Gå til innhold

HTC frister med ny kameramobil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo flere megapixler, jo mer kan du zoome digitalt. Ser ikke problemet?

Hjelper lite når optikken ikke håndterer det. Vil bare få grøt når du zoomer inn. Etter at vi passerte 7-8 (tatt ut av luften) megapixelatos er det ikke lenger dette som setter begrensinger. Tvert imot innføres det ofte mer problemer med flere mpx, som støy, fargeblanding og "grøt".

 

Forrige kompaktkamera jeg hadde var på 14.7mpx, det jeg har nå er på 10mpx og tar faktisk bedre bilder. Speilrefleksen har 10mpx, og tar mye bedre bilder enn det igjen.

Lenke til kommentar

Jeg har lenge vært kritiker av mange megapiksler, særlig på så små bildebrikker som i mobiltelefoner, men jeg er ikke lengre like kritisk som jeg var. Noen av argumentene mot mange megapiksler viser seg å ikke holde helt mål. Nemlig støy og grums. Det blir helt riktig mer støy og grums på et bilde som er forstørret til 1:1 størrelse, men sammenligner man f.eks 8 vs 16 Mp skrevet ut på akkurat like store fotoark så gir faktisk ikke 16 Mp mer støy enn 8 Mp. Men jo flere megapiksler jo mer må man forstørre for å få 1:1.

 

Det sies også at optikken ikke henger med. Det stemmer heller ikke helt. For med blendere i størrelseorden f/2,8 - f/2,0 så får man ikke diffraksjonsbegrensning på disse sensorene. I hvert fall ikke for fargen blå (der kort bølgelengde gir mindre diffraksjon). Dermed kan man faktisk hente ut detaljer selv med 16 Mp på en knøttliten brikke. Nå er bare hver tredje piksel blå så man skulle tro at det bare er hver tredje piksel som kan hente ut detaljer men det stemmer ikke. Alle pikslene slipper gjennom blått lys, bare i forskjellig mengde. Det er derfor ikke noe teoretisk eller optisk i veien for å hente ut detaljer ved 16 Mp og f/2,8 - f/2,0.

 

Mange megapiksler skaper uansett andre problemer som færre bilder per GB minnekort, lengre overføringstid til PC, mer varmeutvikling og batteribruk per bilde, lengre tid mellom hvert bilde (dårlig seriebildehastighet), med mer.

 

Ser man på hvordan folk flest bruker bildene på mobiltelefonen sin så er det bortkastet med flere megapiksler enn telefonskjermen har. 800x480x3 = ca 1,15 Mp (subpiksler). Har man HDMI utgang og kobler telefonen til TVen så er 1920x1080x3 = ca 6,2 Mp. Skal man skrive ut på fotoskriveren hjemme så holder det med 2-4 Mp. Det samme holder til vanlige 15x10 cm foto fra fotoforhandler. Så alt over dette er egentlig ganske bortkastet til det folk flest bruker bildene til. Med unntak av å ta utsnitt (beskjære) bildene, også kalt "digital zoom". Der er mer = bedre, med unntak av det faktum jeg påpekte i starten: Nemlig at jo mer forstørrelse jo mer støy/grøt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Flere megapiksler bør da medføre at kameraet blir følsomt for mangel på lys (selv om jeg skjønner godt hva artikkelforfatter mener)?

 

HTC-mobilen blir også utstyrt med dobbel blits' date=' altså to LED-lamper som skal sørge for gode lysforhold. Dette kan være svært avgjørende ettersom det høye antallet megapiksler betyr at kameraet blir langt mer følsom[b']t[/b] for mangel lys enn det vi ser på dagens mobilkameraer.

 

Generelt synd at "ordentlige" blitser har blitt nedprioritert igjen i takt med at mobilene har blitt tynnere og tynnere. To blitser (som forhåpentligvis betyr at de er langt kraftigere enn typiske "fotolys") er neppe noen dum ide rent for øvrig, igjen gitt at de er kraftige nok.

 

Edit:

En form for adapter til vanlig blitstilkobling (hotshoe) kunne vært svært interessant. Her måtte det kanskje vært snakk om en kameraapplikasjon som kan kontrollere kameraet noenlunde manuelt (lukkertid) samtidig som det kan sendes et signal via USB til en chip/relé som fyrer av blitsen. De fleste blitser er i stand til å kjøre målinger på egen hånd uansett, det eneste som kreves av mobilen er å låse lukkertiden relativt høyt (hvilket antagelig kan gjøres ved å senke eksponeringen helt ned).

Endret av Aiki
Lenke til kommentar
Problemet er vell her att man sjelden får gode bilder med LED uansett... Mye bedre om de hadde satset på Xenon-blits. Selv holder jeg meg langt unna mobiler som har LED blits...

