMS, eventuelt MMS om det er bilder involvert. Alt går igjennom ett og samme ledd, for deg som bruker så er det jo egentlig helt irrelevant om mottaker faktisk har iMessage eller ikke fordi du forholder deg bare til Messages appen din uansett, og holder samtaler og kommuniserer på nøyaktig samme måte og må ikke foreta deg noe som helst uavhengig om de du kommuniserer med har iMessage eller ikke, eneste reelle forskjellen er om snakkeboblene blir grønne eller blå, og hvorvidt bildene dine må igjennom MMS komprimering eller ikke.

 

 

. Hvordan Google Hangouts gjør ting vet jeg som sagt ikke, men kjører jeg Hangouts på iOS så vil den hvertfall ikke ta noen kommunikasjon over GSM-nettet eller lignende.

 

 

Hangouts gjør akkurat slik som du skryter over iMessage av, den sender som vanlig SMS/MMS hvis datatrafikk er av eller utilgjengelig. En kan også fortsette samtaler på andre mobiler/nettbrett som har Hangouts eller enheter som har Chrome.

 

Grunnen til at Hangouts appen i iOS ikke kan dette er Apple sin egen app-policy (ingen app kan ha de samme elementer som er innebygget i apple sin egen meldingsfunskjon )

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...