Gå til innhold

Slik blir Firefox 5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hjem-knappen har jeg neppe brukt i dette årtusenet. Den blir aldri savnet.

Jeg bruker hjem-knappen ofte, så regner med at det blir et tillegg som fikser at den blir borte.

 

Men Firefox er på god vei til å bli bloatware, nøyaktig på samme måten som "pappaen" Netscape Navigator ble det. Om jeg vil ha en pdf-leser installerer jeg det (noe jeg har gjort), og om jeg vil gå til Facebook, twitter, MySpace, Reddit etc. så går jeg dit. Jeg ønsker ikke å ha en haug med skit som gjør browseren tregere til de oppgavene en browser er ment for å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg synes PDF-støtten kan bli en positiv ting ved Firefox 5.

 

Men, da krever det ryddig koding, slik at den delen er lettkjørt. Har aldri likt å måtte installere "Adobe Acrobat Reader", selv om jeg har kjørt Foxit Reader en god stund nå, så synes jeg det ville vært enklest å slippe slik ekstra programvare.

Lenke til kommentar

Mange av disse tingene høres positivt ut, men jeg skulle ønske at flesteparten av disse ble utviklet som "offisielle" utvidelser istedenfor. Det er jo tross alt utvidelser som er den store styrken til Firefox og mye av grunnen til suksessen de har hatt. Så hvorfor de velger å ikke bygge videre på det har jeg vanskelig for å forstå.

 

Ikke bare ville det å legge slik funksjonalitet i utvidelser gjøre Firefox mindre og raskere, det ville også gjort oppdatering mye mer smidig. Hvor tullete er det ikke å rulle en oppdatering til nettleseren pga. av en bug i PDF leseren..?

 

Er det en ting programvarehistorien har lært oss så er det at brukere dropper bloatet programvare. Winamp og Nero er gode eksempler på dette.

 

"Write programs that do one thing and do it well"
Lenke til kommentar

En mulig løsning ville kanskje være å gjøre den innebygde PDF-leseren til en offisiell utvidelse istedet. På den måte kan de som ønsker å ta den ibruk gjøre det, mens de som foretrekker en lettkjørt nettleser kan la være. Egentlig burde jo så mye som mulig av funksjonalitet ut over kjernefunksjonaliteten være implementert som utvidelser til nettleseren.

Lenke til kommentar

En mulig løsning ville kanskje være å gjøre den innebygde PDF-leseren til en offisiell utvidelse istedet. På den måte kan de som ønsker å ta den ibruk gjøre det, mens de som foretrekker en lettkjørt nettleser kan la være. Egentlig burde jo så mye som mulig av funksjonalitet ut over kjernefunksjonaliteten være implementert som utvidelser til nettleseren.

Eller kanskje en bedre løsning er å implementere PDF-funksjonen som gjør at du får noen ekstra kilobyte å laste ned i førsteomgang, men hvor du i innstillingene kan deaktivere PDF-funksjonene for å få en mer lettkjørt nettleser for de som ønsker slikt kjørende på eldre hardware. Samtidig kan de utvikle koden så "smalkjørt" som mulig som alle vil ha glede av når de prøver det ut.

Lenke til kommentar

Er FF i ferd med å bli bloatware?

 

Det virker nesten slik...

FF har vært bloatware en stund nå. Sluttet helt å bruke FF for noen måneder siden og bruker nesten utelukkende Chrome.

Haha, sjekk hvor mye plass Chrome bruker på maskina di, den har forøvrig både PDF leser og Flash innebygget. Vil kanskje overraske noen som er betatt av Chromes minimalistiske utseende :mrgreen:http://www.thechromesource.com/tag/chrome-bloat/ Endret av mandela
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Jeg synes den innebyggede PDF-leseren i Chrome er en fin funksjon, så det ville være fint i FF også. Da beholdes fokuset i nettleseren.

Lenke til kommentar

Haha, sjekk hvor mye plass Chrome bruker på maskina di, den har forøvrig både PDF leser og Flash innebygget. Vil kanskje overraske noen som er betatt av Chromes minimalistiske utseende :mrgreen:http://www.thechrome...g/chrome-bloat/

 

 

 

Innebygget flash? måtte til nå alltid etterinstallere flash om jeg satt opp en data med chrome. ikke at det brur meg stort, vi alle hater flash, men vi har ingen annen valg for tida.

Lenke til kommentar

Er FF i ferd med å bli bloatware?

 

Det virker nesten slik...

FF har vært bloatware en stund nå. Sluttet helt å bruke FF for noen måneder siden og bruker nesten utelukkende Chrome.

Haha, sjekk hvor mye plass Chrome bruker på maskina di, den har forøvrig både PDF leser og Flash innebygget. Vil kanskje overraske noen som er betatt av Chromes minimalistiske utseende :mrgreen:http://www.thechromesource.com/tag/chrome-bloat/

Chrome bruker ca 60mb med en tab. Deretter bruker hver tab mellom 10-80mb avhengig av flash og java ressurser tenker jeg (går utifra at Chrome lager ny instans av java environment for hver tab.). De aller fleste websider ligger rundt 13-15mb. Dagbladet bruker sykt mye ressurser. Uansett kan jeg fint ha 20 tabs oppe uten at systemet mitt merker det.

 

Aner ikke hvordan minneforbruket til FF4 er. jeg har avinstallert det helt. Det eneste jeg brydde meg om var at det virket tregt og rota til alle bokmerker, samt at det krasja flere ganger daglig. Masse toolbars og plugins installerte seg selv og var umulig å avinstallere. Dvs noen av dem kunne avinstalleres via Windows kontroll panel og tilogmed da måtte man restarte maskinen.

 

Mozilla har rota til Firefox fullstending. Tilogmed IE9 er bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...