Gå til innhold

Kommentar: – One size fits nobody


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med fare for å starte en stor diskusjon så vil jeg påstå at folk ikke kjøper en iPhone eller iPad fordi den har riktig skjermstørrelse, men fordi det er en iPhone/iPad. Skal man ha en telefon eller et nettbrett og vil ha Apple er det irrelevant hvor stor skjerm man helst ville hatt da man ikke har noen valgmuligheter.

 

Det blir som å si at folk foretrekker biler med hjul. Det er ikke akkurat så mange alternativer.

 

Likte denne :thumbup:

 

Sist høst uttalte Apples nå avdøde toppsjef, Steve Jobs, at et nettbrett med en skjerm på 7 tommer ville være ubrukelig om det ikke fulgte med sandpapir så man kunne slipe ned størrelsen på fingrene sine.

 

Steve Jobs glemte muligens at han selv hadde suksess med et tilnærmet identisk produkt med en touchskjerm på «bare» 3,5 tommer. Denne selges fremdeles uten sandpapir.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sist høst uttalte Apples nå avdøde toppsjef, Steve Jobs, at et nettbrett med en skjerm på 7 tommer ville være ubrukelig om det ikke fulgte med sandpapir så man kunne slipe ned størrelsen på fingrene sine.

Steve Jobs glemte muligens at han selv hadde suksess med et tilnærmet identisk produkt med en touchskjerm på «bare» 3,5 tommer. Denne selges fremdeles uten sandpapir.

 

La oss heller se på hva Steve Jobs faktisk sa i den forbindelsen, her er et utdrag av det han sa i en konferansesamtale den 8. oktober 2010:

 

“Second: I’d like to comment on the avalanche of tablets poised to enter the market in the coming months. First, it appears to be just a handful of credible entrants, not exactly an avalanche. Second, almost all of them use 7-inch screens as compared to iPad’s nearly 10-inch screen. Let’s start there.”

 

“One naturally thinks that a 7-inch screen would offer 70% of the benefits of a 10-inch screen. Unfortunately, this is far from the truth. The screen measurements are diagonal, so that a 7-inch screen is only 45% as large as iPad’s 10-inch screen. You heard me right: Just 45% as large.”

 

“If you take an iPad an hold it upright in portrait view and draw an imaginary horizontal line halfway down the screen, the screens on these 7-inch tablets are a bit smaller than the bottom half of the ipad’s display. This size isn’t sufficient to create great tablet apps in our opinion. While one could increase the resolution of the display to make up for some of the difference, it is meaningless unless your tablet also includes sandpaper, so that the user can sand down their fingers to around one quarter of their present size.

 

“Apple has done extensive user testing on tough interfaces over many years and we really understand this stuff. There are clear limits of how close you can physically place elements on a touchscreen before users cannot reliably tap, flick, or pinch them. This is one of the key reasons we think the 10-inch screen size is the minimum size required to create great tablet apps.”

 

“Third: Every tablet user is also a smartphone user. No tablet can compete with the mobility of a smartphone; its ease of fitting into your pocket or purse, its unobtrusiveness when used in a crowd. Given that all tablet users will already have a smartphone in their pocket, giving up precious display area to fit a tablet in their pockets is clearly the wrong tradeoff”

 

“The 7-inch tablets are tweeners. Too big to compete with a smartphone and too small to compete with an iPad.”

 

“Fourth: Almost all of these new tablets use Android software, but even Google is telling the tablet manufacturers no tot use their current release, Froyo, for tablets and to wait for a special tablet release next year. What does it mean when your software supplier says not to use their software and what does it mean when you ignore them and use it anyway?”

 

“Fifth: iPad now has over 35,000 apps on the App Store. This new crop of tablets will have near zero.”

