Gå til innhold

Sniktitt: Nokia N8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får desverre avsmak når jeg ser at grensesnittet er tilnærmet likt S60 sitt siden jeg er tidligere eier av en Nokia 5800. Med mindre de jobber mer med grensesnittet til Symbian eller går bort fra Symbian så blir det ikke nokia på meg i fremtiden.

 

Formatet til facebook/mail widgtene på den nye hjemmeskjermen ser dessuten litt lite ut. Jeg kan se for meg at det er knotete å trykke på de forskjellige elementene i facebook-widgeten.

Endret av kakeninja
Lenke til kommentar

For meg, virker denne telfonen ikke helt ferdig. Vel, for det første: Når man "scroller" seg gjennom kontakter og andre lister, virker den litt hakkete og "røff i kantene". Et spørsmål: Er det så vanskelig å legge scrolligene om til 30 fps? Iphone hadde jo dette siden tidenes morgen....men ellers... tja!

Det at Nokia putter in en gammel LCD skjerm og en litt eldre 680 Mhz prosessor i sitt nye "flaggskip", synes jeg virker litt... utdatert.

Lenke til kommentar

Jeg blir skremt, hvis dette er telefonen som skal kjempe mot Iphone og Android, så tror jeg de har tapt.

Det føltes som om jeg så på N97 telefonen, kunne ikke se det helt store med denne versjonen av Symbian, og tidligere.

 

Eneste positive må være HDMI, så langt.

Skal bli spennende å lese hva dommen blir nå telefonen kommer ut i butikkene, og de første testene dukker opp.

Lenke til kommentar

Hardwaren er allerede utdatert med 0,5-0,6 GHz prosessor og led-display (altså ikke amoled).

Pluss for HDMI ut (hvorfor gjør ikke alle det), og stor bildebrikke, minus for unødvendig høy oppløsning slik at vinningen går opp i spinningen.

Du tar feil. Den kommer med AMOLED skjerm. Her er litt fakta om skjermen til Nokia N8

 

Skjerm og brukergrensesnitt

 

* Skjermstørrelse: 3,5 tommer

* Oppløsning: 16:9 nHD (640 x 360 piksler) AMOLED

* 16,7 millioner farger

* Kapasitiv berøringsskjerm

* Retningssensor (akselerometer)

* Kompass (magnetometer)

* Avstandssensor

* Lyssensor

 

Ha en fin dag ;)

Lenke til kommentar

Jeg blir skremt, hvis dette er telefonen som skal kjempe mot Iphone og Android, så tror jeg de har tapt.

Det føltes som om jeg så på N97 telefonen, kunne ikke se det helt store med denne versjonen av Symbian, og tidligere.

 

Eneste positive må være HDMI, så langt.

Skal bli spennende å lese hva dommen blir nå telefonen kommer ut i butikkene, og de første testene dukker opp.

En ting jeg trur blir bra med denne er "usb on the go" Det er genialt :) Hvis du har tatt en del bilder, videosnutter osv.. kan du bare koble til usb pennen/brikken,Hardisken og til og med andre mobiler sammen med N8, så får du opp alt som er på minnepennen osv... Så kan du dra over det du vil, spille filmer rett i fra minnepennen :) Mye muligheter her!

Lenke til kommentar

Hardwaren er allerede utdatert med 0,5-0,6 GHz prosessor og led-display (altså ikke amoled).

Pluss for HDMI ut (hvorfor gjør ikke alle det), og stor bildebrikke, minus for unødvendig høy oppløsning slik at vinningen går opp i spinningen.

Bare tull. 680 Mhz. N900 har 600, men kan overklokkes til over 1,2 Ghz. Tipper denne kan det samme, bare enda mer, opp til 1,5 GHz? Symbian³ er også et åpent system, så her er det bare å hacke i vei.

 

Kjempebra, en schlager på linje med X10 mini, bare fra en helt annen kant. Det er tross alt hva du kan gjøre med teknologien som teller, og her kan du gjøre alt.

Lenke til kommentar

Hardwaren er allerede utdatert med 0,5-0,6 GHz prosessor og led-display (altså ikke amoled).

Pluss for HDMI ut (hvorfor gjør ikke alle det), og stor bildebrikke, minus for unødvendig høy oppløsning slik at vinningen går opp i spinningen.

Bare tull. 680 Mhz. N900 har 600, men kan overklokkes til over 1,2 Ghz. Tipper denne kan det samme, bare enda mer, opp til 1,5 GHz? Symbian³ er også et åpent system, så her er det bare å hacke i vei.

