Gå til innhold

Nå kan alle ta bilder med droner i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig bra! På adressa.no ble det også nevnt en absolutt maksimal høyde over bakken på 130 meter, men den fant jeg ikke dokumentert i farta. Et annet restriksjonsområde enn fotoforbudsoner er flyplasser og helikopterlandingsplasser. Det er sikkert geografisk tilpassede soner for hver plass så jeg regner med man må henvende seg til nærmeste betjente flyplass for å få nærmere kart og info om restriksjonssonene.

Lenke til kommentar

Hvordan er reglene når det kommer til krenkelse av privatlivets fred?

 

Minnes en sak fra i høst der en kvinne oppdaget en drone som fotograferte/filmet inn i leiligheten hennes. Hvilket rettsvern har en da?

 

- L

 

Det blir vel krenkelse av privatlivets fred som du selv skriver. Det er ikke tillatt (samme rettsvern som uten drone). Da benytter man den til ulovlig aktivitet, som dermed vil være brudd på regelverket. Da kan man vel også politianmeldes/saksøkes i tillegg, av dem som evt. oppfatter seg krenket, slik man kan uten drone.

Her følger jeg tilsvarende logikk som f.eks. å skyte i stykker gatelys med luftpistol, like ulovlig til fots som fra bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og der drepte man de ytterst få seriøse firmaene som baserer inntekten sin på drone bruk, det er ingen hemmelighet at den sikre inntjeningen disse har, er foto for meglere. Nå kan da hvem som helst dra med seg en slik å knipse bilder lovlig :(

Lenke til kommentar

Og der drepte man de ytterst få seriøse firmaene som baserer inntekten sin på drone bruk, det er ingen hemmelighet at den sikre inntjeningen disse har, er foto for meglere. Nå kan da hvem som helst dra med seg en slik å knipse bilder lovlig :(

Da får man bare sørge for å levere varen bedre enn alle andre, slik det er i mange andre markeder.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Og der drepte man de ytterst få seriøse firmaene som baserer inntekten sin på drone bruk, det er ingen hemmelighet at den sikre inntjeningen disse har, er foto for meglere. Nå kan da hvem som helst dra med seg en slik å knipse bilder lovlig :(

 

Dersom en lite hensiktsmessig lov (ifølge informasjonssjef i Nasjonal sikkerhetsmyndighet Kjetil Berg Veire) er det eneste som sikrer inntekten til disse firmaene, så bør de heller finne andre måter og tjene pengene sine. F.eks. så bør de satse på kvalitet og likevel tjene penger ved å tilby bedre bilder/filmer som vanlige hobbydronefotografer ikke kan matche. Dessuten vil jo seriøse kjøpere av disse tjenestene sannsynligvis velge seriøse firmaer å kjøpe de fra, meglere kjøper vel ikke bilder av en 16-åring som kjøpte dette for bursdagspengene sine og ikke engang har et firma å sende faktura fra.

 

Men skal du fotografere eller filme, med tanke på kommersielt bruk, må du fortsatt søke tillatelse fra Luftfartstilsynet.

 

Informasjonsdirektør Tor. O. Iversen opplyser at det jobbes med nye regler som skal ut på høring før sommeren.

Kilde: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/--Fritt-frem-for-filming-med-drone-7523952.html

 

 

 

Jeg syntes dette er en naturlig utvikling, disse restriksjonene som man hadde før var jo lagd før disse dronene kom på markedet, og da er det riktig å tilpasse lovene også etterhvert. Likevel har man jo restriksjoner som er mer naturlige som man skal følge, f.eks. fotoforbud, innen synsvidde og andre lover/regler.

 

Håper dette blir mer enn en prøveperiode, og at disse blir fjernet permanent.

Lenke til kommentar

Jeg synes det virker smått absurd å slippe fritt dette nå, i stedet for å prøve å ha en viss teoretisk kontroll med det. Pressen har jo allerede en etablert praksis med å bruke teleobjektiv inn på kjendisers private eiendom. Nå får de også fritt lov til å spionere på hvem de vil fra lufta uten behov for å registrere seg.

 

Jeg ser heller ikke bort i fra at etterhvert som disse leketøyene blir billigere og bedre vil vi ha en horde av kåte trygdemisbrukere som tråler boligområder på jakt etter naken pupp. Slik som hun dama som ble nevnt i tråden her: Dersom noen filmer inn i leiligheten din i 8. etasje, hva slags mulighet har du til å finne vedkommende som filmet? Hva slags mulighet har politiet til å finne ut hvem det var i ettertid? Ikke at registreringsplikt gjør noe i så måte, men det har ihvertfall en ørliten regulerende effekt.

 

I stedet for en klar grense for bruk med lisens, blir det nå en gråsone hva som skal defineres som privatlivets fred og i praksis null poblem å komme seg unna i mengden andre pervoer som er ute i samme ærend.

Lenke til kommentar

Og der drepte man de ytterst få seriøse firmaene som baserer inntekten sin på drone bruk, det er ingen hemmelighet at den sikre inntjeningen disse har, er foto for meglere. Nå kan da hvem som helst dra med seg en slik å knipse bilder lovlig :(

Husker jeg ikke helt feil så er det bare 9 stk. som har søkt og fått bevilgning til å operere en UAS/drone kommersielt ifølge luftfarttilsynet, så markedet er ikke stort hvis man tar hensyn til disse tallene.

 

En av naboene har kjøpt seg en UAS/drone m/video og flyr mye over området, synes faktisk det er litt ubehagelig at de "spionerer" på meg når jeg holder på ute.

 

Selv har jeg ikke en direkte oppfatning om dette, synes det er både positivt og negativt. Vi ser nok en regelendring til neste år hvis det blir mye snakk om dette i negativ forstand.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Og der drepte man de ytterst få seriøse firmaene som baserer inntekten sin på drone bruk, det er ingen hemmelighet at den sikre inntjeningen disse har, er foto for meglere. Nå kan da hvem som helst dra med seg en slik å knipse bilder lovlig :(

Nei

.

Skal man drive kommersielt så må man ha godkjenning fra LT, noe som er vesentlig mer arbeid enn en liten NSM-søknad.. :)

Lenke til kommentar

Jeg synes det virker smått absurd å slippe fritt dette nå, i stedet for å prøve å ha en viss teoretisk kontroll med det. Pressen har jo allerede en etablert praksis med å bruke teleobjektiv inn på kjendisers private eiendom. Nå får de også fritt lov til å spionere på hvem de vil fra lufta uten behov for å registrere seg.

 

 

Tror ikke pressen kan defineres om hobbyfotograf

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...