Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog: Supra Comp TS6M 300 hk V8


Anbefalte innlegg

Heisann, nå er jeg og 4 kamerater godt igang med å restaurere en vannskibåt, så vi tenkte det kunne vært gøy å lage en worklog så folk kan følge arbeidet.

 

Båten er en Supra Comp TS6M og er en 91' modell. Båten var under vann i 2004 og har siden ligget på land. Så vi har mye å gjøre!

cimg1997u.jpg

 

 

Når vi fikk båten tenkte vi at det ikke var veldig mye å gjøre, men det har ballet på seg endel etterhvert.

 

Her er noen bilder av båten før vi satt igang. Det er ikke de beste bildene siden vi ikke hadde tenkt til å lage noen worklog.

 

 

 

cimg1991u.jpg

dsc00022xz.jpg

cimg1998.jpg

 

 

Endret av Salbu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er litt om hva vi har gjort til nå.

 

For ca. en uke siden tenkte vi at det var på tide å sparkle og behandle gulvet inni båten, men før vi satte igang tenkte vi at vi skulle bore et hull for å se om det var noe fuktighet under gulvet. Vi boret et ganske stort hull og fant fort ut at skummet under gulvet var gjennomvått, så da fjernet vi hele den gulvplaten vi hadde boret i for å se hvor mye som var vått og der fant vi bare enda mer vått skum. Siden den første siden var så fuktig boret vi et hull i den andre siden også, og der var det like gale og det tok ikke lang tid før gulvet så ut som dette:

 

img0573xq.jpg

 

img0574nj.jpg

 

Vi merket også at det var fuktig lenger fram under dekk, så da fjernet vi fenderlisten og alle festene og tok toppen av båten.

 

img0590z.jpg

 

Nå har vi fjernet resten av gulvet og alt skummet og det ble mye skum til slutt!

 

img0605zt.jpg

 

img0620zp.jpg

 

img0622u.jpg

 

 

Siden det det var mye råttent treverk i bunn har vi nå begynt å fjerne den ene siden for å erstatte det med nytt materiale. Det er dette vi jobber med nå.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

 

På tide med en update nå! Det har gått tregt i det siste, noen men russetid og noen med sykdom. Men nå er vi endelig igang for fullt igjen! :)

 

Vi har revet alt av stenderverk i båten og begynt å lage nytt:

 

Her kan dere se hvor råttent det gamle stenderverket var, her kunne vi grave fram stenderen/jord med bare fingrene.

 

photoapr18174611.jpg

 

 

Så vi fjernet alt stenderverket, men lot en liten kant av glassfiberen helt nederst være igjen så vi hadde et spor å se etter.

 

photoapr18202524.jpg

 

photoapr24121535.jpg

 

photoapr24121506.jpg

 

 

Det ble mye måling å tilpassing for å få de nye stenderne til å ligge fint i båten, men etter mye jobbing med dette ble det bra tilslutt.

 

photomai02185633.jpg

 

Nå har vi begynt å legge glassfiberduk og polyester rundt de nye stenderne, vi har også kommet langt på gulvplatene. Så nå venter vi på et flyteskum vi skal ha nedi gulvet. Ellers jobber vi endel med motoren som aldri vil samarbeide. Det er alltid noe som står i veien for termostathuset, er det ikke dynamoen så er det bensintilførselen inn i forgasseren, så nå må vi bestille både nye festebraketter til dynamoen og nytt lavtbyggende termostat-hus.

 

Er det forresten noen som vet hvor vi kan kjøpe nye antisklimatter til badeplattformen og dekket?

 

-Salbu

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Lenge siden vi har skrevet noe, men det er mye som har skjedd. Vi holder på med en sak i forbrukerrådet, angående en motor vi har kjøpt med MYE feil, men vi kommer tilbake til dette når vi har fått en oppklaring.

 

Takk til Robert som har vært med å hjelpe oss med motoren!

 

 

Nå vi fortsetter der vi slapp på forrige innlegg:

 

 

Bygde en massiv kasse til motorlabbene, og limte de fast. Motoren står midt i båten fordi det er en vannskibåt, det gjør at vi kommer lettere i plan og får mer drakraft.

photomai08163922.jpg

photomai08163929.jpg

 

Vi limte nedi langsgående bærebjelker og gjort klar tverrgående spikerslag. Nesten alt trevirke som er brukt er egenprodusert fra Fanafjellet.