 

Kjempebra, en schlager på linje med X10 mini, bare fra en helt annen kant. Det er tross alt hva du kan gjøre med teknologien som teller, og her kan du gjøre alt.

 

Hvordan tror du batteriet holder ved overklokking?

Lenke til kommentar

ja,25mB er ikke mye,da er det ikke apps som kan ligge og kjøre kan du si over et.og N8 burde ha 1ghz cpu da.Og jeg la merke til selv at når de scrolla så lagga ekstremt,jeg tviler sterkt selv at den kommer til å ta opp for android og ios.Men media library så lekkert ut da.Synes også at programmene,shortcuts på den ene siden på telefon var altfor clustered sammen.Var ikke så mye plass å gå på der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå, Qt er ikke noe nytt rammeverk. Det har vært mye brukt i Linux/unix iallfall siden 1998, og en del under Windows og OS X i tillegg.

Jeg tror du har misforstått en smule her. Nokia har laget et nytt rammeverk for UI basert på Qt. Dette rammeverket er identisk for Meego og Symbian^3. Det vil si at et program laget for Symbian^3 i praksis så og si bare trenger en rekompilering, så virker det også i Meego, og ser identisk ut.

 

Qt er ikke nytt, men Nokias rammeverk basert på Qt er nytt. Det er dette som er det virkelig store med Symbian^3/MeeGo. Ting blir helt likt, og programmeres helt likt, selv om de underliggende operativsystemene er totalt forskjellige.

 

Vi må jo også huske at Qt er helnorsk (inntill nylig da Nokia kjøpte dem opp :) ). Bare at N8 er basert på Qt, burde være nok til at alle Nordmenn løpte og kjøpte en :D

Lenke til kommentar

Utrolig mange som tar feil av N8, det er en solid telefon, den har Gorilla-glass (den beste typen glass man kan bruke på en skjerm), aluminium-dekt med et helt stykke, ikke satt sammen.

Kameraet er nesten som speilrefleks, den har en av de største sensorene i en mobil. (Ikke bare at den har 12Mpx, men selve sensoren som tar bildet er større.)

 

Den lagger ikke, i så fall er det filmingen. Den kan zoome heeelt smooth i Ovi Maps med 3D aktivert. Den har en Broadcom, altså ingen PowerVR. Den som er i Nokia N8 overgår ipad stort når det kommer til å legge tekstur. (10x raskere.)

 

Selv om prosessoren er nede på 680Mhz betyr ikke at den er svak. Symbian er veldig forskjellig fra Android. En Nokia i det siste kan klare å kjøre rundt 70 programmer samtidig uten å stoppe opp. Android ville kollapset med dette om de hadde ekte multitasking.

 

Dere som klager burde heller se hva den kan gjøre. Den er en utrolig liten dings. Den har den beste videoredigeringen jeg har sett i en mobil så langt. Sammen med 720p krystallklart kamera er det supert.

 

Når man skal tenke om N8, skal man helst glemme de gamle telefonene, for denne er annerledes.

Lenke til kommentar

Kameraet er nesten som speilrefleks, den har en av de største sensorene i en mobil. (Ikke bare at den har 12Mpx, men selve sensoren som tar bildet er større.)

 

Er det slikt markeds tøv Nokia kommer med for å prøve å skaffe flere kjøpere? Du høres definitivt ut som du kommer rett fra deres avdeling.

 

Denne telefonen legger seg så vidt i samme kategori som små kompaktkameraer og det er akkurat der den skal konkurrere.

Den minste bildebrikke størrelsen som brukes i skrivende stund i DSLR kameraer er 4/3" som har et 6 ganger større areal enn brikken i telefonen. Og når du sier at bilde brikken har en enda høyere oppløsning enn det som er oppgitt fra produsent og trekker dette fram som et + punkt så kommer dette kun av at det er noe svinn på bilde brikker og at de derfor oppgir effektiv oppløsning.

 

Selv Apple kommer med mer fornuftig markeds oppkast angående kamera spesifikasjoner på sine egne modeller, noe som i seg selv sier litt.

 

 

Ellers, synes jeg personlig telefonen virker interessant da den har et par morsomme gimmicks, men jeg også ser at den hakker bitte litt og jeg er rimelig uenig i at dette kommer av Amobil sin kjiphet på streamingen, så ille er det ikke. Dette er rett og slett typisk dagens Nokia telefoner spør du meg.

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...