Gå til innhold

Nikon flørter med speilløst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pliiis la det kunne bruke eksisterende optikk! :D

Det blir vel som med mFT, at det lar seg gjøre med adapter. Tviler på at de vil bruke samme registeravstand, det vil gjøre det litt poengløst å fjerne speilet.

 

Personlig håper jeg bare de tar mest inspirasjon fra SLR-avdelingen sin og ikke fra kompaktkameraavdelingen. For kompaktsatsningen til Nikon har mildest talt vært begredelig :thumbdown:

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Lukter presentasjon på Photokina og lansering nærmere jul?

 

Jeg vil tro at Nikon vil ha dette fort på markedet. Det enkleste er da å basere seg på 12MP sensoren til D5000 m.fl. og lage en ny optikkserie. Og jeg vil tro at en F-adapter vil være noe de vil ha. For det får du til f.eks. micro-four/thirds.

Lenke til kommentar
Vinglepetter

Det er helt vanlig at offisiell holdning til nye konsepter holdes kjølig helt til selskapet har utviklet og er nesten ferdig med det nye konseptet. Se f.eks hvor avvisende harddisk-selskapene har vært til SSD, helt til de har annonsert egne SSD-produkter. Det virker kanskje merkelig men selvsikkerhet angående eksisterende produkter gir et tydelig signal til markedet om at man bør kjøpe de eksisterende produktene. Så snur den offisielle holdningen over natta når de kan begynne å selge nye typer produkter.

 

Hvis Nikon nå har ombestemt seg vedrørende markedets behov, kan det ha sammenheng med at nesten en tredjedel av systemkameraene som selges i Japan er speilløse.

Etter å ha sett litt på tallene der så må man huske at salget av systemkamera med speil nesten ikke har gått ned. Det virker altså ikke som de speilløse systemene spiser særlig av markedet til de med speil. Totalsalget har derimot gått kraftig opp fordi man har fått en ny type kamera inn i samme system-kategorien. Omtrent som illustrert her:

 

post-3851-1278758774,2245_thumb.png

Lenke til kommentar

Etter å ha sett litt på tallene der så må man huske at salget av systemkamera med speil nesten ikke har gått ned. Det virker altså ikke som de speilløse systemene spiser særlig av markedet til de med speil. Totalsalget har derimot gått kraftig opp fordi man har fått en ny type kamera inn i samme system-kategorien.

Hvordan er tallene på kompakt-kameraer? Ville tro at de minsket noe. Særlig for de mer avanserte modellene.

Lenke til kommentar
Pliiis la det kunne bruke eksisterende optikk! inv_biggrin.gif

Det blir vel som med mFT, at det lar seg gjøre med adapter. Tviler på at de vil bruke samme registeravstand, det vil gjøre det litt poengløst å fjerne speilet.

 

Hvilken sensorstørrelse tror dere det blir? FX kan vi vel utelukke, og de ser vel ikke noe poeng i å lage en helt tredje størrelse...? Så hvis de går ned på registeravstand med DX brikke, og lager ny optikk, hvilke fordeler oppnåes da? Bedre nærgrense? Mindre og lettere optikk? Eller noe annet? Hva skjer hvis man da setter dagens optikk på med en adapter?

Lenke til kommentar

Hvilken sensorstørrelse tror dere det blir? FX kan vi vel utelukke, og de ser vel ikke noe poeng i å lage en helt tredje størrelse...? Så hvis de går ned på registeravstand med DX brikke, og lager ny optikk, hvilke fordeler oppnåes da? Bedre nærgrense? Mindre og lettere optikk? Eller noe annet? Hva skjer hvis man da setter dagens optikk på med en adapter?

Jeg vil tro at DX er mest nærliggende da de kan bruke eksisterende sensorer; men det går rykter om mindre sensor. Og da mindre en FourThirds. Hadde Nikon vært tøffe, så hadde de meldt seg inn i Micro-FourThirds gjengen.

 

Kortere registeravstand lar deg designe mindre objektiver. Samtidig flyttes grensen for når de må inn med retrofokus (ved vidvinkel).

 

En adapter sørger for at registeravstand blir riktig i forhold til originalt design (for å få rett fokus ved f.eks uendelig), så da er det kun crop-faktor å ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Hvilken sensorstørrelse tror dere det blir? FX kan vi vel utelukke, og de ser vel ikke noe poeng i å lage en helt tredje størrelse...? Så hvis de går ned på registeravstand med DX brikke, og lager ny optikk, hvilke fordeler oppnåes da? Bedre nærgrense? Mindre og lettere optikk? Eller noe annet? Hva skjer hvis man da setter dagens optikk på med en adapter?

Sony har hatt enorm suksess med NEX-serien i Japan på bare noen få måneder. Jeg tror det skyldes både Sonys særposisjon i Japan og størrelsen på kamerahusene. Både Canon, Nikon og Pentax vil nok ta lærdom av salgstallene og prøve å få mindre størrelse enn Olympys, Panasonic og Samsung. Det tror jeg betyr kortere registeravstand og mindre sensorer. Jeg vil grovt anslå 2,5x - 3x crop-faktor.

