Gå til innhold

Stortest: Apples Mac-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med store smarttelefoner og nettbrett har behovet mitt for laptop falt bort. Jeg tror jeg har kjøpt min siste sånn. En stasjonær med stor skjerm og et godt tastatur er langt å foretrekke til aktiv bruk, mens mobil/nettbrett er mer praktisk å bruke til mer passive aktiviteter på sofaen. Hvis jeg fikk en Macbook i dag er det ikke sikkert jeg hadde giddet å ta den i bruk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har 13 toms retina og må si at det er en flott pc men den blir nesten aldri brukt. Jeg bruker nettbrettet flere timer hver dag. Macbooken blir brukt hvert kvartal når Tomtom leverer nye kart til min bilnavigasjon og kanskje annenhver måned hvis jeg får flere regninger som jeg ikke har fast trekk på.

 

Men et itunes bibliotek må man jo ha i Apple universet...

Lenke til kommentar

Ser ikke helt bekymringen din? Det er vell flere der ute som er ganske som er inneforstått med at de ønsker å anskaffe seg en Mac hvor en slik guide kan være veldig relevant da det ikke nødvendigvis er så lett å velge mellom blant annet MacBook Air og MacBook Pro Retina osv..

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Er denne testen noe hw.no tok initiativet til selv, og er den uten vederlag fra Apple eller andre kommersielle interessenter? Virker som en pussig begrensning å utelukkende sammenligne Apple-produkter i mine øyne.

 

Fatter ikke at dette kan være vanskelig å skjønne, det ER en gjennomgang av hva Apple tilbyr og hva forskjellen på de ulike løsningene er.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er det virkelig en reell problemstilling? "Jeg skal ha en mac, men aner ikke hvilken" ? Jeg hadde stusset veldig hvis de hadde kommet med en tilsvarende sammenligningstest av f.eks. HP sine forskjellige bærbare og stasjonære produkter også.

 

Dette lukter i beste fall hype lang vei.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå er det nå slik for mange når de skal velge pc at karvene de stiller havner lit mellom stolene iforhold til det som tilbys.

 

f,eks skal man ha lett bærbar så er batteri levetiden får dårlig eller at oppløsningen på skjermen får dårlig

 

velger man dem med god batteri levetid og god nok sjerm så er vekten et problem

 

Det er mange kombinasjoner her

 

jeg har ikke noe problemer med å se at problemstillingen vil vær reel

Lenke til kommentar

Er det virkelig en reell problemstilling? "Jeg skal ha en mac, men aner ikke hvilken" ? Jeg hadde stusset veldig hvis de hadde kommet med en tilsvarende sammenligningstest av f.eks. HP sine forskjellige bærbare og stasjonære produkter også.

 

Dette lukter i beste fall hype lang vei.

 

Greie er at det er mange som tenker at, nå skal jeg ha ny PC og det skal være en Mac. Det er det veldig få som gjør med HP, iom at PCene de lager har mye feil/varer kort.

 

Det at folk ikke burde bare kjøpe blindt Mac uansett, og se på andre alternativer, for å finne ut hva som er best egent for den personens bruk og lommebok er jo noe annet. Dessverre er det mange som kjøper produkter uten å lese noen slags tester i det hele tatt. De kjøper etter venner/familie/reklame/populært/pris.

 

Så en slik guide er sikkert veldig nyttig for noen, de som allerede har bestemt seg for å kjøpe Mac, og dessuten har HP en del flere modeller enn Apple har :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Er denne testen noe hw.no tok initiativet til selv, og er den uten vederlag fra Apple eller andre kommersielle interessenter? Virker som en pussig begrensning å utelukkende sammenligne Apple-produkter i mine øyne.

 

Selv om det sikkert er bittert å innse for enkelte at Apple faktisk er en av de største og mest populære aktørene på markedet, så er det da ikke helt urimelig å sammenligne disse for et hardware nettsted? Det har da trossalt vært utallige artikler hvor bla.a Apple blir sammenlignet med andre tilsvarende produsenter også, jeg skjønner ikke problemet?

Lenke til kommentar

Synes kanskje at det er greit å få med seg at Mac mini bruker gammel teknologi (late 2012- basert på Ivy Bridge) på dette tidspunktet. Om den er tenkt å bli av med eller om den får en oppdatering om en stund er ikke godt å si. Med dette i bakhodet vil jeg ikke anbefale noen å kjøpe en ny Mac mini til fullpris.

Lenke til kommentar
Jeg synes mange av macene er for dårlig speccet i laveste konfigurasjon.


Macbook pro 13" retina kommer feks med bare 4 gb ram.

mac mini kommer med snurredisk og 4 gb ram.


For mitt bruk virker det som at det er lagt opp til at man oppgradere noen av delene.



