Gå til innhold

Windows 8 vil plage deg mindre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan være ganske trygg på at dette blir de nødt til å gå tilbake på, i hvert fall at man kan avbryte omstarten, eller skru av funksjonen (i verste fall med registerendring). Det kommer _helt_ garantert til å være brukere som har satt i gang maskinen med en jobb, som går og tar lunch og opplever at PCen har startet på nytt i mellomtiden - og ikke så varselet.

 

Intensjonen er god, men gjennomføringen ser ikke ut til å være helt optimal...

Lenke til kommentar

Hvor har jeg hørt dette før... Ja visst. Ved lansering av Vista og 7. Tror det ikke før jeg ser det selv.

 

Vel, Vista og Win 7 behøver jo mindre omstarter enn f.eks XP. I alle fall ved visse oppdateringer. Så at det blir mindre av dem kan jeg jo i grunnen gjerne tro på.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Microsoft har litt å lære av Linux ser vi.

Linux er genial på dette feltet, trenger den en reboot så får du en advarsel og spørsmål om du vil gjøre det nå med en gang, svarer du nei så bryr ikke Ubuntu deg annet enn ved at Av og på knapp ikonet oppe i høyre hjørne er rødt.

Med andre ord, de tar ikke over og tvinger deg til å gjøre ditt og datt, du gjør det når det passer DEG og er systemet sårbart fram til da, så må man ta det på sin kappe.

Det må man uansett hva som skjer, for MS support er like nyttig som storsteiner i lomma når man skal svømme.

 

Skal man se på hva som finnes av software teknologi så burde MS egentlig være ganske så stille med å si noe om restarter.

I Open Source miljøet finnes det allerede ett verktøy som lar deg få til patcher på kjørende prosesser UTEN restart.

Genialt konsept som beviser at måten vi gjør det på idag er gammeldags, og færre restarter er mulig å gjøre til INGEN restarter...

 

Men Microsoft elsker vell å restarte maskinene sine, de sitter vell å fryder seg på kontoret for hver restart de tar :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor har jeg hørt dette før... Ja visst. Ved lansering av Vista og 7. Tror det ikke før jeg ser det selv.

 

Vel, Vista og Win 7 behøver jo mindre omstarter enn f.eks XP. I alle fall ved visse oppdateringer. Så at det blir mindre av dem kan jeg jo i grunnen gjerne tro på.

Samme leksa som når XP kom ut. "Nå trenger du aldri mer og restarte pc'en!"

Yeah right :p

 

Men det blir sikkert enda litt mindre nå da, og det er jo greit nok.

Lenke til kommentar

Hadde her om dagen en plagsom opplevelse da jeg startet opp igjen en windows 7 pc for første gang på noen måneder.

 

At det var en haug med oppdateringer var forventet. Det som ikke var så greit var at de tydeligvis måtte installeres i grupper, typisk på 2-5 (riktignok en eller to grupper med mange flere), med restart mellom hver gruppe, p.g.a. avhengigheter mellom oppdateringene. Med dertil tilhørende påminnelser. Jeg måtte i praksis bruke en laptop mens jeg trykket sjekk og installer, restartet og logget inn med jevne mellomrom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan være ganske trygg på at dette blir de nødt til å gå tilbake på, i hvert fall at man kan avbryte omstarten, eller skru av funksjonen (i verste fall med registerendring). Det kommer _helt_ garantert til å være brukere som har satt i gang maskinen med en jobb, som går og tar lunch og opplever at PCen har startet på nytt i mellomtiden - og ikke så varselet.Intensjonen er god, men gjennomføringen ser ikke ut til å være helt optimal...

 

Intensjonen er god og gjennomføringen er god den også. Det hadde du sett hvis du hadde lest kilden de refererer til i denne artikkelen. Når tidsgrensen har gått ut for oppdateringen så ser Windows 8 om du har noen vitale programmer gående på PCen din. Hvis du har det så utsetter Windows oppdateringen til neste gang du slår av PCen. De har sagt at de skal prøve å ha minimale oppdateringer som krever omstart.