Både langsgående og tverrgående er glassfibret for å øke stivhet og styrke.

photo120611171119.jpg

 

Støpte ned eksosrørene og skrudd fast tverrgående spikerslag. Delte også opp gulvet i rom for å gjøre klar til skumming.photo120611171143.jpg

 

photo120611171226.jpg

 

Deretter var det klart for skumming! Siden det ikke gikk å få takk i skum i Norge, måtte vi bestille fra USA. Vi la ned kryssfiner etterhvert slik at skummet "hevet" opptil platene og de ble stabil å gå på.

photo160611205634.jpg

photo160611191129.jpg

photo180611163210.jpg

 

Måtte signere :)

photo160611191123.jpg

 

For å gjøre alt vanntett og styrke strukturen la vi også glassfiberduk i hele båten. Vi brukte flettet duk på flater for å få glatt overflate, på alle hjørner og kanter brukte vi uflettet duk siden den er lettere å forme. Vi har brukt over 40 liter polyester totalt.

photo100711172831.jpg

photo100711172857.jpg

 

Vi malte alt med 2 komponent Top Coat for å hindre plastpest. Vi malte ikke i senter av båten for der skulle sokkelen til vannskibommen monteres.

 

photo202341210811.jpg

 

Når vi fikk sokkelen monterte vi den fast, den er i rustfritt stål og veier ca. 25 kilo. Denne styrker også konstruksjonen betraktelig.

img2271ay.jpg

 

Deretter la vi ned den siste platen, glassfibret den fast og malte den også med 2 komponent Top Coat.

img2299s.jpg

img2302t.jpg

 

 

Vi så at hvit var en upraktisk farge å ha i motor-rommet så vi malte dette i grå 2 komponent Top Coat. LG blir glad av kjemikalier.

img2304p.jpg

img2305kw.jpg

 

Når endelig gulvet var ferdig var det på tide å leke teppelegger. Bjørn fikk et 10-minutts lynkurs av en gulvlegger. Teppet er bestilt fra USA siden det er vanskelig å få tak i blå marinetepper i Norge.

img0253lh.jpg

img0265rx.jpg

img2367n.jpg

 

Beundrer arbeidet

img2364h.jpg

 

Nedhukket til venstre i bildet er nedsenking for kapteinens føtter, siden førerstolen så godt som står på gulvet.

img2365t.jpg

 

Teppet vi har lagt nå er kun innunder dekk. Vi må vente med resten til toppen er på og båten er lakkert.

 

Vi var plutselig klar til å sette på toppen, så vi ringe kontaktlisten og ba om løftehjelp siden den er skjør og er lett å knekke. Siden vi fikk samlet folk innen en time måtte vi slenge på trekkerør for trykkmåler (fartsmåler), div. elektrisk og eventuelle høyttalere.

img2372qw.jpg

 

 

Toppen er på! :)

img2373s.jpg

 

Vi brukte mange dager på å sparkle med epoxy-sparkel, pusse og deretter sparkle igjen.

 

En av de verste skadene var denne, her har vi også brukt mange timer og runder med polyester og pussing. her har vi også forsterket endel oppunder dekket.

 

 

Før

bildegb.jpg

 

 

Etter

img2388cj.jpg

 

 

Det var alt i denne omgang, nå er det klart for lakkering. Vi skal oppdatere litt oftere heretter håper vi!

 

-Salbu, Bjørn og LG

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Heisann!

 

 

Vi har begynt å jobbe med vindskjermen, den skal pusses (sandblåses) og lakkes svart på nytt.

photoapr16181103.jpg

 

photoapr16181450.jpg

 

Det er en stund siden vi tok den av båten, og da måtte vi demontere den i flere deler. Så før vi demonterte mer satte vi den sammen for å ta bilder av "puslespillet".

imageuaa.jpg

imagezhl.jpg

 

 

Deretter boret vi ut de siste pop-naglene og la alle delene på sin plass for å holde styr på det når vi skal sette den sammen igjen.

 

imageqnw.jpg

 

 

Det er MANGE deler å holde styr på!

 

Deler av rammen måtte legges i press siden de har ligget bøyd i 7 år.

photoapr17193828.jpg

 

 

 

Vi holder nå på med sandblåsing av disse.

 

 

:)

-Salbu, Bjørn og LG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...