Gå til innhold

Trådløs bro med eget private LAN?


TMB

Anbefalte innlegg

Hei. Vanligvis er det jeg som hjelper andre her inne men nå har jeg et spørsmål selv :)

 

Skal flytte ut snart og det kan hende jeg kommer i det scenariet at utleier kun har en trådløs ruter inne hos seg og at jeg derfor ikke kan få tegne eget abbonement.

 

Dersom dette er tilfelle, må jeg kjøpe enten en egen enhet eller en ruter som støtter trådløs bro (gjøre om Wi-Fi til kablet nett).

 

Så lurer jeg på om jeg fremdeles kan sette opp ruteren min i routing-modus og dele ut IPer i en annen range enn huseier, slik at ingen andre enn meg kan se mine enheter på nettverket. Er dette mulig, eller vil de ikke få tilgang ut mot internett da?

 

Min router må vel da settes opp med DHCP og få IP fra utleier i utleiers range. Det er her jeg kan tenke meg det krasjer. Eller?

Endret av TMB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Skal flytte ut snart og det kan hende jeg kommer i det scenariet at utleier kun har en trådløs ruter inne hos seg og at jeg derfor ikke kan få tegne eget abbonement.

 

Dersom dette er tilfelle, må jeg kjøpe enten en egen enhet eller en ruter som støtter trådløs bro (gjøre om Wi-Fi til kablet nett).

 

Så lurer jeg på om jeg fremdeles kan sette opp ruteren min i routing-modus og dele ut IPer i en annen range enn huseier, slik at ingen andre enn meg kan se mine enheter på nettverket. Er dette mulig, eller vil de ikke få tilgang ut mot internett da?

 

Min router må vel da settes opp med DHCP og få IP fra utleier i utleiers range. Det er her jeg kan tenke meg det krasjer. Eller?

 

Nei da. Har eget nett satt opp akkurat som du beskriver. De fleste rutere deler automatisk ut IP til enhver enhet som måtte koble seg til, inkludert rutere i trådløs klient-modus, så det skal ikke være noe problem. Jeg kjører DD-WRT på min ruter (vær forsiktig og følg instruksene nøyaktig!), slik at den kan kjøre som trådløs klient på utleiers trådløse nett. Så har jeg et par pc-er med kabel mot denne ruteren. Funker utmerket.

 

Utleiers ruter er 192.168.1.1, og så har jeg satt opp egen ruter som 192.168.x.1, hvor x er et annet tall enn 1. Den får naturligvis også IP på utleiers nett som 192.168.1.x.

 

Du har da valget mellom å skaffe en ruter som kan kjøre som trådløs klient med stock firmware, eller skaffe en som støttes av DD-WRT eller lignende (liste på nettstedet deres).

 

Trådløs bro høres for meg ut som det bare ville funke med én pc/enhet på ditt nett. Har du bare én, skulle det gå fint (da viderefører den IP direkte fra utleiers nett). Kan hende ønsket resultat også kan oppnås med en trådløs switch eller noe slikt, men det får noen andre eventuelt svare på, da jeg ikke er kjent med hvordan disse fungerer. Det ville også være noe mindre fleksibelt om du senere skulle ønske mer ruter-funksjonalitet. Enkelte produsenter har en tendens til å rendyrke produktene sine, gjerne ved å unngå å tilby funksjonalitet i firmware slik som nettopp trådløs klient for å få deg til å kjøpe flere bokser. :p Det er her alternativer som DD-WRT kommer inn.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner, da får jeg evnt. gå til innkjøp av en router som kan flashes med DD-WRT.

 

 

og så har jeg satt opp egen ruter som 192.168.x.1, hvor x er et annet tall enn 1. Den får naturligvis også IP på utleiers nett som 192.168.1.x.

Motsier ikke dette seg selv? :p

Lenke til kommentar

Nei det motsier seg ikke. Man må ha to forskjellige subnett på hver sin side av leietakers router. Fra huseier f.eks 192.168.1.1 som gateway og 192.168.1.x som IP til leietakers router.

 

Modusen du bør velge er enten client eller repeater client. Begge disse skal ha forskjellig subnett på wlan-inn og LAN.

 

På den andre siden av leietakers router bør man da bruke et annet subnett enn 192.168.1.x.

Feks: 192.168.2.1 som deler ut ipadresser i 192.168.2.x.

 

Med DD-WRT har du mange muligheter. Du kan f.eks sette opp trådløsrepeater med samme funksjon som over, eller som trådløsbro hvor huseierens router deler ut ipadresser. Fordelen med den siste løsningen, er at UPNP fungerer.

 

En bliilg boks for DD-WRT er Netgear WNR2000. Jeg har selv bruk de som repeater mm.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...