Jeg har nylig gått over til en Mbp r 13, etter å ha brukt windows hele livet :)

Du kan se hvordan det gikk her.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nylig en Retina 15", rett og slett fordi det ikke finnes noe bedre totalopplevelse for mitt bruk.

 

Dette må være verdens beste bærbare maskin å bruke, det er jeg helt overbevist om. Med en gang du har brukt en retina skjerm, da er det aldri tilbake til noe dårligere.

 

Overpriset?

 

Stiv pris er det, men finn en like tynn og lett maskin, med 2880 x 1800 oppløsning eller høyere, over 6 timer battertid, med i7 2.0 ghz og lynkjap PCI basert SSD disk, og et like kvalitetdesign(metall), med like deilig bakgrunnsbelyst tastatur. For det første finnes det så og si ingen tilsvarende maskin på windows som har disse specene mest pga skjermen, hadde de så gjort det vil nok MACen slå de på en siste ting: en uslåelig deilig touchplate, som er grunn i seg selv for å kjøpe en mac.

 

Dessuten, hvor mye tror du du får for den rustne HP maskinen din kontra en MAC retina om 2 år? Da er det ikke sikkert regnestykket blir så ille.

 

Jeg har vært en windows mann i alle år, men Apple har "skjønt" noe Microsoft og de andre PC produsentene ikke har, det er det ingen tvil om: Nemlig å gi totalopplevelsen, og ikke bare dytte mest mulig spec inne i et plastskall. Jeg tror mange bedriver tidenes undervurdering over hvor viktig touchplaten er for bruken av PCen f.eks.

 

Og jeg har forøvrig vært en Apple hater lenge, og er forsåvidt ikke enda fan av selskapet eller andre produkter som iphone, men for MAC skal de ha pluss i boka.

Endret av MrLG
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det virkelig en reell problemstilling? "Jeg skal ha en mac, men aner ikke hvilken" ? Jeg hadde stusset veldig hvis de hadde kommet med en tilsvarende sammenligningstest av f.eks. HP sine forskjellige bærbare og stasjonære produkter også.

 

Dette lukter i beste fall hype lang vei.

 

Prøver du å spille dum med vilje? HP er jo bare en produsent i et hav av PC-produsenter, skal du først ha en PC (altså type med Windows) så er det jo i utgangspunktet ingen reell grunn til å kun sammenligne utvalget fra en gitt produsent ettersom alle fra Acer, til HP, Samsung osv alle leverer maskiner med Windows (ofte betegnet som "PC-er").

 

Med Mac derimot, og de som er ute etter en Mac (altså en PC som kjører OS X) så er det jo kun Apple som er produsenten og da blir det jo temmelig naturlig å sammenligne de systemene som er reelle per i dag og logisk nok leveres samtlige fra Apple og derfor blir sammenligningen sånn som den er.

 

 

Dette må da være temmelig åpenbart og du må fremstå ganske så kverulant for å ikke fatte dette. Det har null og niks med verken hype, "kjøpt og betalt" eller noe som helst å gjøre. Dette er jo bare en rask og enkel sammenligning av alle OS X systemene som er på markedet så de som er i marked for noe slikt skal få det litt lettere i sitt valg av maskin. Intet mer, intet mindre..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et veldig vesentlig poeng som jeg føler ikke kommer så godt frem i oversikten, er hvor de ulike modellene er i livsløpet sitt.

For eksempel vil vel ingen ved sine fulle fem (med mindre de er desperate) kjøpe en Mac Mini akkurat *nå* når dagens modell ikke har vært oppdatert på snart halvannet år (!). Mangler Haswell, blant annet. Antar det kommer nye Mini'er snart.

 

Se en god oversikt her:

http://buyersguide.macrumors.com/

Lenke til kommentar

Har vi fått noen indikasjon på at Mac mini vil få en refresh snart da? Personlig tror jeg ikke vi vil få se noe før Broadwell og da snakker vi vell midten til slutten av 2014. Dette er vell den minst relevante modellen av samtlige Apple har å by på, den som selger minst så tror nok ikke den har noen høy prioritet og ettersom den ikke har sett noen Haswell refresh enda så ser jeg ikke helt det komme før Broadwell.

Lenke til kommentar

Har vi fått noen indikasjon på at Mac mini vil få en refresh snart da? Personlig tror jeg ikke vi vil få se noe før Broadwell og da snakker vi vell midten til slutten av 2014. Dette er vell den minst relevante modellen av samtlige Apple har å by på, den som selger minst så tror nok ikke den har noen høy prioritet og ettersom den ikke har sett noen Haswell refresh enda så ser jeg ikke helt det komme før Broadwell.

Tipper Apple ønsker bedre GPU-ytelse, TPD på en Haswell CPU med GT3e (Iris Pro) er kanskje litt for høy, da er det nok mulig at de venter på Broadwell. Da er isåfall juni et bra estimat på når en eventuel refresh kan bli lansert...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...