 

Sony har valgt veldig stor sensor og veldig liten registeravstand og veldig små hus. Det har blitt de mest ubalanserte systemet (med unntak av 16mm/2,8). Objektivene ser jo helt absurd store ut på Sonys små NEX-kamera. Ved å velge større crop-faktor vil de andre produsentene kunne lage både små kamera og liten optikk = bedre balanse.

 

Jeg håper alle tre velger å lage adaptere som lar oss bruke eksisterende optikk selv om nytteeffekten er relativt liten. Hele poenget med speilløse systemkamera er jo mindre fysisk størrelse enn dslr (uten at det går så mye ut over bildekvaliteten), samt lavere produksjonskostnader og pris. Derfor vil tilpasset og liten optikk være et viktig poeng. Det er kun fysisk stor optikk som adapteren vil være et bagatellmessig hinder på. F.eks tele og lyssterke objektiver.

 

I starten vil det nok bli få spesialdesignede objektiver (vidvinkel, normal). Mange teleobjektiver vil bare få en "innebygget mellomring" tilsvarende forskjellen i registeravstand.

 

En av fordelene med økt crop-faktor er at man trenger kortere brennvidder for å få en gitt mengde tele, dermed blir teleobjektivene fysisk mindre. F.eks trenger man bare 100mm brennvidde for å oppnå samme bildeutsnitt som 300mm på fullformat hvis cropfaktoren er 3. 100mm brennvidde gir fysisk mindre objektiver enn 300mm.

 

Hvis crop-faktoren blir stor, f.eks 3x, hva er da poenget med systemkamera sammenlignet med kompaktkamera?

- Kompaktkamera her ulempen at de bare kan ha ett objektiv. Dermed er de dømt til å ha en normalzoom eller superzoom med dertil hørende mange kompromisser. Et systemkamera kan utstyres med spesialobjektiver for vidvinkel, normalzoom, tele, makro, lyssterkt osv. Da får man færre kompromisser i optikken og kan skreddersy systemet etter behov.

 

Både pris, størrelse og målgruppe presser seg inn mellom kompaktkamera og speilrefleks. Derfor tror jeg sensorstørrelsen blir mindre enn APS-C og større enn gode kompaktkamera. Sony og Samsung har lagt seg på veldig stor sensor (1,5x) i forhold til målgruppen og Panasonic og Olympys har lagt seg midt på treet (2x). Derfor tror jeg området 2,5x - 3x utpeker seg som ledig for Canon, Nikon og Pentax.

 

Kanskje det blir 2 sensorstørrelser per produsent? De har jo det med speilrefleks så hvorfor ikke med speilløst? F.eks APS-C for high end og 2,5x - 3x for low end speilløst.

Lenke til kommentar
Det tror jeg betyr kortere registeravstand og mindre sensorer. Jeg vil grovt anslå 2,5x - 3x crop-faktor.
Hvis crop-faktoren blir stor, f.eks 3x, hva er da poenget med systemkamera sammenlignet med kompaktkamera?

Ja man kan jo lure dontgetit.gif

Jeg har en gammel Panasonic TZ-2 med 1/2.5" sensor. Objektivet går fra 4.6mm til 46mm, 10x-zoom som er oppgitt til å tilsvare 28-280mm. Det skulle gi en cropfaktor på 6x

Bare dobbelt så stor sensor på det nye speilløse Nikonsystemet da altså.

 

 

Derfor tror jeg området 2,5x - 3x utpeker seg som ledig for Canon, Nikon og Pentax.
Kanskje det blir 2 sensorstørrelser per produsent? De har jo det med speilrefleks så hvorfor ikke med speilløst? F.eks APS-C for high end og 2,5x - 3x for low end speilløst.

 

Ja hvorfor ikke! Sensorstørrelse er jo ikke noe folk flest henger seg opp i. I kompaktkameraverden er det jo massevis av forskjellige størrelser: 1/2.5" 1/2.33" 1/1.8" 1/1.7" osv. uten at vi tenker så mye over det.

Lenke til kommentar

Personlig håper jeg bare de tar mest inspirasjon fra SLR-avdelingen sin og ikke fra kompaktkameraavdelingen. For kompaktsatsningen til Nikon har mildest talt vært begredelig :thumbdown:

 

Jeg håper at Nikon ikke har glemt sin egen historie, og også henter inspirasjon fra sin fortid som produsent av utsøkte målsøkerkameraer.

-Et lite systemkamera med en god innebygget søker, som er enkelt å bruke manuelt, og med god optikk som matcher kamerastørrelsen og holder kameraet innenfor "lommeformatet". (En Leica M-killer!)

 

 

S3-2000.jpg

Nikon S3-2000. Nikon markerte år 2000 ved å håndlage en jubileumsutgave av S3.

Bildet er hentet fra Wikipedia

Lenke til kommentar
Jeg har en gammel Panasonic TZ-2 med 1/2.5" sensor. Objektivet går fra 4.6mm til 46mm, 10x-zoom som er oppgitt til å tilsvare 28-280mm. Det skulle gi en cropfaktor på 6x

Bare dobbelt så stor sensor på det nye speilløse Nikonsystemet da altså.