 

“And, sixth and last: Our potential competitors are having a tough time coming close to iPad’s pricing, even with their far smaller, far less expensive screens. The iPad incorporates everything we’ve learned about building high value products from iPhone, iPods, and Macs. We create our own A4 chip, our own software, our own battery chemistry, our own enclosure, our own everything. And this results in an incredible product at a great price. The proof of this will be in the pricing of our competitors’ products which will likely offer less for more.”

 

“These are among the reasons we think the current crop of 7-inch tablets are going to be DOA. Dead On Arrival. Their manufacturers will learn the painful lesson that their tablets are too small and increase the size next year, thereby abandoning both customers and developers who jumped on the 7-inch bandwagon with an orphaned product.”

 

“Sounds like lots of fun ahead.”

 

 

Det blir jo noe helt annet satt inn i riktig kontekst, enn det amobil forsøker å framstille det som, og det ser i ettertid ut til at Jobs fikk rett i det meste han sa. De tidligere 7-tommers tabletene fra bl.a Samsung ble fiaskoer i markedet, og brukerne som kjøpte f.eks Galaxy Tab i 2010 er etterlatt med utdaterte Android-versjoner uten offisielle opgraderingsmuligheter til Android 3.0 eller bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med fare for å starte en stor diskusjon så vil jeg påstå at folk ikke kjøper en iPhone eller iPad fordi den har riktig skjermstørrelse, men fordi det er en iPhone/iPad. Skal man ha en telefon eller et nettbrett og vil ha Apple er det irrelevant hvor stor skjerm man helst ville hatt da man ikke har noen valgmuligheter.

 

Det blir som å si at folk foretrekker biler med hjul. Det er ikke akkurat så mange alternativer.

Det blir vel heller som at noen foretrekker biler med 5 seter, mens andre foretrekker biler med 7 seter, eller endatil bare 2 seter...alle har like fullt stort sett 4 hjul, og tar deg fra A til B, men med varierende kjøreegenskaper, komfort og kapasitet... ;)

 

Selv om f.eks Mercedes bare leverer vanlige personbiler med 5 eller 2 seter (utelukker da SUV og minibuss), ser jeg ikke mangel på 7-setere i utvalget som noe problem hvis jeg i utgangspunktet ikke har kjerring og 4 unger som skal fraktes til hytta på Geilo hver helg hele vinteren, og hater å lukeparkere med biler som er 5 meter lange. ;)

Lenke til kommentar
Med fare for å starte en stor diskusjon så vil jeg påstå at folk ikke kjøper en iPhone eller iPad fordi den har riktig skjermstørrelse, men fordi det er en iPhone/iPad. Skal man ha en telefon eller et nettbrett og vil ha Apple er det irrelevant hvor stor skjerm man helst ville hatt da man ikke har noen valgmuligheter.Det blir som å si at folk foretrekker biler med hjul. Det er ikke akkurat så mange alternativer.
Det blir vel heller som at noen foretrekker biler med 5 seter, mens andre foretrekker biler med 7 seter, eller endatil bare 2 seter...alle har like fullt stort sett 4 hjul, og tar deg fra A til B, men med varierende kjøreegenskaper, komfort og kapasitet... ;)Selv om f.eks Mercedes bare leverer vanlige personbiler med 5 eller 2 seter (utelukker da SUV og minibuss), ser jeg ikke mangel på 7-setere i utvalget som noe problem hvis jeg i utgangspunktet ikke har kjerring og 4 unger som skal fraktes til hytta på Geilo hver helg hele vinteren, og hater å lukeparkere med biler som er 5 meter lange. ;)

 

Det jeg forsøkte å poengtere er hvis man skal ha en bil (eller en iPhone) spiller det ikke noen rolle hvor mange hjul ( eller hvor stor skjerm) man ønsker å ha. Produsenten tilbyr bare en løsning.

