Gå til innhold

Sega-emulatorer bannlyst fra Market


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har emulatoren til både Super Nintendo og Gameboy Advance på min HTC Desire Z - Etter min mening er de den Beste <<On the Move>> gaming man kan få på Android.

 

Nå lurer jeg på on Sega kommer med sin egen emulator og slipper ut roms til salgs på Android markedet. Hmmm, når det er sagt lurer jeg på on Nintendo kommer til å gjøre det samme.....

Lenke til kommentar

Merkelig at omtrent ingen artikler på hele store vide Internett greier å få med seg at det fremdels er flere emulatorer tilgjengelig i Android-market. PSX4Droid ble fjernet fra market, mens FPse som gjør akkurat det samme og også koster penger er der fremdeles og har vært der i flere måneder uten å bli fjernet.

 

Nesoid ble fjernet, mens NES.emu er der fremdeles. Snesoid ble fjernet, mens Snes9x EX er der fremdeles.

 

Har det ikke falt inn noen som skriver artikler på nettet å sjekke hvorfor dette er tilfellet?

 

Kan det ha noe med at utvikleren av de emulatorene som ble fjernet har tatt kode fra andre som er under en ikke-komersiell lisens og lagt den ut for salg på market med minimalt med arbeid? Mulig Sega sine forespørsler til Google var dråpen som fikk begeret til å renne over, men det er vel vanlig å ta en liten bakgrunnssjekk på en sak før man skriver den?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan vel sammenlignes med iOS og Cydia.

Vil jeg ikke påstå. Det ene er fritt valg av marked og installasjon av programvare. Det andre er jailbreaking for å unngå sensuren til Apple.

 

Prøver forøvrig ikke noe anti-Apple greier her. Bare påpeker at saker som denne er essensen for at jeg valgte Android.

Endret av Matsemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke er de beste emulatorene? Har nå SNesoid, og hadde en "GensisEMU" elns før, men den hadde en prosess gående i bakgrunenn som ikke gikk å få av etter at du avsluttet appen.

 

Har også RomFetcher, men er dette programmet safe? Noe man bør være bekymret for?

 

Om noen har noen sikkelige gode alternativer, så skrik ut. :thumbup:

Lenke til kommentar

Her var det dårlig research på artikkelen. Cellular-news som er oppgitt som kilde refererer til Engadget hvor saken er at det er Yong Zhang sine emulatorer som er fjernet, siden han solgte emulatorer som hvor kildekoden ikke tillot at man brukte koden kommersielt. Sega sine emulatorer ble fjernet allerede i forrige måned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For noe tull. For det første er det ingen som kjøper gamle sega spill lengre uansett.

Nei, det er ikke tull. Du har tydeligvis ikke fulgt med på spillfronten siden du sier noe slikt.

Emulatorer og ROMs er ulovlig. SEGA selger samlinger med gamle spill og de selger dem enkeltvis på bla. Virtual Console på Nintendo Wii.

 

Ser du ikke hvorfor de vil hindre det nå?

Lenke til kommentar

 

Kan vel sammenlignes med iOS og Cydia.

 

Tja, det er derfor ansatte i magasin omtaler sin iPad-utgave som "Iran-edititon"? Cydia hjelper lite for den biten vettu, når avisen alt har endret innhold etter krav fra Apple så er skaden skjedd. :)

 

Ingen redaktør med respekt for seg selv burde gått med på at Apples utvikleravtale signeres. Men, de er blitt så pragmatisk hele gjengen i jakt på penger at det er vanskelig å se en forskjell på dem og den jevne rosablogger. Uavhengighet verdsettes visst ikke lenger.

 

Hvor er pressens ridderne når vi trenger dem? Selge integriteten for en neve dollar. Fysj.

 

Much shame editors have, for Apple they obey - Yoda.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For noe tull. For det første er det ingen som kjøper gamle sega spill lengre uansett.

Nei, det er ikke tull. Du har tydeligvis ikke fulgt med på spillfronten siden du sier noe slikt.

Emulatorer og ROMs er ulovlig. SEGA selger samlinger med gamle spill og de selger dem enkeltvis på bla. Virtual Console på Nintendo Wii.

 

Ser du ikke hvorfor de vil hindre det nå?

 

På hvilken måte er emulatorer ulovlige?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jepp. Emulatorer er ikke ulovlige så lenge det ikke er stjålet noen kode, som det sjelden er. Dersom jeg skriver en emulator for N64 stjeler jeg ingen kode fra Nintendo.

Lenke til kommentar

Fra android police

Update 3: ZodTTD, developer of several well-known emulators, recently met a similar fate as yongzh – both his Market account and his apps were removed. Today, he decided to clarify a few things in a blog post, noting that the removal of the apps was not due to an open source violation but rather came as a result of a trademark infringement letter from Sony to Google concerning PSX4Droid’s icon. While yongzh did not publish any Sony emulators himself, it does seem that the big guys are taking an active interest in the emulator situation on the Market.
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det så er emulatorer lovlige og det er også lovlig å emulere roms/isoer av spill du eier en fysisk kopi av. Jeg pleier f.eks. å emulere mange GBA-spill på PCen selv om jeg eier fysiske kopier, da jeg synes GBA-skjermen blir liten.

 

Men hva som er lovlig og ikke er ganske irrelevant. Faktum er at man kan enkelt laste ned alle slags emulatorer og roms og man vil aldri bli straffeforfulgt (her legger jeg meg atter vidåpen for kverrulanter som vil påpeke enkeltilfeller der det er skjedd). I visse tilfeller har man heller ikke noe valg, da det er mange gamle spill som man knapt kan oppdrive fysiske kopier av, og det er også mange fan-oversettelser av japanske spill som kun kan spilles via emulatorer.

 

Så er det selvfølgelig fritt frem for Nintendo, Sega osv. og forsøke å melke alle de gamle titlene sine ved å legge dem ut for en billig penge. Det er i deres fulle rett, men selv synes jeg det er grådig og jeg har ingen skrupler med å undergrave deres forsøk på å tjene penger på spill de ga ut for 20 år siden. Ofte tar det også en evighet før spillene blir gjort tilgjengelige, og mer obskure titler blir glemt.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...