Jepp, godt poeng. Xenon gir mer lys i kortere tidsrom enn det LED gir. Blant annet fordi det samles opp en kraftig ladning i en høyspentkondensator i blitsen. Med LED er man begrenset til hvor mye batteriet klarer å levere i det korte tidsrommet den skal lyse.

 

En liten rettelse til artikkelen: Dobbel blits er ikke viktig for lysfølsomheten. Det betyr faktisk ikke noe i det hele tatt. Men det gir mer lys, som igjen gir bedre bilder i noen situasjoner. F.eks når man tar nærbilde av folk. Ved landskapsfoto/utsiktsbilder er blitsen helt bortkastet. Dessverre gir rett-på-blits noe av de styggeste refleksjonene man kan få. (Ikke at det finnes gode alternativer for mobiltelefoner)

 

_____________________

 

 

Tilbake til megapiksler og digital zoom (beskjæring uten oppskalering). I videofunksjonen kan beskjæring brukes på en veldig smart måte. Jeg har bare til gode å se denne smarte måten brukt i en mobiltelefon. Ok, nok tid på pinebenken. Den smarte teknikken går ut på at full-HD video bare krever 2 MP, mens brikken kan levere hele 16 Mp. Det gir mulighet for ganske mye digital zoom. Se for deg at man tar videoopptak fra en liten 2 Mp firkant på brikken. Så kan man bruke gyroene i telefonen til å detektere hvordan telefonen beveges. Så kan man bevege denne 2 Mp firkanten rundt på brikken avhengig av hvordan telefonen beveges. Det vil gi bildestabilisert video, noe som får videoene til å fremstå som mye mer profesjonelle. Uten stabilisering er det jo nesten til å bli sjøsyk av fordi telefonen er så liten å lett at den vingler veldig lett.

Lenke til kommentar

 

Generelt synd at "ordentlige" blitser har blitt nedprioritert igjen i takt med at mobilene har blitt tynnere og tynnere. To blitser (som forhåpentligvis betyr at de er langt kraftigere enn typiske "fotolys") er neppe noen dum ide rent for øvrig, igjen gitt at de er kraftige nok.

 

Det er riktig att xenon krever en god del mere fysisk plass i en mobil enn LED, dette fordi selve xenon røret samt kondensator krever plass. Men det er flere gode eksempler på mobiler idag som allikvell har fått bygget inn dette i en tynn og slank mobil.

Nokia og Samsung er nok de som har best fokus på Xenon pr idag :)

 

Men Xenon drar selvsagt også opp prisen på hardware..

Men ingen tvil om att xenon gir mye bedre bildekvalitet :)

 

Etter å ha hatt erfaring både med LED og Xenon er valget enkelt når jeg kjøper mobil iallfall ;)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Synes nå heller noen burde satse på bedre video i mobilkameraer.

Da hadde jeg vært fristet hvertfall.

 

Video-opptak fra mobiler er jo blitt fantastisk bra den siste tiden, har filmet endel selv i HD kvalitet og det er bare en drøm å vise på 42" TV etterpå :)

 

Det som trekker ned er att filming i dårlig lys ofte gir dårlig resultat, det kan også være problem med ustabilt bilde om man ikke har god bildestabilisator..

 

Men antar att stillbilder uansett er det viktigste for folk flest.

Lenke til kommentar

Jo lettere et håndholdt kamera er jo viktigere blir bildestabilisering. Kameramobiler på rundt 100 gram så lette at bildestabilisering er et absolutt must. Alternativet er å støtte det inntil noe stødig når man filmer. F.eks verandagelenderet, et bord eller en stolpe.

 

Selv holder jeg på å bygge en steadicam til mobilen.

Lenke til kommentar

Jo lettere et håndholdt kamera er jo viktigere blir bildestabilisering. Kameramobiler på rundt 100 gram så lette at bildestabilisering er et absolutt must. Alternativet er å støtte det inntil noe stødig når man filmer. F.eks verandagelenderet, et bord eller en stolpe.

 

Selv holder jeg på å bygge en steadicam til mobilen.

 

Helt riktig, nettopp dette som er problemet. Om man bruker en stødig støtte kan man få imponerende godt resultat fra en mobil :thumbup:

 

Se. eks på denne videoen som er filmet med N8, her er det brukt flere type støtte under filming.

Videoen er også redigert på selve mobilen og innspillt i Lofoten :)

 

Videoen nederst viser backstage hvilke hjelpemidler som ble brukt.

 

NB! Husk å endre avspilling til 720p før du starter videoen ;)

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=ESufrHJvPLk

Endret av leirdueredet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...