Hvor har du sensorstørrelsen på det nye speilløse Nikonsystemet fra?

 

Hvis du regnet ut fra mitt grove anslag (gjetning) på 3x må du huske at sensorareal og diagonal ikke har en lineær sammenheng. 3x crop er 4 ganger så stort som 6x crop.

 

Ja hvorfor ikke! Sensorstørrelse er jo ikke noe folk flest henger seg opp i. I kompaktkameraverden er det jo massevis av forskjellige størrelser: 1/2.5" 1/2.33" 1/1.8" 1/1.7" osv. uten at vi tenker så mye over det.

Det blir straks annerledes med et systemkamera. Et normalobjektiv med en sensorstørrelse blir ikke nødvendigvis noe normalobjektiv med en annen sensorstørrelse. Litt av poenget med kompakte systemkamera er også at optikken ikke er unødvendig stor i forhold til sensorstørrelsen. Derfor bør de ikke ha et vell av ulike sensorstørrelser men holde seg på enten én størrelse (eller små variasjoner fra den ene størrelsen) eller to størrelser med betydelig forskjell og ulike objektiver til.

 

Jeg ser i hvert fall et hull i markedet som jeg er ganske sikker på at minst en av de tre store vil fylle: crop-faktor 2,5x - 3x og tilhørende meget kompakt optikk. Pentax har tradisjonelt vært flinkest til å lage kompakte objektiver, men Canon og Nikon har nok mye mer ressurser til å utvikle kompakte objektiver. Det skal bli spennende å se hvem som fyller det åpenbare hullet i markedet og hvordan de vil posisjonere seg mot hverandre med egenskaper som sensorstørrelse, stabiliseringsløsning, værtetting, menyer, om råformat blir tilgjengelig, megapiksler, filmformat, gps, søker, og om det kommer videokamera-lignende modeller. Hvem blir den første plastic fantasticen til å nå 200 $ for huset/kit og hvem satser mer eksklusivt? Hvem blir automatikk-orientert og hvem blir PSAM-orientert? Hvem får den mest lommevennlige kit-pakken? Hvem gir oss adaptere med elektronikk? Hvem velger 4:3, 3:2 og 16:9? Vil noen av de gi oss innebygget 3G-modem og youtube/facebook-funksjon?

Lenke til kommentar

Håper at det går an å bruke eksisterende Nikon glass den dagen Nikon entrer markedet med speilløst systemkamera.

Har bare Fx nå, og speilløst systemkamera frister veldig mye som ett reise kamera og backupkamera.

 

Ja sant! Hvis de nå går for rundt 3x crop-faktor men beholder F-mount, så hadde det jo vært stilig å bruke en knøttliten og lett 50mm f/1.8 som en "pancake-tele" tilsvarende 150mm f/1.8!!!! dribble.gif

Lenke til kommentar

Håper at det går an å bruke eksisterende Nikon glass den dagen Nikon entrer markedet med speilløst systemkamera.

Har bare Fx nå, og speilløst systemkamera frister veldig mye som ett reise kamera og backupkamera.

 

Ja sant! Hvis de nå går for rundt 3x crop-faktor men beholder F-mount, så hadde det jo vært stilig å bruke en knøttliten og lett 50mm f/1.8 som en "pancake-tele" tilsvarende 150mm f/1.8!!!! dribble.gif

 

Og fyre på en litt større 210-600mm F/2.8 VR

Lenke til kommentar
Ja sant! Hvis de nå går for rundt 3x crop-faktor men beholder F-mount, så hadde det jo vært stilig å bruke en knøttliten og lett 50mm f/1.8 som en "pancake-tele" tilsvarende 150mm f/1.8!!!! dribble.gif

Det hadde som nevnt tidligere vært meningsløst å beholde f-mount på kameraet (samme registeravstand). Men si f.eks 15mm registeravstand og en F-mount adapter som er 31,5mm tykk. (Da blir det det 46,5mm til sammen, registeravstanden til F-mount.

 

Men merk at 50mm f/1,8 blir hverken mer lyssterk eller gir kortere dybdeskarphet ved å bruke den på en mindre sensor.

Lenke til kommentar

Standard i de fleste bransjer å være nedlatende til hva konkurrentene holder på med når man ikke stiller i samme klasse selv. Endringen nå tyder nok på at Nikon har jobbet med tilsvarende siden PEN kom på markedet, og går neppe konk om jeg vedder at Canon kommer til å vise fram noe tilsvarende innen 12 måneder.

 

Det er jo ikke akkurat hjulet de finner opp på nytt her akkurat, kun en krysning mellom kompakt og DSLR.

Lenke til kommentar

Mulighet for å bruke optikken fra Nikon rammesøkere hadde vært sweet :D (er registeravstanden kort nok trengs det jo uansett bare en mekanisk adapter)

 

(og for den del, mulighet for å bruke FD-objektiver på Canon sin variant når den kommer - FD 50mm 1.2L og 85mm 1.2L går jo for ~3000 på ebukta)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...