Lenke til kommentar

Nå har ca 100% av personbilene på markedet i dag 4 hjul, så jeg ville fått et problem dersom jeg på død og liv ville ha 6 hjul, ja...analogien din er fortsatt elendig. Men for al del, kjøp deg gjerne en hjullaster eller trehjulssykkel for min del... ;P

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Med fare for å starte en stor diskusjon så vil jeg påstå at folk ikke kjøper en iPhone eller iPad fordi den har riktig skjermstørrelse, men fordi det er en iPhone/iPad. Skal man ha en telefon eller et nettbrett og vil ha Apple er det irrelevant hvor stor skjerm man helst ville hatt da man ikke har noen valgmuligheter.

 

Det blir som å si at folk foretrekker biler med hjul. Det er ikke akkurat så mange alternativer.

 

Likte denne :thumbup:

 

Sist høst uttalte Apples nå avdøde toppsjef, Steve Jobs, at et nettbrett med en skjerm på 7 tommer ville være ubrukelig om det ikke fulgte med sandpapir så man kunne slipe ned størrelsen på fingrene sine.

 

Steve Jobs glemte muligens at han selv hadde suksess med et tilnærmet identisk produkt med en touchskjerm på «bare» 3,5 tommer. Denne selges fremdeles uten sandpapir.

 

Ja, hadde man feks fått en iphone med 4.3 og en med 3.5 så kunne man kanskje uttalt seg litt mer om hva folk foretrekker.

 

AtW

 

Ser at nesten samtlige tester av iPhone 4S trekker poeng for at skjermen er mindre enn konkurrenten. Jeg er sterkt uenig. De burde istedet fått plusskarakter for å beholde den "lille" skjermen.

 

Desverre er jeg redd for at iPhone 5 - pga presset - kommer til å få større skjerm. :(

 

Personlig synes jeg problemet er at den ikke er noe særlig mindre i volum, og den er tyngre, og fortsatt har en ganske liten skjerm. De bør enten øke skjermstørrelsen, eller minske plassen som går til alt annet enn skjerm.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Se også en 4,3" skjerm målt opp mot iPhone sin 3,5" Dette er utklassing rett og slett. Spol til 2:40

 

Hvorfor ikke linke til pocketnow sin galaxy s2 vs iPhone 4s test, skulle tro den var mer relevant enn den du henviste til.

 

 

Må innrømme at jeg aldri har tenkt at jeg skulle ønske meg en større telefon i lomma;) 3,5 er stort nok for min del.

Endret av Kulturfabrikken ISAK
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Iphone hadde vært mer snasn med mindre body-til-skjerm ratio, helt klart.

 

Det er fortsatt en iphone med all bagasjen det fører med seg, men den hadde SETT og føltes bedre ut i min mening :p .

 

Uansett syntes jeg SGS2 sin skjerm var helt sjef på størrelse, gikk fint å bruke enhånds om man lillefingerholdt den, noe som var null problem med en syltynn og lett mobil som SGS2.

 

Then again er jeg storfan av 3.9" skjermen jeg bruker nå.

 

Mer skjerm er alltid flott, men kommer såklart an på bruksområdet. Jeg kan ikke se noen grunn til å ha en skjerm MINDRE enn ca 4" siden jeg har små hender og klarer meg fint med uansett grep på den størrelsen. Nå har jo vidde og høyde litt å si, fire tommers skjerm som er en kvart tomme bred blir muligens litt høy, osv, men dere skjønner poenget.

 

Større enn fire tommer kan jeg godt se the appeal of. Det blir bedre visning i dokumenter, browser, bilder, video, osv osv osv. Aberet blir at tohåndsbruk kan bli nødvendig. Ta feks Note, som har en enorm skjerm. Muligens ikke like lett som N9 å bruke enhånds (nå ser jeg bort fra UIet), men større skjerm kan veie opp for dette for noen individer.

 

Jeg forstår såvidt at dette engang er en debatt. Større skjerm er såklart bedre, eneste diskusjonen jeg kan se er når skjermen slutter bli enhåndsvennlig og starter bli tohåndsbasert. Noe som igjen er en tradeoff man må ta stilling til ved kjøp.

