Gå til innhold

Kjøler Intels topprosessor - uten lyd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Herreminskaper for et idiotisk prosjekt ! Er jo ikke noe problem å kjøle en prosessor passivt med gode løsninger. Dette er den dummeste av alle ! Putt den inn i et kabinett uten vifter da ? Da kommer den velkjente sniffen etter ganske kort tid. Nei, løsningen ligger i kabinettet, slik som dette : http://news.softpedia.com/newsImage/AMD-Demonstrates-Fanless-A10-5700K-Trinity-System-4.jpg/

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Herreminskaper for et idiotisk prosjekt ! Er jo ikke noe problem å kjøle en prosessor passivt med gode løsninger. Dette er den dummeste av alle ! Putt den inn i et kabinett uten vifter da ? Da kommer den velkjente sniffen etter ganske kort tid. Nei, løsningen ligger i kabinettet, slik som dette : http://news.softpedi...y-System-4.jpg/

 

Det er jo ikke idiotisk, å bruke vifter er både praktisk og stille. En slik kjøler vil være velegnet til vifter på lavt turtall.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Herreminskaper for et idiotisk prosjekt ! Er jo ikke noe problem å kjøle en prosessor passivt med gode løsninger. Dette er den dummeste av alle ! Putt den inn i et kabinett uten vifter da ? Da kommer den velkjente sniffen etter ganske kort tid. Nei, løsningen ligger i kabinettet, slik som dette : http://news.softpedia.com/newsImage/AMD-Demonstrates-Fanless-A10-5700K-Trinity-System-4.jpg/

 

Selges dette kabinettet i norge?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Selges dette kabinettet i norge?

 

De har flere Streacom kabinetter på komplett, men de er ganske dyre og du må kjøpe strømforsyning ved siden av... synes det er på tide at det blir gjort litt oppfriskning av strømforsyninger i klassen mindre enn 200W. Da disse ofte har dårlig virkningsgrad og bråkete 40-60mm vifter.

PICO-PSU løsningen er ganske tøff, men eksternt adapter på stasjonær PC er sånn passe...

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Om man i tillegg har en temperaturføler koblet til en av finnene, og en slags viftestyring, så kan man få en løsning hvor viften store deler av tiden er helt avslått (0 rpm), og om man trenger tyne krefter, så har man vifte til det ??

 

Poenget med denne kjøleribben er at den kan gi et stille system.

Lenke til kommentar

Om man i tillegg har en temperaturføler koblet til en av finnene, og en slags viftestyring, så kan man få en løsning hvor viften store deler av tiden er helt avslått (0 rpm), og om man trenger tyne krefter, så har man vifte til det ??

 

Poenget med denne kjøleribben er at den kan gi et stille system.

 

Hvorfor koble det til finnene, når det relevante er CPUen, og de har innbygd måling av temp?

 

AtW

Lenke til kommentar

Er vell det at det er lettere å rigge en løsning med temp separat temp sensor fra den som sitter i CPUen.

Ellers må man jo ha ett interface med maskinen via USB eller lignende og programvare kjørende.

 

Nesten alle hovedkort har jo en form for viftestyring i dag, og speedfan o.l finnes jo også. Det er vel sikkert en smakssak, men jeg synes det er lettere å styre slikt på den måten, enn å måtte koble til sensorer her og der som styrer en vifte direkte.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har aldri forstått vitsen med å mekke på en diger kladd av en kjøler, bare for å flytte vifta fra CPU-kjøleren og ut på bakveggen. Virker helt noldus på meg. Blir jo ikke noe mindre lyd av det. Kabinett med varmerør fra CPU/APU/GPU ut på passiv ribbekjøler på bakveggen/sideveggen er en løsning som nesten ikke finnes. Hvor er de innovative tanker ? Og 12voltsPc'n hvor ble det av den ? Fullt realiserbart hvis de ikke hadde kjempet så jævelig på ATX formularet. Det blir ikke mange som tenker, hvis alle må følge opplagte retningslinjer som langt overgår vanlig fornuft. Jeg håper iallfall at noen skjærer igjennom snart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg nekter å tro at denne kjøleren vil fungere bra uten god luftgjennomstrømning i kabinettet, og temperaturen vil ikke skape tilstrekkelig sirkulasjon i seg selv.

 

helt enig, om man så har en kjøler på 5 kg og kjøleflate på 10 kvadrat så nytter det lite når varmen er innestengt :)

 

Har aldri forstått vitsen med å mekke på en diger kladd av en kjøler, bare for å flytte vifta fra CPU-kjøleren og ut på bakveggen. Virker helt noldus på meg. Blir jo ikke noe mindre lyd av det.

 

klart det blir mindre lyd. denne kjøleren er nok lag foor å plukke opp det som er av sirkulasjon i kabinettet.

Lenke til kommentar

Er vell det at det er lettere å rigge en løsning med temp separat temp sensor fra den som sitter i CPUen.

Ellers må man jo ha ett interface med maskinen via USB eller lignende og programvare kjørende.

 

Nesten alle hovedkort har jo en form for viftestyring i dag, og speedfan o.l finnes jo også. Det er vel sikkert en smakssak, men jeg synes det er lettere å styre slikt på den måten, enn å måtte koble til sensorer her og der som styrer en vifte direkte.

 

AtW

 

Jeg tenker som en løsning lansert fra en 3 part, ala Corsair eller til ett kabinett, disse blir jo knotete om de er avhengig av ett OS for å fungere.

Mens en løsning med en egen sensor og eksternt oppsett vil funke om maskinen er i BIOS, DOS, Linux, Windows, Hackintosh etc.

Lenke til kommentar

Dette flytter bare varmeproblemet fra prosessoren til hovedkortet.

 

Jeg har tidligere gått for en kjøler av tilsvarende type, da riktignok med en meget stillegående vifte.

Problemet var bare at hovedkorttemperaturen steg drastisk når det ikke lenger var en vifte som blåser nedover på det, og at jeg derfor måtte øke kabinettviftehastighetene mye for å kompensere.

Totalt kom jeg ikke noe bedre ut, selv om prosessorkjølingen ble uhørbar.

 

Så fremover skal jeg ha prosessorvifter som blåser nedover slik som hovedkortene er designet for.

Lenke til kommentar

Dette flytter bare varmeproblemet fra prosessoren til hovedkortet.

 

Jeg har tidligere gått for en kjøler av tilsvarende type, da riktignok med en meget stillegående vifte.

Problemet var bare at hovedkorttemperaturen steg drastisk når det ikke lenger var en vifte som blåser nedover på det, og at jeg derfor måtte øke kabinettviftehastighetene mye for å kompensere.

Totalt kom jeg ikke noe bedre ut, selv om prosessorkjølingen ble uhørbar.

 

Så fremover skal jeg ha prosessorvifter som blåser nedover slik som hovedkortene er designet for.

 

Ble temperaturen på hovedkortet så mye høyere at det ble på noen måte ustabilt? Eller at temperaturen fra diverse prober gikk over hva enkelte komponenter er designet for å tåle?

Lenke til kommentar

Kanskje den klarer å holde 3930K på stock under normale belastninger, men med mindre man har et kabinett som HAF-X tror jeg den vil slite med å holde temp under 80C ved F@H, Prime, eller Intel Burn Test.

 

Jeg kjører min 3930K på 4.2GHz (1.30V) og får temperaturer rundt 60C med en H100 med noctua vifter i et HAF-X. Jeg planlegger 4.4GHz når gradestokken blir blå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...