Gå til innhold

Creative fornyer seg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får håpe at Creative denne gangen har forstått av drivere er minst like viktig som hardware. Creative har jo tidligere vist at de kan ødelegge ellers relativt god hardware ved å snekre sammen dårlige drivere.

Enig. Forstår ikke hvorfor så mange lydkortprodusenter bruker så mye tid på å lage egne lyddrivere og -programmer. Lyddriverne som er innebygget i Windows fungerer glimrende. Særlig Windows 7 har fått veldig gode drivere og tilbyr også romkorreksjon og en del annen snacks.

Lenke til kommentar

Får håpe at Creative denne gangen har forstått av drivere er minst like viktig som hardware. Creative har jo tidligere vist at de kan ødelegge ellers relativt god hardware ved å snekre sammen dårlige drivere.

Jeg kjøpte Creative SB1090 X-Fi og fryktet det verste. Men overraskende nok fungerte alt (bortsett fra det ubrukelige snurrehjulet) ut av boksen på Windows 7. Så da slapp jeg de driverene. :)

Lenke til kommentar

Anbefaler at Hardware får på plass en ordentlig oppsammlingstest, det hadde vært veldig spennende om følgende kan bli godt testet :

 

*Soundblaster VS integrerte lydløsninger.

*Ytelsetest i feks spill med de forskjellige løsningene.

*Kvalitet på lyden med de forskjellige inngangene.

*Kvaliteten på drivere for de forskjellige løsningene.

*Usb Lyd vs Integrert lyd vs Soundblaster lyd.

 

Personlig har jeg på følelsen at slike lydkort er egentlig en døende vare, hadde nå disse kortene hatt langt større funksjonalitet (kanskje direkte Wifi HD Streaming av lyd eller feks hjelp til fysikk kalkuleringer i spill) så tror jeg det hadde vært en fin investering.

Lenke til kommentar

Får håpe at Creative denne gangen har forstått av drivere er minst like viktig som hardware. Creative har jo tidligere vist at de kan ødelegge ellers relativt god hardware ved å snekre sammen dårlige drivere.

Jeg kunne ikke vært mer enig. Drivere er like viktig som hardware. Creative har en dårlig periode med å lage drivere til sine lydkort. Har de lagt den bak seg nå, eller kjøres det på samme lavmål ennå?

Lenke til kommentar

Får håpe at Creative denne gangen har forstått av drivere er minst like viktig som hardware. Creative har jo tidligere vist at de kan ødelegge ellers relativt god hardware ved å snekre sammen dårlige drivere.

 

Så sant, så sant!

 

Får man bra lyd fra et USB-kort?

 

Er det nok å koble et X-Fi HD mellom bærebar PC og anlegg når man skal se film i HD?

Lenke til kommentar
Personlig har jeg på følelsen at slike lydkort er egentlig en døende vare, hadde nå disse kortene hatt langt større funksjonalitet (kanskje direkte Wifi HD Streaming av lyd eller feks hjelp til fysikk kalkuleringer i spill) så tror jeg det hadde vært en fin investering.

Jeg kan tenke meg et nytt diskret lydkort siden det integrerte på 890FX hovedkortet mitt har litt bakgrundsstøy. Det gamle PCI creative x-fi kortet mitt har ikke drivere for Vista/W7, så jeg må nok ha et nytt, men denne gangen gidder jeg ikke over 1000-lappen. Det hadde vært interresant å se en skikkelig lydkort test med stor lineup på hardware.no, skal vi kanskje foreslå noe slikt?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte et Sound Blaster X-Fi Go! for ca ett år siden for å teste om 3D-lyd fungerte, og det gjorde det. Men det var ubrukelig på grunn av tidsforsinkelsen! Jeg benyttet siste tilgjengelige drivere, og har testet på flere PCer med 32- og 64-bits versjoner av både 7 og Vista. Jeg har testet dette på tre forskjellige PCer med forskjellige CPUer: En god gammel Athlon 64 dual core, en Intel Q9450 og en Intel i7-860.

Hvis noen kommer med gode teorier om hva man kan gjøre galt, vil jeg gjerne teste igjen. (Først disablet jeg lyden på hovedkortene, så installerte jeg OS + windows update og drivere for skjermkort etc. Deretter installerte jeg Creative-driverne. Jeg mener at det ble reklamert med at også Go! var sertifisert for gaming, og da er det jo ikke akseptabelt med tidsforsinkelse...)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte et Sound Blaster X-Fi Go! for ca ett år siden for å teste om 3D-lyd fungerte, og det gjorde det. Men det var ubrukelig på grunn av tidsforsinkelsen! Jeg benyttet siste tilgjengelige drivere, og har testet på flere PCer med 32- og 64-bits versjoner av både 7 og Vista. Jeg har testet dette på tre forskjellige PCer med forskjellige CPUer: En god gammel Athlon 64 dual core, en Intel Q9450 og en Intel i7-860.

Hvis noen kommer med gode teorier om hva man kan gjøre galt, vil jeg gjerne teste igjen. (Først disablet jeg lyden på hovedkortene, så installerte jeg OS + windows update og drivere for skjermkort etc. Deretter installerte jeg Creative-driverne. Jeg mener at det ble reklamert med at også Go! var sertifisert for gaming, og da er det jo ikke akseptabelt med tidsforsinkelse...)

 

Hvis du tror du skal få noe slik til å virke på en enkel måte med et produkt fra Creative har jeg bare en ting å si:

 

post-47774-1284759036,0334_thumb.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil bare si at når det gjelder drivere er både Realtek og Analog Devices - som typisk er det som sitter på HK - mye værre en Creative. Jeg bruker optisk kabel fra onboard til en bra receiver og et bra 5.1 høyttaler oppsett. Trenger ingen drivere (dvs. bruker generiske windows7 drivere som fungerer helt utmerket). Knall surround lyd for spill og film, helt grei stereo. Dette er en løsning jeg kan anbefale på det varmeste. Om du ikke har optisk inn på din litt eldre receiver/forsterker kan du få veldig bra DA konvertere til et par tusen kroner.

 

Eneste grunnen til å velge en lydkortløsning for meg ville være evt. å leke med EAX og slike artige ekstra funksjoner, men det er for dyr luksus akkurat nå.

Lenke til kommentar

Lydkort..meh. Bruk optisk utgang fra hovedkortet og kjør signalet digitalt rett inn på receiver. Pr i dag står min laptop permanent i stereorack som HTPC og kjører digitalt lydsignal. Så da fungerer receiveren min til 3-4000kr som et lydkort.

 

Knall, ren lyd med masse dynamikk fra crappy pc. Noen vil sikkert tenke at en receiver ikke er spesielt mobil, men hvem tar med seg 5.1-høyttalerene sine.. Bruker man penger på lydkort så er det vel helst med tanke på en permanent plassert desktop som skal stå der den står. Og da er poenget mitt at man går heller til innkjøp av en receiver og en optisk kabelstump.

 

Edit: Glemte hele konklusjonen på innlegget. Selv med lydkort trenger man en forsterkerenhet (og høyttalere), og da har man betalt unødvendig for et lydkort.

Endret av gammalerik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...