 

Må innrømme at jeg aldri har tenkt at jeg skulle ønske meg en større telefon i lomma;) 3,5 er stort nok for min del.

 

Nå har ikke iphones lommeplass noe med skjermen å gjøre, siden det er jævlig mye ikkeskjermplass på den. I tillegg ligger SGS2 bedre i lomma mi (jeg er ingen stor herremann, og går veeeeldig lite i enorme saggebukser med huge ass pockets) enn iphone4 pga tykkelsen og vekten. Jeg trodde jeg ble å få problemer med plass i lomma på SGS2, men innså at jeg tok veldig feil når jeg fikk SGS2en.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Husker nå at Steve Jobs i sin tid hevdet 15" var det absolutt ideelle for en pc-skjerm.

 

Salgsgimmick.

En del er salgsgimmick, en del er avveininger mellom kostnader og muligheter på et gitt tidspunkt, atter annet dreier seg om pinlig nøyaktige og nerdete avveiningsprosesser. Under utviklingen av iPad ble det laget prototyper med 20 forskjellige skjermstørrelser/formater, alt annet enn usannsynlig at en tilsvarende prosess fant sted under iPhone-utviklingen.

Lenke til kommentar

Husker nå at Steve Jobs i sin tid hevdet 15" var det absolutt ideelle for en pc-skjerm.

 

Salgsgimmick.

En del er salgsgimmick, en del er avveininger mellom kostnader og muligheter på et gitt tidspunkt, atter annet dreier seg om pinlig nøyaktige og nerdete avveiningsprosesser. Under utviklingen av iPad ble det laget prototyper med 20 forskjellige skjermstørrelser/formater, alt annet enn usannsynlig at en tilsvarende prosess fant sted under iPhone-utviklingen.

 

Ingen designer produkter som skal selges til så mange basert på tilfeldigheter, hverken apple samsung, eller mercedes for den saks skyld. Bare fordi noen har tenkt igjennom designet av ett produkt, betyr ikke at de har gjort en best mulig jobb sog, ei heller at det nødvendigvis passer til deg.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange kjøper et bestemt skjermpanel fordi det er billig, lett å handle inn fra mange produsenter (gir forhandlingsmakt og fleksibilitet), fordi egenproduksjonen har ledig kapasitet osv. Jeg kan (naturlig nok) ikke publisere noen eksempler her, men det skal ikke særlig mye fantasi til for å tenke seg til at det skjer.

 

Det vil si: du har egentlig helt rett, ingen designer vil finne på å gjøre slikt. Men mange steder har ikke designerne makt til å ta slike beslutninger, ingeniørene skal ha forklart hvorfor alt er vanskelig, økonomene mener alt er dyrt. Jeg har vært i siste gruppe.

 

Uten at dette betyr at Apple format passer til alle, eller at alle andre tar feil. Der er vi helt på linje.

Lenke til kommentar

Mange kjøper et bestemt skjermpanel fordi det er billig, lett å handle inn fra mange produsenter (gir forhandlingsmakt og fleksibilitet), fordi egenproduksjonen har ledig kapasitet osv. Jeg kan (naturlig nok) ikke publisere noen eksempler her, men det skal ikke særlig mye fantasi til for å tenke seg til at det skjer.

 

Det vil si: du har egentlig helt rett, ingen designer vil finne på å gjøre slikt. Men mange steder har ikke designerne makt til å ta slike beslutninger, ingeniørene skal ha forklart hvorfor alt er vanskelig, økonomene mener alt er dyrt. Jeg har vært i siste gruppe.

 

Uten at dette betyr at Apple format passer til alle, eller at alle andre tar feil. Der er vi helt på linje.

 

Apple tar som alle andre også hensyn til prisen på delene. Det jeg ikke er enig i er framstillingen av at noe trenger å være bra, bare fordi de som har designet det har tenkt igjennom det, det trenger det ikke å være.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...