 

Dere må huske på at vi som saumfarer disse forum og nettsider ikke representerer den "normale brukeren". Vi er på godt norsk "spesielt interesserte":) I kilden står det at i Windows 7 så har 90% av brukerne latt Windows installere oppdateringer uten forvarsel. Folk flest vil ikke la PCen være sårbar på egen kappe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det vil da ikke være mulig å avbryte restarten.

Det er jo slett ikke plagsomt :roll:

 

 

Blir ikke Windows 8 på meg. Den dagen jeg ikke lengre kan bruke gode gamle XP, så blir det enten Xubuntu eller Linux Mint. Jeg liker XP. Jeg har brukt det i 10 år, og kan alle triksene. Hvis jeg skal være nødt til å lære meg å bruke operativsystemet på en helt ny måte, hvorfor skulle det da være Windows?

Lenke til kommentar
Det vil da ikke være mulig å avbryte restarten.

Det er jo slett ikke plagsomt :roll:

 

 

Blir ikke Windows 8 på meg. Den dagen jeg ikke lengre kan bruke gode gamle XP, så blir det enten Xubuntu eller Linux Mint. Jeg liker XP. Jeg har brukt det i 10 år, og kan alle triksene. Hvis jeg skal være nødt til å lære meg å bruke operativsystemet på en helt ny måte, hvorfor skulle det da være Windows?

 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det er "lite plagsomt" med en restat bare fordi man ikke er på PCen akkurat da, og det har gått 3 dager. Sålenge man ikke kan slå det av, er det tvert imot ganske så plagsomt vil jeg si.

 

AtW

Lenke til kommentar

Morsomt å se kommentarene til folk her.

 

I de fleste tilfellene så er det nesten ingen som kjører en pc med programmer som gjør at man ikke kan slå av datamaskinen , de fleste programmene kan også stilles inn til å automatisk starte på nytt ved en reboot så problemet er egentlig relativt lavt for data-entusiaster.

 

Microsoft har i det minste forstått at man ikke lenger bør tvinge systemet til å restarte hvis det kjører viktige programmer i bakgrunnen og i såfall i henhold til artikkelen så vil ikke en restart skje før man gjør den manuelt. Om dette er 100% ideelt eller ei kommer helt ann på sluttbrukeren og hvor flink han / hun er til å ivareta Os'ets integritet og sikkerhet.

 

Heldigvis ligger Windows 7 milevis foran Windows XP når det gjelder oppdateringer av programvare , husker at når jeg skulle legge inn xp på et noe eldre system med skjermkort , lydkort , diverse usb enheter og annet snacks så var det sikkert snakk om flere timer med uendelig rebooting og oppdatering av drivere. Snakker om makkverk.

 

Faktisk så er det egentlig sjeldent at Windows 7 må reboote pga en programvareoppdatering i såfall så er det som regel pga en kritisk oppdatering av grunnleggende filer til Os'et og av og til av 3dje parts programvareutviklere som er litt sære.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Morsomt å se kommentarene til folk her.

 

I de fleste tilfellene så er det nesten ingen som kjører en pc med programmer som gjør at man ikke kan slå av datamaskinen , de fleste programmene kan også stilles inn til å automatisk starte på nytt ved en reboot så problemet er egentlig relativt lavt for data-entusiaster.

 

Microsoft har i det minste forstått at man ikke lenger bør tvinge systemet til å restarte hvis det kjører viktige programmer i bakgrunnen og i såfall i henhold til artikkelen så vil ikke en restart skje før man gjør den manuelt. Om dette er 100% ideelt eller ei kommer helt ann på sluttbrukeren og hvor flink han / hun er til å ivareta Os'ets integritet og sikkerhet

 

Problemt er ikke "realtivt lavt", det tar faktisk ganske lang tid å restarte og sette opp alt som det var. Og jeg tror neppe jeg er enig med MS sin definisjon av "viktige programmer"

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...